Wat is sourcing?

Sourcing is de zoektocht naar geschikte kandidaten binnen het wervingsproces. Sommige recruiters houden zich bezig met het gehele wervingsproces, van sourcing tot en met plaatsing; andere recruiters zijn gespecialiseerd in slechts één aspect van de wervingscyclus.

Sourcers

Recruiters die gespecialiseerd zijn in de eerste werving van de cv’s van kandidaten worden ook wel sourcers genoemd. Veel grotere bedrijven en gespecialiseerde uitzendbureaus hebben teams van sourcing-professionals in dienst die zich enkel hierop focussen. Na het vinden en contacteren van geschikte kandidaten geven sourcers de cv’s vervolgens door aan recruiters die zich bezighouden met screenings, interviews en plaatsingen.

De kracht van effectief sourcen

Sourcing wordt vaak gebruikt om te zoeken naar zeer gespecialiseerde profielen. Een bedrijf is bijvoorbeeld op zoek naar een persoon met een achtergrond in de financiële dienstverlening, iemand die gespecialiseerd is in het detecteren van witwaspraktijken en over de nodige IT-kennis beschikt. Wervings- en sourcingprofessionals weten hoe zij dit gespecialiseerde talent op verschillende manieren kunnen vinden. Sourcers weten ook vaak waar ze kandidaten het best kunnen vinden en bereiken. Onder andere door kandidatenlijsten op te stellen via LinkedIn, vacaturebanken of via hun eigen netwerk.

Om de beste zoekwoorden en achtergrond te vinden waarnaar gezocht moet worden is een goed begrip van de functie-eisen noodzakelijk. Effectieve sourcing vereist daarom een veel dieper begrip van de branche dan simpelweg kijken naar clusters van cv-zoekwoorden. Om kandidaten effectief te vinden, weet een ervaren sourcingprofessional de beste plekken om te zoeken naar groot talent en het soort ervaring waarnaar moet worden gezocht in individuele cv's.

Sourcing als onderdeel van de talentacquisitiestrategie

Sourcing kan diepgaande organisatorische talentstrategieproblemen blootleggen en is een integraal onderdeel van de algehele wervings- en talentacquisitiestrategie van een bedrijf. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om nieuw managementtalent aan te trekken via uitgebreide rekruteringsprogramma’s, zoals bij het ontwikkelen van een management traineeship om jong talent aan te trekken.