Wat is een SEO specialist?

Wat is een SEO-specialist?

Een SEO-specialist verbetert het bereik van websites, zowel kwantitatief (hoeveel mensen de site bezoeken) als kwalitatief (zorgen dat de juiste mensen een site bezoeken). Dit doet een SEO-specialist door het optimaliseren van de zichtbaarheid van de website in zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Om een website zo goed mogelijk zichtbaar te maken houdt een SEO-specialist zich bezig met het verbeteren van bestaande website-content. Hierbij kun je denken aan het toevoegen van populaire zoekwoorden en het intern aan elkaar linken van gerelateerde pagina’s. 

Constant in verandering

Een SEO-specialist zorgt er dus voor dat een website optimaal en door de juiste personen gevonden kan worden via zoekmachines, dat geeft de afkorting SEO (search engine optimization) al een beetje weg. Maar op het moment dat de website in kwestie bovenaan staat op Google, is het werk van een SEO-specialist nog niet voorbij. Het optimaliseren van website-zichtbaarheid is namelijk een constante bezigheid. Dit komt doordat de algoritmes van zoekmachines zich ook voortdurend aanpassen aan de vraag van gebruikers. Om zicht te houden op alle ontwikkelingen is het dus belangrijk dat SEO-specialisten goed op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen; de vindbaarheid van een website is namelijk afhankelijk van wel 600 factoren. Om overzicht te houden in de veranderende online-wereld kan een SEO-specialist gebruik maken van een aantal tools. Hierbij kun je denken aan Google Analytics en Google Editor.

Optimalisatie strategieën

SEO is dus een proces dat continu plaatsvindt, en de vindbaarheid van een website hangt af van een groot aantal factoren. Hoe kan een SEO-specialist daar nu gestructureerd op inspelen? Hiervoor zijn drie categorieën te onderscheiden. De eerste categorie is hier al deels genoemd, namelijk content. Hieronder vallen de teksten en afbeeldingen op een website, maar ook een goede URL-, site-, en navigatiestructuur. De tweede categorie is technisch. Hierbij kun je denken aan de laadsnelheid van de website en het juiste gebruik van html en CSS. De derde categorie is autoriteit. Dit betekent, onder andere, dat de website genoemd en gelinkt wordt op andere websites. Deze online referenties komen idealiter voor op betrouwbare websites met veel relevante bezoekers.