IT Recruitment

Brunel streeft naar een gestroomlijnde, datagedreven IT werving en selectie. In een gesprek met Michiel Smits, werkzaam op het Talent Acquisition Center, wordt duidelijk hoe Brunel haar ICT Recruitment operationeel heeft opgezet en steeds verder optimaliseert. Michiel legt uit: "Traditioneel heeft een IT-recruiter veel verschillende taken en verantwoordelijkheden. Hij of zij zal geschikte ICT kandidaten moeten zoeken, selecteren, benaderen, spreken, matchen en voorstellen bij klanten. Zo heeft een recruiter veel verschillende ballen in de lucht te houden. Bij Brunel hebben wij dit proces opgesplitst in IT sourcing en IT recruitment. Daarnaast hebben wij veel ervaring toegevoegd aan ons Talent Acquisition Center in Amsterdam. Dat is bewezen effectiever, omdat wij nu in staat zijn om de behoefte van kandidaten centraal te stellen."

IT Sourcing: inbound

"ICT werving en selectie begint voor Brunel bij de digitale aanwezigheid op de markt. Wij weten dat er tienduizenden potentiële kandidaten op de markt zijn die IT detachering mogelijk interessant vinden. Het is aan marketing om het merk neer te zetten, noem het naamsbekendheid. Het is vervolgens de taak van IT sourcing inbound om de digitale footprint van Brunel zo groot mogelijk te maken. Wij maken Brunel op zo veel mogelijk bronnen zo zichtbaar mogelijk. Dat doen wij door content en IT-vacatures op zoveel mogelijk en op de juiste ICT bronnen te plaatsen. Denk aan bronnen zoals indeed, Monsterboard, Facebook, ICTergezocht, Twitter, Instagram. Vandaar de term 'IT sourcing'. Daarbij proberen wij elke boodschap, iedere vacature die wij voor het voetlicht willen brengen, te tonen aan de juiste ICT'ers uit die grote totale groep. Wij meten vervolgens continu clicks en conversie. Op basis van die data scherpen onze gespecialiseerde tekstschrijvers content aan of doen een A/B-test. We testen daarmee de effectiviteit van variant A en variant B van een tekst of keyword."

IT Sourcing: outbound

"Ons IT recruitment verschilt met name als je kijkt naar het outboundgedeelte van het ICT recruitment vak. Wij hebben kernprofielen samengesteld op basis van behoeftes van onze opdrachtgevers en de markt. Daarin staan kwalificaties die een IT'er moet hebben. Dat kan een programmeertaal, platform of opleiding zijn of een aantal jaar werkervaring, een specifiek IT-certificaat. Daarmee stellen wij zoekopdrachten (bully strings) samen. In het kort levert dat een lijst met kandidaten. Van die geselecteerde personen bekijkt de Outbound sourcer wat ze nog meer online doen en delen. Denk aan blogs, discussies of bijvoorbeeld een whitepaper over een IT-onderwerp op tech platforms zoals Stackoverflow, Github of Tweakers. Elke kandidaat kunnen wij zo op basis van zijn eigen interesse persoonlijk benaderen. Via Messenger of e-mail benadert een Inbound sourcer de kandidaten."

Andere ICT recruitmentbureaus

"Veel van de marktpartijen hebben een generieke manier van benaderen. Als IT'er word je overspoeld met verzoeken van dit soort partijen. Zo kan een Java developer benaderd worden voor een rol als netwerkbeheerder, want dat is toch ook IT? Omdat wij ons echt verdiepen in de kandidaat, worden wij ook als een serieuze gesprekspartner gezien. Pas na dat eerste contact wordt een kandidaat gekoppeld aan een recruiter. De recruiter krijgt zo alleen gewogen, geïnteresseerde, gesproken en passende kandidaten. Dat komt de kwaliteit en de effectiviteit van dit soort gesprekken enorm ten goede. De recruiter neemt binnen 48 uur contact op met de kandidaat. Als dat om wat voor reden dan ook niet lukt dan krijgt het Talent Acquisition Center een signaal."

IT recruitment op de campus en kennis

"Naast online zichtbaarheid willen wij ook bij IT studenten en hbo’ers op de radar komen. Juist voor deze doelgroep zijn wij een interessante partij. Studenten kunnen bij ons proeven in allerlei keukens van grote markspelers. Ons IT recruitment Eindhoven zit daadwerkelijk op het campusterrein. Ook IT recruitment Enschede heeft een kantoor op de campus. Daar mogen wij samen met een aantal techbedrijven eens in de zoveel tijd een evenement organiseren. We geven dan bijvoorbeeld een workshop over hoe een student zichzelf online en offline het beste kan presenteren. Ook gebruiken wij onze Interactives om die zichtbaarheid te vergroten. Hoe dat werkt? Eens in de zoveel tijd organiseren vakgenoten op kantoor kennissessies op kantoor. Met een inhoudelijk programma kunnen Brunellers zo kennis delen. Daarbij zijn ook niet-Brunellers van harte welkom. Als het programma interessant genoeg is, komen zij vanzelf aanschuiven bij dit soort sessies."

IT gap-analyses

"Wij gebruiken ook data om de IT-markt steeds beter in kaart te brengen. Met name voor onze kernprofielen weten wij vrij nauwgezet wat er op de markt beschikbaar is. Stel: een klant komt nu bij ons binnen met de vraag om 20 netwerk engineers over twee maanden voor locatie X te leveren. Wij kunnen die vraag dan vrij snel onderbouwd beantwoorden. Dit soort marktanalyses geeft ook een mooi beeld van een eventuele mismatch tussen wat een klant nodig heeft en wat er op de markt beschikbaar is. Zo is onze forecasting een stuk beter. Omdat wij steeds meer opschuiven naar een goede werkgever, kunnen wij met opleidingsbudget mensen gerichter verder opleiden."