Werkzoekenden oriënteren zich vooral online

woensdag 10 oktober 2012

Werkzoekenden die zich oriënteren op de arbeidsmarkt doen dit vooral via online vacaturebanken (80 procent), gevolgd door het zakelijk netwerk op LinkedIn (ruim 60 procent). Hierbij ligt de focus het meest op de inhoud van een functie. Dat blijkt uit onderzoek dat Brunel heeft uitgevoerd onder ruim 1700 respondenten.

Van de ondervraagden is 60 procent actief op zoek naar een (nieuwe) baan. Een derde is niet direct op zoek, maar houdt de arbeidsmarkt wel in de gaten. Niet iedereen maakt hierbij gebruik van online kanalen. Een kwart geeft aan zelf benaderd te worden. ‘De tijd dat je jarenlang in dienst was bij een bedrijf is definitief voorbij. Veel werknemers staan tegenwoordig continu open voor een nieuwe uitdaging. Als ze zich bij een andere werkgever beter kunnen ontwikkelen, kiezen ze daarvoor. ‘Online platforms zorgen er ook voor dat men eerder op de hoogte is van eventuele interessante vacatures’, zegt de algemeen directeur bij Brunel. Opvallend is dat het persoonlijke netwerk op Facebook en Twitter slechts door 18 procent wordt gebruikt in het oriëntatieproces.

Bepalende factoren

In de keuze voor een werkgever is de inhoud van de functie voor de meeste respondenten allesbepalend (74 procent). Daarnaast spelen een goed salaris en dito secundaire arbeidsvoorwaarden een grote rol. ‘Veel werknemers zoeken naast deze aspecten ook naar voldoende zelfstandigheid en verantwoordelijkheid’. Andere factoren die de keuze voor een (nieuwe) baan beïnvloeden, zijn de reisafstand en werksfeer. Bijna de helft geeft aan maximaal een uur te willen reizen van zijn woonplaats naar het werk. Een kleine groep (18 procent) wil voor een volgende baan niet meer dan een half uur reizen.

Verwachting komende twee jaar

Werknemers staan gematigd positief tegenover het vinden van een nieuwe baan. Bijna de helft verwacht dat dit in de komende twee jaar makkelijker wordt. ‘Dat is opvallend, aangezien de huidige economische situatie de arbeidsmarkt sterk onder druk zet. Maar een zelfverzekerde werknemer laat zich hier blijkbaar niet door afschrikken.’ Het merendeel van de werknemers verwacht de komende twee jaar door te groeien naar een hogere functie, al dan niet bij een andere werkgever in dezelfde of een andere branche.

Like it? Share it!