Vraag IT-personeel verandert door cloud en BYOD

donderdag 3 mei 2012

"Nice-to-haves zijn musthaves geworden”

Nieuwe ontwikkelingen als cloud computing en Bring Your Own Device hebben veel impact op de inrichting van de IT-organisatie. Dat wil zeggen: de gewenste capaciteiten van de individuele professionals veranderen. En de gemiddelde IT-professional wordt jonger. “IT’ers dienen de eindgebruiker écht te snappen.”

De kracht van de cloud zit hem erin dat leveranciers hun producten continu kunnen doorontwikkelen op afstand, voor al hun klanten tegelijkertijd. Dat weten we van LinkedIn en Facebook, maar bij producten als Salesforce of SyncForce is het niet anders. “De keerzijde is dat gebruikers wel eens zeggen: ‘He, wat is er nu weer anders’, maar uiteindelijk is iedereen tevreden met het feit dat ze met de nieuwste systemen werken en er altijd en overal mee uit de voeten kunnen”, zegt Hans de Gier, directeur van SyncForce, dat een gelijknamige totaaloplossing aanbiedt waarmee bedrijven een merk integraal kunnen managen.

De cloud-ontwikkeling heeft zijn weerslag op de bemensing van IT-afdelingen. “Cloud computing heeft veel impact op wat wij doen. Wij dienen nieuwe kennis te leveren aan onze opdrachtgevers, dus onze specialisten moeten over deze kennis en ervaring beschikken”, vertelt Marco Visser, manager van Brunel IT. Belangrijk is logischerwijs de expertise op het gebied van beveiliging. “We verwachten steeds meer security issues en de vraag naar security-kennis neemt al toe.”

Veranderingen ‘van onderuit’

Als leveranciers vroeger iets bedachten, duurde het een aantal jaren voordat het geïntegreerd was in de IT-organisatie. Nu moet en gaat dat veel sneller. Sterker nog: werknemers zorgen er zelf voor dat zij beschikken over de nieuwste technologieën. Dat biedt veel nieuwe uitdagingen, erkent Visser. “De ontwikkelingen gaan snel, dus medewerkers moeten direct om kunnen gaan met nieuwe technologieën.” En dan met name de IT-medewerkers.

Het IT-werkveld verandert in rap tempo en dat is met name ingegeven door de wensen van niet-IT’ers. “De business zegt: ‘Ik heb ondersteuning nodig op een bepaald vlak’. Met hardware, software of ontwikkelaars willen ze niets te maken hebben”, zegt De Gier. “Het interesseert ze niet hoe ingewikkeld de IT die erachter zit, is. En er is helemaal geen tijd om dingen te bouwen, kopen en verbouwen.”

De Gier stelt dat de huidige grote veranderingen in IT ‘van onderuit’ komen. “Elke medewerker is ook consument. En thuis is alles mogelijk. Als ze thuis iets willen, kunnen ze er meteen mee werken. Ze accepteren simpelweg niet dat het binnen de organisatie anders is.” De wens om die snelheid ook op kantoor door te voeren wordt volgens De Gier de grootste driver voor veranderingen. “‘IT is nee’ werd voorheen wel gezegd. Maar daar moet echt verandering in komen, en dat gebeurt ook al. Het is een trend die niet meer te stoppen is. De wereld verandert zo snel dat je niet meer kunt wachten op budget. Met cloud-diensten is het vaak zo: vandaag installeren, morgen aan de slag. Dat bespaart doorgaans maanden in vergelijking met implementaties van traditionele IT.”

Brunel ervaart ook een veranderende klantvraag op dit vlak. “Onze mensen moeten tegenwoordig een nog bredere kennis hebben. Ook op het gebied van de modernste mobiele devices en social media moeten zij mee kunnen”, zegt Visser. Concreet betekent dit een verjonging van de IT-afdeling. “Wij merken dat oudere specialisten vaak moeite hebben om bij te blijven. De jeugd is nu eenmaal actiever met social media, tablets en Android.”

Business process management

Er zijn mensen die overtuigd zijn van het feit dat IT-afdelingen volledig verdwijnen. Althans, het beheer en de executie zouden de genoemde veranderingen niet overleven. IT zou verworden tot business process management: het aansturen en coördineren van partijen die je inhuurt. De Gier vermoedt ook dat het in meer of mindere mate die kant op beweegt. “Je moet zo snel reageren, dat het geen doen meer is om alles zelf uit te voeren. De snelle veranderingen en complexiteit van de wereld zorgen er – in combinatie met druk vanuit de business – voor dat business én IT-managers naar externe oplossingen kijken.”

Vaak wordt gedacht dat de snelle ontwikkeling van cloud negatieve gevolgen heeft voor de dienstverlening van een partij als Brunel. Visser ziet dat echter anders. “Zal cloud een verlichting van de ICT-afdeling met zich meebrengen? Ik denk het niet. Probeer maar eens een SLA af te spreken met Google of Amazon. Dat wordt toch lastig…” Met name voor kritische processen en data zal het volgens Visser nog wel even duren voordat deze worden overgeheveld naar de cloud. “SAP-omgevingen bijvoorbeeld, staan voorlopig nog in beschermde omgevingen. Daarvan willen bedrijven precies weten waar het staat.” Ook voor de overheid is cloud computing vaak nog een stap te ver. Dat heeft alles te maken met ‘good governance’. “Het grote issue voor de overheid is betrouwbaarheid, op de voet gevolgd door beschikbaarheid. Daarom kiest zij veelal nog voor andere delivery-modellen. Zij wil SLA’s kunnen afspreken en zo min mogelijk risico’s lopen. Degene aan wie IT-managers verantwoording dienen af te leggen, accepteert dat simpelweg niet.” Het feit dat bedrijven geen management kunnen voeren op pakketten als Salesforce, zorgt volgens Visser ook voor terughoudendheid. “We willen toch zelf ook altijd controle houden. Zeker in Nederland, calvinistisch als we zijn.”

Andere signatuur

Ontwikkelingen als cloud en BYOD zorgen er niettemin voor dat de behoeften als het gaat om IT-personeel definitief zijn veranderd. Dat betekent ook dat Brunel haar selectieproces heeft aangepast. “Het IT-werkveld is misschien wel sterker veranderd dan ooit. Daar kunnen we niet omheen, dus handelen we daarnaar.” Dit betekent overigens niet alleen dat de specialisten jonger worden, maar dat ze ook een andere signatuur hebben gekregen. “Vroeger moest je echt specialist zijn in de IT. Tegenwoordig moet je vooral ook ervaring hebben op andere gebieden. Bij social media gaat het bijvoorbeeld om de profilering naar buiten. Je moet ook iets van marketing begrijpen.” Toch dient iedere IT’er volgens Visser ook nog steeds specialist te zijn. Ze moeten alleen óók generalist zijn. “De nice to haves zijn musthaves geworden.” De houding van IT zal ook moeten veranderen, is De Giers stellige overtuiging. “IT’ers zullen niet meer aan de handrem moeten trekken, maar ze zullen mee moeten denken. Het is trouwens ook geen schande dat de IT-afdeling de complexiteit van de wereld zelf niet helemaal aankan. Het is haast ondoenlijk om van al die nieuwe terreinen kennis te hebben.”

Vanwege het feit dat nieuwe technologieën voor modern ingerichte IT-afdelingen snel voor handen zijn, stelt De Gier dat IT’ers minder tijd kwijt zijn aan de daadwerkelijke techniek en meer tijd over hebben om mee te praten over de doelen. Die tijd hebben ze overigens ook nodig. “Thuis hebben medewerkers geen handleiding nodig om een nieuwe tool te gebruiken. Ze begrijpen hem meteen. IT’ers dienen dus ook logische applicaties aan te bieden. Maar om die te maken, dien je het gebruik wel heel goed te snappen.”

Datacenterspecialisten

Concreet ziet Brunel, dat specialisten levert aan de grote hostingproviders, de vraag naar datacenterspecialisten toenemen, evenals de vraag naar iOS-developers. “We hebben een eigen applicatieteam, maar we detacheren deze mensen ook. We hebben zeer recent verschillende aanvragen binnen gekregen, terwijl we een jaar geleden nog nooit een aanvraag hadden gehad.” De Gier erkent dat de gewenste IT-kennis verandert. “Er is inderdaad nog veel technische kennis nodig, maar steeds minder ten aanzien van fundamentele technologie. Dit is bijvoorbeeld met behulp van standaard control libraries en technologieën als LINQ (language integrated query, red.) al voorzien.” Vanwege de veranderende vraag zijn ook trainees, die nu eenmaal jonger zijn, in trek. Zijn er ook functies die afvallen? Visser: “Nog niet. Old school legacy-specialisten heb je ook nog nodig, maar niet meer fulltime.”

Like it? Share it!