Zo vergroot jij jouw zichtbaarheid met rich snippets

Structured data, rich snippets: termen die waarschijnlijk je ene oor in gaan en je andere oor weer uit. Zonde, want met rich snippets kun jij jouw zichtbaarheid behoorlijk vergroten. Wat?! Hoe? Dat lees je in dit blog. Wij vertellen jou alles over rich snippets: wat het is en wat je ermee kan. Lees snel verder en vergroot jouw zichtbaarheid in Google!

Rich snippets, wat zijn dat eigenlijk?

Misschien is het je wel opgevallen, maar Google toont steeds meer informatie in de zoekresultaten. Waar vroeger enkel de titel, url en meta description in het resultaat werden weergegeven, is dit nu flink aangevuld met rijke data. Zo worden productnamen, merken, afbeeldingen, reviews en prijzen bijvoorbeeld opvallender weergegeven. De zoekopdracht komt bijvoorbeeld deels dikgedrukt naar voren in de resultaten in Google. Dit wekt herkenning op, waardoor mensen sneller geneigd zijn het resultaat aan te klikken. Deze vorm van additionele data weergeven wordt ook wel rich snippets genoemd. Door middel van rich snippets krijg jij als bezoeker nog sneller het juiste resultaat en antwoord op jouw vraag.

Soorten rich snippets

Niet elke rich snippet is relevant voor iedere website. Lever jij bijvoorbeeld een dienst? Dan zijn de review sterretjes meer geschikt voor jouw zoekresultaat dan een afbeelding. Ben jij een bakker en verkoop je de meeste heerlijke gebakjes en broodjes? Dan kan een afbeelding in jouw zoekresultaat de lezer al verleiden. Verkoop je producten? Dan is het relevant om de prijs, beschikbaarheid en de productnaam prominent naar voren te laten komen in jouw zoekresultaat. Met een goede rich snippet, die past bij jouw website maak jij jouw zoekresultaat veel interessanter voor de lezer.

Dit is waarom rich snippets jouw zichtbaarheid vergroten

Om gezien te worden moet je opvallen, juist online. Al heb je nog zo’n hoge positie in Google, alleen met een goede titel en omschrijving kom je er niet meer. Als de bezoeker niet in een oogopslag ziet wat hij of zij zoekt, wordt er niet geklikt. Rich snippets zorgen ervoor dat jouw resultaat in de Google weergave het meest interessant is om aan te klikken. En dat niet alleen, het zorgt er ook nog eens voor een lagere bounce rate en een hogere conversie. Waarom? Omdat jij van te voren al heel duidelijk laat zien wat jouw website te bieden heeft.

Word onweerstaanbaar voor bezoekers met rich snippets

Maak jij nog geen gebruik van rich snippets? Waar wacht je nog op? Ga nu aan de slag! Het toevoegen van rich snippets hoeft niet veel tijd te kosten. Met deze tool ga jij aan de slag met structured data testing. Met een kleine moeite ben jij straks onweerstaanbaar in de google zoekresultaten. Weinig moeite, grote winst dus.

 

Like it? Share it!