Meer inzicht in website prestaties met Google Event Tracking ​

Denk jij alles over jouw bezoeker te weten door middel van Google Analytics? Dan zit je ernaast. Want in de rapportage van Google Analytics ontbreken behoorlijk wat essentiële onderdelen. Het is bijvoorbeeld best interessant om te weten hoe vaak er wordt geklikt op externe links, toch?  Met behulp van Google Event Tracking kan je dit meten. Wil jij meer inzicht krijgen in het gedrag van bezoekers op jouw website? Maak dan gebruik van Google Event Tracking. Meer informatie hierover lees je in dit blog.

Google Event Tracking wat is het precies?

Google Analytics meet nou eenmaal niet standaard alle interacties op jouw website. Zo meet het bijvoorbeeld niet helemaal precies wat jouw bezoeker allemaal doet, zoals een pdf downloaden of klikken op externe links. Wil jij dat wel weten? Ga dan aan de slag met Google Event Tracking. Met Google Event Tracking maak jij verschillende events aan, zoals het bijhouden van het aantal pdf downloads, zodat je precies kan zien wat jouw bezoekers doen op jouw website. Hierdoor krijg jij een beter inzicht in het gebruikersgedrag op jouw website of webshop. En dit soort informatie heb jij als marketeer natuurlijk graag in handen, om nog beter in te spelen op de behoefte van jouw klant!

Google Event Tracking legt de nadruk op de bezoekers

Waar bij de klassieke Google Analytics de nadruk ligt op het verzamelen van gegevens van het bezoek, ligt dat bij Google Event Tracking op het verzamelen van gegevens van de bezoeker. De focus ligt dus niet op het bezoek, maar op de bezoeker. Met Google Event Tracking kun je het gedrag van je bezoeker een stuk nauwkeuriger meten en analyseren, waardoor je meer inzicht hebt in hun behoeften en wensen.

Dit soort inzichten krijg jij met Google Event Tracking

Het welbekende gezegde meten is weten, wordt in het geval van Google Event Tracking omgedraaid. Weten is meten past beter bij Google Event Tracking. Waarom? Omdat je voordat je met Google Event Tracking aan de slag gaat, goed voor ogen moet hebben wat je wilt weten. Met Google Event Tracking kun je namelijk heel gericht meten, waardoor je veel meer inzicht hebt in de prestaties op je website. Zo kan met Google Event Tracking de volgende inzichten verkregen worden:

  • Welke bestanden jouw bezoekers downloaden, zoals PDF files.
  • Waar jouw bezoekers scrollen.
  • Of jouw bezoekers een contactformulier invullen
  • Op welke externe links jouw bezoekers klikken
  • Hoe vaak jouw bezoekers gebruik maken van een bepaalde functie op jouw website/webshop
  • Welke video’s bezoekers bekijken op jouw website.
Wil jij meer inzicht krijgen in het gedrag van bezoekers op jouw website of webshop? Implementeer dan snel Google Event Tracking in Google Analytics. De resultaten hiervan zijn gemakkelijk terug te vinden in Google Analytics. Zo kan je jouw bezoekers niet alleen precies geven waar zij naar op zoek zijn, maar ben jij jouw concurrenten ook nog eens een stapje voor.

Google Event Tracking toevoegen via Google Tag Manager

Google Event Tracking voeg je gemakkelijk toe door middel van Google Tag Manager. Event tracking met behulp van Google Tagmanager biedt vele voordelen. Het grootste voordeel? Je hoeft niet zelf het Google Analytics script aan te passen of een developer in te schakelen. Met Google Tagmanager ben je in staat om zelf door middel van tags en triggers bepaalde elementen van je website te meten. Voordat je begint met event tracking via Google Tagmanager doe je er goed aan om goed in kaart te brengen wat je precies wilt meten. Welke elementen zijn bijvoorbeeld belangrijk op je website? Je meet het vervolgens gemakkelijk via Google Tagmanager.

Like it? Share it!