Dit is waarom het uitsluiten van zoekwoorden in Google Ads belangrijk is

Hoe relevanter het verkeer naar jouw website is, hoe meer kans op een conversie. Bij de optimalisatie van een campagne is het uitsluiten van zoektermen slechts een klein onderdeel van de takenlijst. Maar zeker geen onbelangrijke. Sterker nog het is een onmisbaar onderdeel. Niet alleen om ervoor te zorgen dat je bedrijf, product of dienst niet met bepaalde zoekwoorden geassocieerd worden, maar ook om onnodige kosten te besparen. In dit blogartikel lees je alles over zoekwoorden uitsluiten in Google Ads.

Wanneer moet je zoekwoorden uitsluiten?

Er zijn binnen Google Ads verschillende soorten matching types om zoekwoorden mee uit te sluiten. Voorbeelden hiervan zijn broad match, phrase match en exact match. Maak je gebruik van deze brede matching types? Dan is het uitsluiten van zoekwoorden essentieel. Door zoekwoorden uit te sluiten voorkom je namelijk dat het algoritme biedt op zoekwoorden die helemaal niet relevant zijn voor jouw webshop. En dit bespaart jou weer geld.

Zorg dat je website relevant is voor de bezoeker

Om te zorgen dat jouw website relevant is voor de bezoeker is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden selecteert. Stel je voor dat je breed biedt op het zoekwoord ‘blauwe zwembroeken’. Dan matcht het algoritme het brede zoekwoord niet alleen op bijvoorbeeld ‘blauwe zwembroek kopen’ en op ‘blauwe zwembroek bestellen’, maar ook op ‘ blauwe zwembroek wassen’. Verkoop jij zwembroeken? Dan is het zoekwoord ‘ blauwe zwembroek wassen’ totaal niet relevant voor jouw webshop. Om te zorgen dat jouw website relevant is voor de bezoeker is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden selecteert. Waar wil jij als bedrijf mee geassocieerd worden en waar niet mee? De zoekwoorden waar jij niet mee geassocieerd wil worden, sluit jij uit in Google Ads.

Ga goedkoper mee in de veiling

Tip: naast het uitsluiten van zoekwoorden is het ook mogelijk om zoekwoorden toe te voegen, bijvoorbeeld als exact match. Dit werkt kostenbesparend. Het algoritme ‘beloont’ namelijk exact match type zoekwoorden, waardoor ze goedkoper meegaan in de veiling. Breed bieden biedt dus zeker veel mogelijkheden, het is alleen wel zaak dat je het verstandig doet. Door de juiste zoekwoorden uit te sluiten blijven jouw advertenties relevant voor bezoekers.

 

Like it? Share it!