A/B testing: deze tools zijn er en dit levert het jou op

Hoe weet je wat nou precies aanslaat bij jouw bezoeker? Door te vergelijken. En dat is nou precies wat A/B testing doet. Wil jij beginnen met A/B testing? Slimme keus! Het kan je behoorlijk wat opleveren. Lees hier welke tools je kunt gebruiken en wat de voordelen van A/B testing zijn.

Wat is A/B testing?

Ieder bedrijf is op zoek naar een manier om haar website of webshop nog beter te laten presteren. Maar hoe laat je jouw website of webshop beter presteren? Door deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de bezoeker. Met A/B testing kun je vanuit verschillende invalshoeken experimenteren met varianten op de huidige website. Zo meet je gemakkelijk welke variant jouw bezoeker het meeste aanspreekt.

Zo gaat A/B testing in zijn werk

Met A/B testing vergelijk je content elementen op je website onder gelijke omstandigheden. Je moet het zo zien: 50% van de bezoekers ziet de originele pagina, de overige 50% ziet de alternatieve variant. Je doel is te testen welke variant het beste werkt voor jouw klanten. Aan de hand van de resultaten of het aangepaste gedrag van je bezoekers is toe te wijzen aan de alternatieve versie of dat je misschien beter de originele versie kunt laten staan. 

Welke A/B testing tools moet je dan precies gebruiken?

A/B-testtools: ze zijn er in overvloed en hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Wij geven jou enkele voorbeelden van verschillende tools: Google Optimize en Hotjar.

Google Optimize

Met Google Optimize kun je A/B-tests en personalisatiecampagnes opzetten, bouwen, targeten en rapporteren. De tool heeft erg veel voordelen. Eén daarvan is de naadloze integratie met Google Analytics. Waardoor je gemakkelijk doelen en segmenten uit Analytics kunt gebruiken voor tests in Optimize. Het grootste voordeel van Google Optimize, is dat iedereen ermee kan beginnen. Google Optimize is namelijk deels gratis. De gratis versie biedt bijna alle functionaliteiten die nodig zijn voor het opzetten van een A/B test- of personalisatiecampagne.

Hotjar

Een andere mooie tool voor A/B Testing is Hotjar. Hotjar geef je echt inzicht in het bezoekersgedrag. Door middel van de heatmaps kun je precies zien wat bezoekers echt doen op jouw pagina’s. Hotjar laat jou precies zien hoe mensen zoeken, of en waar ze aarzelen en je ziet ook waar mensen moeiteloos doorklikken. Als mensen afhaken, zie je precies op welk moment ze dat doen.

A/B testing, dit levert het je op

Maar wat levert zo’n A/B testing dan precies op? Inzichten in mogelijke verbeteringen. En deze verbeteringen kunnen weer leiden tot meer conversie. Door te testen wat jouw klant wilt, kun je meer in hun behoefte voorzien. Je bent eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je niet een A/B test uitvoert!