Dit zijn de 5 stappen die je moet nemen bij conversie optimalisatie (CRO) 

Meer verdienen met evenveel bezoekers, wie wil dat nou niet? Het is niet voor niets dat conversie optimalisatie, ook wel CRO genoemd, momenteel hot is. Ga jij aan de slag met conversie optimalisatie? Dan is het belangrijk dat jij dit op de juiste manier aanpakt. Hoe je dat doet? Door een aantal stappen te doorlopen. In dit blog vertellen wij jou welke, lees dus snel verder!

Stap 1: Zonder een goed onderzoek, geen conversie optimalisatie

Zonder een goed onderzoek ben je nergens. En dat is iets wat nog niet iedereen zich realiseert. Veel inspanningen bij conversie optimalisatie zijn namelijk niet gebaseerd op data uit onderzoek. Zonde van je tijd, geld en traffic. Onderzoek wie jouw doelgroep is en wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Alleen zo kun jij jouw conversie verhogen.

Stap 2: Weet wie je doelgroep is

Als je niet weet wie jouw klant echt is, kun je jouw klant ook niet optimaal bedienen. Maak daarom een omschrijving van jouw type klant. Wie zitten er op jouw webshop? Wanneer zitten ze op jouw webshop? En wat doen ze op jouw webshop? Maar vooral: wat wil jouw klant? Als je je klant begrijpt, kun je ‘m sneller geven wat hij of zij wilt. Hierdoor krijg je tevreden klanten en tevreden klanten zorgen weer voor een hogere conversie!

Stap 3: Maak een actieplan

Welke problemen kwamen er uit het onderzoek en wat moet eraan gedaan worden om deze op te lossen? Je ziet dit allemaal in het actieplan dat je opstelt. Naar aanleiding van je actieplan kun je gaan testen.

Stap 4: Leer door te testen

Wil jij succes met conversie optimalisatie? Begin dan pas met testen bij stap 4. En dus niet bij stap 1, wat vele wel doen. Neem al je inzichten mee in je tests. Hoe meer jij weet over je klant, hoe beter je kunt testen en hoe hoger de slaagkans van een test is. En weet je wat het fijne is? Door te testen leer je jouw klant nog beter te begrijpen. Hoe je test? Met een A/B-test. Meer informatie hierover vind je in deze blog over A/B-testen.

Stap 5: Blijf testen voor verbetering

Er is altijd ruimte voor verbetering. Daarom is het ook belangrijk dat jij blijft testen. Er is altijd wel iets wat de klant nog meer wilt. Door te testen blijf je bijleren over je klant. En hoe meer jij weet over je klant, hoe beter je ‘m kan bedienen. En hoe beter jij jouw klant bedient, hoe hoger de conversie ratio.

Werk stap voor stap naar conversie optimalisatie

Begin dus pas met testen bij stap 4 en niet eerder. Zo test jij niet zomaar in het wilde weg zonder doel. Conversie optimalisatie bereik je alleen maar door te testen vanuit een beter begrip van je klant. De klant is immers koning, nietwaar?

Like it? Share it!