Growth hacking

Op 19 september vond op ons kantoor in Amsterdam een Interactive plaats met als onderwerp Growth Hacking. Enthousiasme medewerkers binnen onze businessline Marketing&Communicatie kwamen samen om meer te leren over Growth hacking en om elkaar te leren kennen.

Tijdens deze sessie gaf David Arnoux, oprichter van Growth Tribe, een inspirerende presentatie. Met als doel om de meest efficiëntie groeistrategie voor een bedrijf te identificeren, gaat het gedachtegoed van growth hacking uit van data en product gedreven marketing. 

In een wereld waar we aan meer dan 250-5000 advertenties per dag worden blootgesteld, worden we overspoeld met boodschappen en hebben we onszelf aangeleerd deze advertenties te negeren. Bedrijven moeten daarom op zoek naar nieuwe tactieken en kanalen om groei te kunnen realiseren. Er is een ware paradigmaverschuiving nodig om succes te boeken en bedrijven te laten groeien. Snelle en schaalbare experimenten over verschillende marketingkanalen zijn nodig om te testen of nieuwe ideeën waardevol zijn. 

Een van de tactieken die uitgelicht werd is de ‘5 seconden tactiek’. Het idee hierbij is dat je als bedrijf in staat moet zijn om je boodschap binnen 5 seconden over te brengen, bijvoorbeeld in een advertentie of op een landingspagina. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 80% van de mensen al na 5 seconden hun aandacht verliest. Om succes te boeken moet je dus binnen die 5 seconden een heldere boodschap hebben: Wat bied je aan? Wat is je USP?

Het proces dat volgens de Growth Hacking theorie wordt aangehouden bestaat uit vijf stappen:
1. Gathering Ideas
2. Ranking Ideas
3. Outlining Experiments
4. Work Work Work
5. Study Data

De ideale Growth Marketeer moet T-shaped zijn. Dat wil zeggen: iemand die van veel verschillende specialismen basiskennis heeft en op twee gebieden specialist is. Hier ligt dus een nauwe link met het agile werken in multidisciplinaire teams. 

Na de theorie was het tijd om zelf met een growth hack aan de slag te gaan die in het teken stond van Brunel’s sponsoring van de Volvo Ocean Race. De opdracht was om een marketingidee te bedenken omtrent de race waarmee een instroom van nieuwe CV’s voor engineers gerealiseerd wordt. Hieruit volgden aan het einde van de avond zes creatieve pitches. Met uiteraard een winaar en een prijs!

 

  • Benieuwd naar onze carrièremogelijkheden binnen marketing en communicatie?

    Misschien zien we jou wel bij onze volgende Interactive!

    link