7 mogelijkheden voor self-care tijdens werk

Self-care: we vergeten het allemaal weleens door alle vergaderingen en (bel)afspraken. Toch is het heel belangrijk. Lees hier hoe je self-care inbouwt tijdens je werk.

Er zijn genoeg redenen om te bedenken waarom self-care tijdens werk een hele uitdaging kan zijn: deadlines, vergaderingen… Onze werkcultuur is er niet op ingericht om tijdens het werk een moment voor jezelf te pakken. Voor veel werkenden staan self-care en werk dus los van elkaar. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je tijdens het werk een uitgebreide manicure doet, maar je mag best een beetje voor jezelf zorgen. We besteden immers de meeste tijd van de dag aan werken. Er zijn tal van manieren om ervoor te zorgen dat je lekkerder kan werken en tegelijkertijd meer werkgeluk creëert. Hoe je self-care tijdens je werk kan inbouwen? Dat lees je hier.

Gebruik je treinreis als self-caremoment

Het ideale moment om eens goed voor jezelf te zorgen? Tijdens het reizen! Je kunt bijvoorbeeld prima mediteren met je noise-cancelling koptelefoon of een podcast luisteren in de trein. Of neem een boek mee. Lezen is namelijk een van de beste dingen die je kunt doen om te ontspannen en stress te verminderen. En heb je er weleens over nagedacht om positieve energie aan jezelf te geven? Schrijf op de heenreis drie dingen op waar je dankbaar voor bent en je hebt er de hele werkdag profijt van. Dankbaarheid voelen heeft een positieve werking en geeft je zelfvertrouwen een boost.

Ga lekker zitten!

Heb jij een kantoorbaan? Dan zit je waarschijnlijk uren achter de computer. Op kantoor heb je misschien wel een tweede scherm, verstelbaar bureau en een goede bureaustoel. Helaas hebben we momenteel met COVID-19 te maken. Grote kans dus dat jij thuis aan de keukentafel zit te werken. Misschien kun je wel een bureaustoel regelen via je werk? Of investeer er zelf in. Vergeet ook niet om je laptop op een standaard te zetten. Bedenk wat jij nodig hebt om lekker te zitten en zorg dat je dit regelt. Een kussentje in je rug kan al veel wonderen verrichten!

Een geluksmomentje in je dagelijkse routine

Self-care gaat om de momenten die je brandstof geven om weer even door te kunnen gaan. Waar word jij blij van? Gun jezelf iedere dag een momentje van geluk en maak er een gewoonte van. Haal bijvoorbeeld elke ochtend op het station een heerlijke latte macchiato als jij daar blij van wordt. Maak een wandeling na de lunch om even tot jezelf te komen. Werk je thuis en merk je dat je sociale contacten mist? Plan dan (dagelijks) een digitaal koffiemomentje in met jouw favoriete collega.

Diep ademhalen vermindert stress

Self-care is ontzettend belangrijk. Het is fijn als self-caremomentjes niet te veel tijd kosten. Dan is het namelijk makkelijker om er een gewoonte van te maken. Een ademhalingsoefening kan bijvoorbeeld al enorm effectief zijn. Door even op je ademhaling te focussen en bewust te worden van het hier en nu, kun je stress verminderen. Het helpt je om te kalmeren en hoeft helemaal niet lang te duren. Op naar de zoveelste meeting!

Bel een vriend

Tegenwoordig hebben we zoveel verplichtingen dat we niet alleen vergeten om tijd te nemen voor onszelf, maar ook voor vrienden. Een vriend of vriendin bellen is dus niet eens zo’n gek idee. Een vertrouwde stem horen heeft een kalmerend effect en kun je dus zien als een self-caremoment. Klets even lekker bij en je hebt daarna weer een lading energie om door te gaan met je werk.

Pauzeer en hydrateer

Een andere tip om goed voor jezelf te zorgen tijdens (thuis)werktijd is om pauze te nemen wanneer je voelt dat je het nodig hebt. Stug doorwerken terwijl je eigenlijk niet genoeg concentratie hebt heeft geen zin. Sta soms gewoon even op of maak een wandelingetje tussendoor om tot jezelf te komen. Beweging zorgt bovendien voor betere productiviteit. Zorg ook dat je voldoende water drinkt, zeker op een werkdag. Dit houdt je fris, scherp en productief. Daarnaast is het natuurlijk goed voor je gezondheid en je huid om veel water te drinken.

Stop met lunchen achter je bureau

Je kunt niet non-stop werken. Sleep jezelf achter je laptop vandaan, juist als je het druk hebt. De tijd nemen om samen te lunchen geeft je prestaties een flinke boost. Met collega’s lunchen is daarnaast ook een vorm van teambuilding. Werk je thuis? Vraag je huisgenoot om tegelijk pauze te nemen of spreek met je buurvrouw af om dagelijks samen te lunchen.