Ergonomisch verantwoord thuiswerken: vijf tips

man achter pc en bureau

Nu de thuiswerkperiode voor velen langer duurt dan gedacht, zien we dat steeds meer mensen overgaan tot het inrichten van een thuiskantoor. Heel fijn natuurlijk als je daar de ruimte voor hebt. Maar hoe zorg je nu voor een ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek als je niet zo ruim behuisd bent? En hoe voorkom je dat je last krijgt van klachten als rugpijn en slaaptekort? Wij hebben vijf tips voor je waarmee jij je thuiswerktijd wel uitzit!

Ergonomische thuiswerktip 1: creëer een aparte werkplek

Als je er de ruimte voor hebt, dan is het fijn om een kantoor te creëren in een aparte kamer. Lukt dit niet? Maak dan een hoekje in de woonkamer, speciaal voor je werk. Zo houd je werk en privé gescheiden. Werken in je slaapkamer doe je bij voorkeur alleen in geval van nood, want de kans is groot dat je dan bij het inslapen aan je werk denkt. Dit kan zorgen voor slaapproblemen.

Ergonomische thuiswerktip 2: stel je stoel goed in

Heb je een ergonomische bureaustoel aangeschaft of geleend van kantoor? Stel deze dan goed in: ga goed achter in de stoel zitten en stel de hoogte zo in dat je voeten plat op de grond staan. Bij het instellen van de armleggers let je erop dat je schouders ontspannen zijn als je je armen op de leuningen legt. Als jouw bureaustoel alleen in hoogte aanpasbaar is, stel deze dan zo in dat je met je onderarmen op tafel kunt leunen zonder opgetrokken schouders.

Ergonomische thuiswerktip 3: zorg dat je goed zit

Ook als je de hele dag op een eetkamer- of keukenstoel zit, kan dat op een ergonomisch verantwoorde manier. Ga zo zitten, dat je ten opzichte van de tafel je schouders zo min mogelijk hoeft op te tillen. De zithoogte verhoog je indien nodig met een kussen (of twee). Schuif goed met je buik tegen de tafel aan zodat je armen ontspannen op tafel kunnen rusten.

Ergonomische thuiswerktip 4: blijf bewegen

Zorg voor voldoende beweging en sta regelmatig op tijdens je thuiswerkdag. Door goed te bewegen houd je je spieren soepel en zorg je voor een goede doorbloeding. Telefoneer bijvoorbeeld lopend, maak een lunchwandeling en doe nek- en schouderoefeningen: trek je schouderbladen naar elkaar toe, draai je schouders rond en beweeg je hoofd van de ene naar de andere schouder. Werk ook eens een kwartiertje (niet langer!) vanaf de bank, zodat je schouders zich kunnen ontspannen.

Ergonomische thuiswerktip 5: let op de hoogte van je werkblad

Van een instelbaar bureau stem je het werkblad qua hoogte af op de armleggers van je bureaustoel. Geen stoel met leuningen? Check of je bij je zithouding je onderamen kunt laten steunen op het bureau zonder dat je hierbij onnodig je nek- en schouderspieren belast. Bij het werken aan de eet- of keukentafel let je er vooral op dat je een stoel kiest die goed past bij de hoogte van de tafel. Vervolgens geldt weer dat je schouders bij voorkeur ontspannen zijn, dat je je armen op tafel kunt laten steunen en dat je met je buik zo dicht mogelijk tegen de tafel aan gaat zitten.