5 tips om werkstress tegen te gaan

Brunel werkstress header

Van 15 t/m 19 november is het de Nationale Week van de Werkstress. Het is ontzettend belangrijk om hier aandacht aan te besteden, want stress op het werk is in Nederland beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen lopen jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische klachten.

Veelvoorkomende klachten door werkstress

Een beetje stress op de werkvloer is helemaal niet zo slecht, het houdt je juist scherp. Maar een teveel aan stress kan leiden tot verschillende mentale en lichamelijke klachten. Veelvoorkomende klachten zijn een opgejaagd, onrustig gevoel, concentratieproblemen, het werk niet kunnen loslaten en problemen met slapen. Hoe langer de klachten aanhouden, hoe langer je lichaam nodig heeft om te herstellen. Chronische stress kan zelfs leiden tot een burn-out. Dat willen we natuurlijk voorkomen.

Tips om werkstress te verminderen

Er zijn heel veel stappen die je kunt ondernemen om jouw stressniveau te verlagen. We hebben er vijf op een rij gezet:

1. Zet muziek op tijdens of na het werk

Verschillende studies hebben aangetoond dat muziek stressverminderend werkt. Door naar muziek te luisteren kun je je cortisolwaarden en je hartslag verlagen. Beiden hebben een groot effect op het verminderen van stress. Daarnaast kan muziek negatieve emoties, zoals zorgen, angst, rusteloosheid en nervositeit verminderen. En het kan positieve emoties voortbrengen, zoals het gevoel van geluk. Er zijn dus genoeg redenen om muziek in te zetten in de aanpak van stress. Het hoeft niet eens klassieke muziek te zijn. Op Spotify zijn veel relaxing playlists te vinden, zoals Calming Acoustic of Gentle Focus. Probeer een genre te vinden waarbij jij helemaal tot rust komt.

2. Blijf in beweging

Regelmatig bewegen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je mentale gezondheid. Lichte inspanning helpt al bij het verlagen van werkstress. Elke dag een wandeling maken helpt je te onthaasten en verbetert je creativiteit en productiviteit. Matig intensief sporten is goed tegen stress en verbetert je geheugen, leervermogen en emotieregulatie. Kies een activiteit die je leuk vindt, want dat vergroot de kans dat je regelmatig blijft sporten. 

3. Zorg voor een goede nachtrust

Slaap is een van de basisbehoeften voor een gezonde geest. De hersenen komen tot rust en het lichaam herstelt zich. Als je gestrest bent is goed slapen extra belangrijk, maar ook extra moeilijk. Hou een vast ritme aan, zorg voor frisse lucht in de slaapkamer en beperk je schermtijd voordat je gaat slapen. Overdag een dutje doen klinkt aanlokkelijk, maar dit kan er juist voor zorgen dat je ’s avonds niet in slaap kunt komen. Na een actieve dag met veel beweging zul je zien dat je juist beter slaapt. Welterusten!

4. Doe een digitale detox

Continu online zijn geeft stress. Je systeem raakt overprikkeld door de enorme hoeveelheid informatie die het moet verwerken en dat kost heel veel energie. Ook als je voor je werk veel online moet zijn is het mogelijk om je smartphonegebruik en schermtijd te beperken. Minder tijd op je telefoon doorbrengen heeft veel positieve effecten, je voelt je minder gespannen, slaapt beter en ervaart minder stress.

5. Praat erover

Ga het gesprek aan met vrienden, familie, collega’s en vooral met je leidinggevende. Voor veel mensen is het lastig om aan te geven dat ze een te hoge werkdruk ervaren, omdat ze het gevoel hebben tekort te schieten. Toch is het goed om je kwetsbaar op te stellen en aan te geven dat het anders moet, anders loop je het risico op chronische stress. Wanneer je erover praat kun je samen op zoek gaan naar oplossingen. Dat is een enorme opluchting!

Door met deze tips aan de slag te gaan, zul je hopelijk minder stress ervaren. Blijf naar je eigen lichaam luisteren en pas goed op jezelf. Werk is belangrijk, maar je eigen gezondheid is nog vele malen belangrijker.