Van kantoortuin naar hybride werkplek, zo doe je dat!

Van kantoortuin naar hybride werkplek, zo doe je dat!

Na een aantal maanden min of meer verplicht te hebben thuisgewerkt met zijn allen, komt voor veel organisaties een (gedeeltelijke) terugkeer naar kantoor langzaam in zicht. Het ene bedrijf gaat werken met zogenaamde split teams die elkaar voorlopig niet live zullen ontmoeten, het andere bedrijf past de kantoortuin dusdanig aan dat alle medewerkers tegelijk anderhalve meter afstand kunnen houden. Maar wat betekent dit eigenlijk voor ons als werknemers? Waar moeten we allemaal rekening mee houden en welke struikelblokken komen we zeker tegen? Wij zetten vast vijf uitdagingen van hybride werken voor je op een rijtje, mét tips om ze aan te pakken!

Waar laat je je spullen?

De definitie van een hybride werkplek (ook wel remote of digital werkplek genoemd) verschilt per organisatie. Grote gemene deler is het uitgangspunt dat als je op output stuurt, de werklocatie op zich geen verschil zou moeten maken. Hoe dan ook: als je vanaf meerdere plekken gaat werken, moet je nadenken over wat en waar. Dus stel je werkt voortaan twee dagen op kantoor en drie dagen vanuit huis; ga je dan alsnog die bureaustoel regelen om rugklachten te voorkomen? En vergeet ook de kleinere items zoals je Dopper, noise cancelling headphones en opladers niet; schaf je een dubbele set aan of pak je alles iedere dag weer in? Aan jou de keuze.

Hoe haal je meer uit je video-meetings?

Los van het feit dat we een gat in de lucht mogen springen dat het mogelijk is, hebben we de afgelopen maanden ook wel wat nadelen ervaren van het fenomeen video-meeting. Diverse onderzoeken wijzen uit dat online meetings meer energie kosten dan live meetings. Enerzijds zit dat ’m erin dat je veel intensiever moet luisteren omdat je de mimiek van de sprekers mist, zeker in een groepscall. En al helemaal als je collega’s hun camera op zwart, al dan niet voorzien van een avatar, hebben gezet. Anderzijds plaats je misschien minder snel een opmerking of grapje, want voordat je jezelf ‘ge-unmute’ hebt, is het moment vaak alweer voorbij. Het is dus aan te raden om hier, op basis van voortschrijdend inzicht, regelmatig over te evalueren en afspraken over te maken.

Wat spreek je af over je (online) ontwikkeling?

Op social media zien we ze regelmatig: posts dat je gedurende de lockdown eindelijk tijd hebt voor je eigen ontwikkeling. Bij Brunel zien we dat als een misvatting. Persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers staat bij ons altijd centraal, onder welke omstandigheden dan ook. Natuurlijk is het wel goed om te merken dat er, vanwege de intelligente lockdown, meer mogelijk is qua manier van opleiden. Blijf wel kritisch op wat voor jou het beste werkt en maak daar ook afspraken over. Want als je hebt gekozen voor een offline klassikaal event omdat je weet dat dit je online te veel energie kost, dan kun je beter (samen) gaan kijken naar een alternatief.

Hoe geef je (opnieuw) vorm aan je positiviteit?

Uiteraard doen we allemaal ons best om positief te blijven en er het beste van te maken. Niemand van ons heeft voor deze situatie gekozen en elk voordeel heeft z’n nadeel. We zeggen niets geks als we stellen dat niemand ervan houdt om moeilijk te doen, maar ruimte om af en toe te zeggen waar het op staat is wel cruciaal. Ook voor de zogenaamde die hard-voorvechters van thuiswerken zal de nieuwe situatie wennen zijn. Het bespreekbaar maken (en houden) hiervan verdient wat ons betreft dus een vaste plek op de (week)agenda. Om er daarna met nieuwe energie weer tegenaan te gaan, dat spreekt voor zich.

Op welke manier haal je het meeste uit ‘het nieuwe werken’?

Een goede gezondheid voor iedereen staat voorop, en een beslissing om voorlopig te werken met vaste splitbezettingen begrijpen we dan ook prima. Gevolg is wel dat je een bepaalde collega straks zomaar een half jaar of langer niet face-to-face ziet. Of dat er wordt besloten dat jij en je vaste teammate(s) voorlopig niet tegelijkertijd op kantoor zijn, om continuïteit in het team te waarborgen. Wat betekent dat voor de dynamiek, samenwerking en inspiratie in het team? Wij adviseren je om hier scherp op te blijven, want dat is de enige manier om scherpe resultaten te blijven neerzetten

Like it? Share it!