Op het juiste spoor met het Traineeship Rail & Infra

Na haar studie Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam kwam Sanne in contact met Brunel. Ze zocht een manier om bij meerdere vooraanstaande technische bedrijven ervaring op te doen,  en daarom koos ze voor het Traineeship Rail & Infrastructuur. Hoe dat bevalt? Lees mee met Sanne!

Crashcourses en werkbezoeken

De eerste twee weken van het Traineeship stonden in het teken van een crashcourse in energievoorziening, spoorwegbouw, treinbeveiliging en -beheersing. Aan de hand van demo’s van wissels, seinen en simulators kregen we al een goed beeld van wat er met een trein gebeurt bij bepaalde signalen. Ook gingen we op werkbezoek bij het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), waar het spoor 24/7 in de gaten wordt gehouden. En we waren bij de Kamperlijn, een dieseltrein tussen Zwolle en Kampen. Hier werden we rondgeleid door iemand die ook het Traineeship Rail & Infrastructuur van Brunel had gevolgd.

Goed voorbereid aan de slag bij BAM

Sollicitatietraining, presentatievaardigheden en het updaten van je LinkedIn-profiel zijn ook onderdelen van het Traineeship. De feedback die je krijgt is echt persoonlijk, wat heel fijn is, want iedereen is natuurlijk anders. Mijn sollicitatiegesprek bij BAM verliep goed en twee dagen later hoorde ik dat ik was aangenomen; daar was ik heel blij mee! Ik ging aan de slag als Werkvoorbereider bij BAM Infra Verkeerstechniek op de afdeling Dynamisch Verkeersmanagement. Hier werken we aan alle systemen die ervoor zorgen dat de wegcapaciteit optimaal benut wordt: van file-informatieborden boven de snelwegen via verlichting tot verkeerslichten.

Uitdagingen en multitasken

Als Rijkswaterstaat een project bij ons neerlegt, dan is mijn rol hierin het afstemmen van de werkzaamheden, het regelen van onderaannemers, het maken van de planning, de inkoop van materiaal en materieel, het regelen van de verkeersmaatregelen, het maken van werkplannen en V&G-plannen en ga zo maar door. Gemiddeld lopen er vier projecten tegelijkerijd. Zo nam ik deel aan een project voor het plaatsen van Lokale File Beveiliging op de A15, het vervangen van de lamellen in rotatiepanelen op de A28, het verbeteren van Motorway Traffic Managementsystemen in Oost Nederland en het project Landside Infrastructure Schiphol. Ieder project is anders qua grootte en tijd. Zo duurt het ene project anderhalf jaar en het andere project maar vier maanden. Hierdoor heb ik in korte tijd heel veel gezien en geleerd.

Het fijne van het Traineeship Rail & Infra

Een van de grootste voordelen van een Traineeship is dat je de kans krijgt om het vakgebied van meerdere kanten te bekijken. Als Werkvoorbereider voor uitvoeringsprojecten doe je namelijk andere dingen als voor beheer- en onderhoudsprojecten. En een verdieping in de techniek is anders dan een traject richting management. Werken bij een aannemer is niet hetzelfde als een baan bij een ingenieursbureau. Kortom, er zijn zoveel specialisaties en mogelijkheden binnen de techniek dat het alleen daarom al leuk en interessant is om hiermee kennis te maken en ervaring in op te doen.

Ontwikkelingsmogelijkheden en kansen

Fouten maken is menselijk. Zo heb ik weleens een verkeerd product besteld of een planningsfout gemaakt. Maar nu weet ik precies welke vragen ik moet stellen om dit te voorkomen. Ook krijg ik steeds meer verantwoordelijkheid en kan ik steeds vaker zelf keuzes maken. Zowel Brunel als BAM bieden mij de mogelijkheid om cursussen te volgen en trainingen te doen. Zo heb ik mijn VCA VOL en BRL 9101 gehaald en krijg ik vanuit Brunel nog trainingen in Persoonlijk Leiderschap en ERTMS. Na het Traineeship, dat zo’n anderhalf jaar duurt, kun je via Brunel verschillende afwisselende projecten blijven doen als Project Consultant, of je kunt verder binnen het bedrijf waar je gedetacheerd bent. Die keuze is aan jou!