Het Brunel-gevoel van…een Product Owner

Het Brunel-gevoel van…een Product Owner

Ze studeerde af in Strategische Marketing en is zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op online en digital. Maar een Developer wil Claudia Roeland zichzelf niet noemen, eerder een Marketeer die inmiddels veel weet van codes, clouds en services. Want dat ligt haar wel, steeds nieuwe kennis en ervaring opdoen. En omdat je techniek en marketing niet meer los van elkaar kunt zien, ontwikkelde ze zich tot een ervaren Product Owner. Hoe Claudia dat heeft ervaren? Je leest het hier!

Hoe ben je bij Brunel terechtgekomen?

‘Drie jaar geleden werd ik benaderd door een consultant van Brunel. Op dat moment had ik al een andere sollicitatieprocedure lopen, en het contact met Brunel was voor mij echt een eye-opener. Bij die andere partij draaide het om standaardvragen als ‘wat zijn je sterke en zwakke punten?’ en ‘hoe ga je om met een vervelende situatie?’. Bij Brunel ging het veel meer om visie: ‘waar staat de online wereld over zoveel jaar en welke rol zie jij daarin voor Brunel en jezelf?’ In plaats van een sollicitatiegesprek werd het dus vooral een gesprek over mijn vakgebied. Dit sprak mij zo aan dat ik voor Brunel heb gekozen!’

Hoe ziet jouw functie eruit?

‘Op dit moment ben ik Channel Manager bij een financiële dienstverlener in Capelle aan den IJssel. Deze functie lijkt wel op die van Online Marketeer. Ik heb veel ervaring met de combirol Product Owner/Online Marketeer; de rode draad in mijn werk is het plaatsen van changes op de backlog aan de hand van de gestelde KPI’s of projectdoelen. Of het nu gaat om aanpassingen van een website of een webservice, ik zorg ervoor dat ik weet wat een change bijdraagt aan de KPI, wat de requirements zijn, en wat prioriteit heeft. Het is belangrijk dat je teams weten wat ze te doen staat, maar het is minstens zo belangrijk om je stakeholders hierin mee te nemen. Omdat ik om de zoveel tijd wissel van opdrachtgever, is het altijd weer een uitdaging om de juiste stakeholders te vinden, het vertrouwen van het team te krijgen en de organisatie te leren kennen.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Mijn belangrijkste taak is nu om ervoor te zorgen dat meer klanten hun hypotheekadministratie online gaan beheren. Daarnaast help ik de organisatie om de online kennis van de medewerkers uit te breiden. Zo heb ik onder andere een Google Analytics-training op maat gemaakt. Hierdoor is het aantal Google Analytics-gebruikers binnen de organisatie flink toegenomen! Doordat ik vaak met nieuwe teams werk, hoort ook Agile coaching bij mijn rol. Als ik aan het eind van een opdracht hoor dat mensen vanuit een storming fase nu in een heel leuk team samenwerken en veel hebben geleerd, voel ik me extra trots!’

In hoeverre leeft de community-gedachte bij jou? 

‘Brunel biedt meerdere mogelijkheden om je kennis te verdiepen en om andere Marketing- & Communicatieprofessionals te ontmoeten. Als er een interactive wordt georganiseerd, ben ik altijd van de partij. Vooral het format, waarbij iedere keer een actueel onderwerp aan bod komt, spreekt me erg aan. Af en toe bezoek ik ook andere meet-ups. In de Brunel Digital Community delen we interessante trainingen en blijven we op een laagdrempelige manier met elkaar in contact, terwijl we allemaal bij verschillende opdrachtgevers zitten.’

Wat vind je van de opleidingsmogelijkheden die Brunel biedt? 

‘Wat ik tijdens de training Growth Hacking heb geleerd, kon ik voor een deel gelijk toepassen in de praktijk. Hierdoor lukte het bijvoorbeeld om testen en verbeteringen sneller achter elkaar te doen. Ik merk trouwens dat opdrachtgevers erg enthousiast worden van Growth Hacking! Binnenkort staat er een Customer Journey-training op het programma. En omdat leidinggeven en coachen ook vaak deel uitmaken van mijn rol, lijkt een extra training op dat vlak me ook heel interessant.’ 

Like it? Share it!