Met deze tips zorg jij voor (extra) veerkracht!

Met deze tips zorg jij voor (extra) veerkracht!

Deze plotseling ingelaste periode van thuiswerken met alle maatregelen vanuit het RIVM raakt ons allemaal. Onszelf, ons gezin, onze familie, onze vrienden, kennissen, buren en ga zo maar door. Het is dan ook begrijpelijk dat er weleens wat reactieve emoties de kop opsteken. Of het nu gaat om zorgen vanwege een dierbare met een kwetsbare gezondheid of ergernis bij een leeg supermarktschap, deze tijd zorgt voor onrust. Omdat het (juist nu!) belangrijk is om zowel fysiek als mentaal veerkrachtig te blijven, delen wij 6 tips met je.

Focus op je eigen ‘circle of influence’

Wie ooit ‘The seven habits of highly effective people’ van Stephen Covey las, herkent dit advies ongetwijfeld. Covey schetst twee cirkels: de grootste, de ‘cirkel van betrokkenheid’ staat voor alle dingen waar je je druk over maakt, maar waar je nagenoeg geen invloed op hebt. Daarbinnen bestaat een kleinere cirkel, de ‘cirkel van invloed’. Deze cirkel bevat de zaken waar je als individu daadwerkelijk iets aan kunt doen. Veel aandacht geven aan zaken waar je geen invloed op hebt, leidt al snel tot een gevoel van machteloosheid en een verlies van energie, die je wel beter kunt besteden!

Geef je emoties de ruimte

In een verwarrende periode als deze, is het belangrijk om je emoties niet op te kroppen. Het is dus niet raar om te huilen als je verdrietig bent, om je gevoelens bespreekbaar te maken of je piekergedachten op te schrijven. Juist doordat je uiting en richting geeft aan je emoties, ontstaat er opluchting, rust en ruimte voor nieuwe energie en nieuwe ideeën.

Gun jezelf eens een informatie-stop

Gewend als we zijn aan een continue stroom van informatie, is het verleidelijk om dat ook nu te blijven doen. Maar om je gevoelens niet steeds op de proef te stellen, is het een goed idee om bewust om te gaan met het volgen van nieuws en social media. Kies dus een paar (vaste) momenten per dag waarop je je laat informeren. Zo houd je meer energie over om je te focussen op je ‘circle of influence’.

Zorg voor een goede dagroutine

Of je je werk in deze periode nu prima vanuit huis kunt doen of niet; ons advies is: houd zoveel mogelijk je normale dagritme aan. Ons brein houdt namelijk van gewoontes omdat  vaste routines minder mentale capaciteit kosten dan nieuwe handelingen. Dus blijf gewoon ’s ochtends douchen, gel smeren en make-uppen als je dat gewend was; ook al hoef je de deur niet uit. Ziet er trouwens ook nog eens leuker uit tijdens al die FaceTime- en videocalls!

Deel (meer) positiviteit in verbondenheid

Evolutionair gezien zijn we geneigd te focussen op gevaar, omdat dit ons als soort heeft doen overleven. Als er eenmaal sprake is van angst, hoef je dit als emotie dan ook niet te negeren. Je kunt de invloed van deze emotie wel proberen te overtroeven met ándere krachtige emoties. Denk hierbij aan een vriendelijk gebaar, dankbaarheid en verbinding. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit stress en somberheid vermindert, dus wat ons betreft is dit zeker het proberen waard: geef (meer) complimenten, besteed (virtuele) aandacht aan de mensen om je heen en geniet (vanuit huis) van kleine dingen zoals de zonnestralen op een lentedag.

Besef dat we samen sterk staan

In moeilijke tijden zoekt de meerderheid van de mensen elkaar (online) op en is men ook meer dan anders bereid om elkaar te helpen. Aarzel dus niet als je weet dat iemand in je omgeving een steuntje in de rug kan gebruiken, en accepteer ook de hulp die jou geboden wordt. Juist in tijden als deze hebben mensen elkaar nodig! En als je beseft dat de meeste mensen in tijden van nood een nieuwe bron van kracht in zichzelf vinden, bedenk dan eens waar we met zijn allen toe in staat zijn.

Like it? Share it!