Zo kom je uitgerust op je werk

Slapen is belangrijk. Met voldoende slaap kun je je beter concentreren en voorkom je een hoop stress. Vandaar dat we in dit blog extra aandacht besteden aan de gevolgen van een slechte nachtrust en fysieke of mentale klachten die daaruit voortkomen. Of je nu een ochtendmens bent of liever nog een paar keer zou willen omdraaien wanneer de wekker gaat; je fitheid is afhankelijk van een goede nachtrust. Aangezien niet iedereen de mogelijkheid heeft om een siësta te doen op de werkvloer volgen hier vijf gouden tips om uitgerust op je werk te komen.

1. Houd je aan een slaapschema

De eerste gouden tip is: een gezond slaapritme. Slaap tijdens vaste tijden, ook in het weekend. Slaapbehoefte verschilt per mens. De een heeft aan 6 uur slaap genoeg, terwijl een ander zich pas na 10 uur slaap uitgerust voelt. Probeer te ontdekken hoeveel uur slapen voldoende is voor jou. Wanneer ben jij uitgerust? Bepaal op basis hiervan je slaappatroon. Als je je aan een vast slaapritme houdt, zul je merken dat je je fitter voelt op het werk. 

2. Ontwikkel routines

Creëer een avondritueel. Zorg dat je avondroutine je helpt om je hoofd leeg te maken. Vermijd tv, computer en telefoon. Ga vlak voor het slapen bijvoorbeeld onder de douche staan, neem een kopje thee en lees een boek. Het liefst met niet al te felle lichten aan. Zo weet je lichaam wanneer het (bijna) tijd is om te gaan slapen. 

3. Houd stress onder controle

Kalmeer je gedachten voordat je gaat slapen. Slaap helpt je ontspannen, maar dat werkt alleen als je jezelf van tevoren tot rust brengt. Je slaap lijdt eronder als je lang blijft piekeren over dingen. Verminder je stress en zorgen, door bijvoorbeeld piekergedachten van je af te schrijven. Je kunt ook mediteren of nog even naar rustige muziek luisteren. Bedenk wat jou helpt om kalm en ontspannen te zijn, zodat je lekker in slaap kunt vallen. 

4. Beweeg!

Sporten draagt bij aan een goede nachtrust. Elke dag een beetje beweging en twee keer per week intensief sporten… en voilà: je valt sneller in slaap. Sport niet te laat op de avond, want als je nog veel adrenaline in je lijf hebt is het juist wat moeilijker om in slaap te komen. 

5. Creëer de perfecte slaapkamer

Maak het lekker donker. Komt het licht van een lantaarnpaal dwars door je gordijnen heen? Overweeg dan om andere gordijnen te nemen. Probeer ook om het zo stil mogelijk te maken. Verban tikkende klokken en zoemende apparatuur uit je kamer. Verder speelt een schone en koele kamer een rol. Laat bijvoorbeeld je raam op een kiertje staan voor een beetje frisse lucht.