#AUTofoffice: een speciale dag @theoffice

Hoe je van een normale doordeweekse dag een buitengewone dag maakt? Dat hebben we ervaren tijdens het Specialisterne Launch Event bij Brunel. Een dag compleet in het teken van een zeer speciale samenwerking. Nieuwsgierig? Ga #AUTofoffice en beleef deze dag met de aanwezige Brunellers mee!

Brunel Foundation x Specialisterne Foundation

Het event is ter ere van de samenwerking tussen Specialisterne Foundation en Brunel. Een speciale samenwerking, kunnen we wel zeggen. De Deense Specialisterne Foundation richt zich namelijk volledig op het creëren van bewustwording rondom autisme. Om uiteindelijk de arbeidsmarkt positief te beïnvloeden. Tijdens de aftrap van het event vertellen Specialisterne-COO Henrik Thomsen en Brunel-CEO Jilko Andringa ons hier meer over. 

Twee organisaties, één doel

In een ruime zaal in B. Amsterdam nemen beide heren ons mee in het verhaal achter de samenwerking. Al snel komen de overeenkomsten tussen Specialisterne en Brunel naar voren. Hoe verschillend de organisaties ook zijn, er is één gemeenschappelijk doel: een omgeving creëren waar iedereen succesvol kan zijn. Wanneer er autisme in het spel is, vormt dit vaak een extra uitdaging. Talenten van veel ASS’ers - ASS staat voor autismespectrumstoornis – worden helaas niet altijd gezien, waardoor zij vaak op de verkeerde plek terechtkomen. Tijd om hier écht werk van te maken, vinden Andringa en Thomsen.

Wat je moet weten over autisme

Als je ASS’ers verwelkomt op de werkvloer, doe je er goed aan te weten hoe je hen het beste begeleidt. Dat maakt Theatergroep Bint extra duidelijk: tijdens een hilarische, maar ook leerzame theatershow zien wij hoe onze traditionele way of working – lees: kantoorclichés, jargon – kan botsen met een gebrek aan kennis over autisme. Pijnlijk en confronterend tegelijk. Dat kan beter, maar hoe? Unieke workshops over autisme helpen ons op weg. 

Kennismaken met Specialisterne

Een groot deel van de ASS’ers heeft moeite een baan te vinden en te behouden. Het doel van Specialisterne, ‘enabling one million jobs’, klinkt dan ook ambitieus. Om dit te bereiken, focust de organisatie op alternatieve wervingsprogramma’s waarbij niet een selectiegesprek, maar praktische tests helpen om de sollicitant beter te leren kennen. Veel ASS’ers hebben zo hun eigen manier van communiceren, zowel verbaal als non-verbaal. Als je dit als recruiter niet weet, loop je het risico dat je ASS’er afschrikt met jouw ongetwijfeld goedbedoelde vragen. En dat terwijl je naar jouw idee juist interesse toont! Het is niet persoonlijk bedoeld: dit heeft alles te maken met de prikkelverwerking bij autisme. Om hier een beeld van te krijgen, nemen we deel aan diverse workshops.

De wereld beleven met autisme

Mensen met autisme verwerken prikkels net even anders dan mensen zonder autisme. Dit heeft als gevolg dat ze in sommige opzichten anders functioneren. Dat ‘anders’ ook positief kan zijn, is gebleken. Zo zijn ASS’ers vaak juist zeer getalenteerd en beschikken ze over unieke kwaliteiten. Het lastige is alleen dat de fijngevoelige sensoren waaraan ze dit te danken hebben, ze soms kunnen overprikkelen. Waar iemand zonder autisme de meeste ‘onnodige’ prikkels er zonder moeite voor zichzelf uitfiltert, krijgt een ASS’er álles ongefilterd binnen. Met een hoop toeters en bellen ervaren wij dit tijdens een van de sessies. Je zou er in no time gillend gek van worden! Nu beseffen we pas echt hoe ASS’s zich dagelijks aan moeten passen. En hoeveel energie dat moet kosten.

Inzetten van ons inlevingsvermogen

Aanpassen, mensen met autisme zijn er dus gigantisch goed in. Ze beseffen vaak goed dat ze opvallen, terwijl ze niets liever willen dan normaal zijn. Maar wat is eigenlijk ‘normaal’? Het Specialisterne Launch Event bij Brunel maakt ons duidelijk dat ASS’ers zich vaak meer aan ons aanpassen dan andersom. Daarom willen wij leren om elkaar beter te begrijpen, en ons meer in elkaar verdiepen. Omdat wij elkaar dan pas écht kunnen helpen. Het is naar ons idee een onmisbare stap richting een arbeidsmarkt waarin ieders talent wordt benut.

Meer weten over deze samenwerking? Neem contact op met Femke of Maritska via foundation@brunel.net

Like it? Share it!