Een burn-out voorkomen: hoe doe je dat?

donderdag 24 oktober 2019

Een burn-out krijgen, het overkomt veel meer mensen dan je denkt. Maar als young professional wil je niet dat het jou overkomt! Het zorgt er namelijk voor dat je maanden of soms zelfs jaren uit de running bent. Vaak gaan starters op de arbeidsmarkt head-first in hun eerste baan, overschrijden snel hun grenzen en vragen zich na een half jaar af wat ze in hemelsnaam aan het doen zijn. Voorkom dit, door de oorzaken van een burn-out te herkennen en lees snel onze blog met tips & tricks.

1. Blijf leren

Tegenwoordig is de kans dat jij jarenlang bij dezelfde organisatie of in dezelfde functie werkt niet groot. Er is meer kans dat jij over 10 jaar in een compleet ander vakgebied werkt dan dat je nog bij dezelfde organisatie zit. Dit zorgt ervoor dat jij ook na je studie nog volop moet blijven leren. Zeker in een snel ontwikkelende branche zoals online marketing of IT ben je nooit uitgeleerd. De tijden veranderen snel en de functie-eisen veranderen mee.

Als jij je blijft verdiepen in je vakgebied blijf je “on top of the game” en voorkom je dat je achter de feiten aanrent. Ben daarbij wel eerlijk naar jezelf en je ambities. Merk je dat een cursus of vervolgopleiding binnen jouw branche je helemaal niet triggert? Misschien is het dan tijd om wat anders te gaan doen waar je wél blij van wordt.

2. Bewaak jouw persoonlijke grenzen

Er zijn altijd mensen die sneller werken dan jij, maar er zijn ook zeker mensen die langzamer werken. Door altijd zo snel mogelijk te werken, pauzes over te slaan en ook in je weekend je laptop erbij te pakken, ga je al snel over je grenzen heen. Als je te vaak over je eigen grenzen heengaat, neemt het risico op een burn-out toe.

Eigen jezelf dan ook niet te veel projecten toe, waarvan je van tevoren al weet dat het teveel is. Én vraag om hulp waar je dat nodig hebt. Geef ook toe als iets te veel is of te ingewikkeld is, hierdoor baken je je grenzen af en heb je ook genoeg vrije tijd om te ontspannen. Positief recreëren en leuke dingen doen is erg belangrijk en zorgt ervoor dat je kunt opladen. Af en toe echt even aan jezelf denken dus.

3. Hard werken is efficiënt werken

Hard werken betekent niet dat je 100 uur per week moet werken, het betekent dat je efficiënt werkt. Als mensen overwerken komt dit vaak doordat ze of te veel werk op hun bordje krijgen óf omdat ze tijdens de kantooruren niet genoeg hebben verricht. Zorg er dan ook voor dat jij jouw tijd op het werk efficiënt benut en dat je geen overuren maakt omdat je een half uur bij het koffieapparaat hebt staan kletsen. Ervaar jij de werkdruk als echt te hoog? Maak dit dan bespreekbaar.

4. Saai? Pak de verveling aan

De meeste mensen vervelen zich tijdens hun loopbaan wel eens op het werk. Maar als dit systematisch voorkomt dan wordt het een probleem. Het zal ervoor zorgen dat jij minder snel wordt in je werkzaamheden of de motivatie verliest om te werken. Merk je dat jij je meer verveelt dan goed voor je is? Geef dit dan aan bij je manager of leidinggevende. Geef aan dat je uitdaging mist in je functie en vraag of het mogelijk is in je huidige functie meer uitdaging te krijgen.

5. Ontdek jouw irritaties en ga de oorzaak na

Een van de eerste tekenen van niet op je plek zitten of een te hoge werkdruk komt in de vorm van irritaties. Ben je al geïrriteerd als je manager komt binnenlopen of kan je echt niet meer de sociale praatjes van je collega’s aanhoren? Dan gaat er wat fout! Ga hierbij na waarom je irritaties op je werk ervaart. En bespreek vervolgens wat het probleem volgens jou is. Misschien ben je het niet eens met de manier waarop je manager leidinggeeft of voel je je slecht behandeld, omdat je nog steeds geen feedback op je werkzaamheden hebt ontvangen. Pak vervolgens dit onderdeel aan en benadruk bij de partijen waarom dit voor jou belangrijk is.

6. Evalueer of jouw kwaliteiten worden benut

Naast de daadwerkelijke werkzaamheden die jij verricht zijn er vast nog talenten die je hebt die je andere teamleden niet hebben. Dit kan bijvoorbeeld uitstekend klantcontact zijn, snel kunnen organiseren of het hebben van een helicopterview. Als je deze talenten kwijt kunt in jouw werkzaamheden, zul je zien dat je meer plezier hebt.

7. Zet realistische verwachtingen voor je loopbaan

Tegenwoordig kijken we veel naar anderen om een oordeel over onszelf te vellen. We kijken hierbij niet zozeer naar mensen die slechter dan wij presteren, millenials kijken vooral naar mensen die vele malen beter presteren. Aan de hand daarvan stellen zij voor zichzelf eisen, eisen die niet realistisch zijn. Zet voor jezelf dan ook realistische doelen en stel realistische verwachtingen. Kijk naar jouw directe collega’s en je managers. Hoe lang hebben zij gedaan over het verkrijgen van hun ervaring, hoe zijn zij opgeklommen naar een hogere functie? Aan de hand daarvan kun je voor jezelf een carrièrepad uitstippelen dat reëel is.

8. Switch van carrière

Dat jij je loopbaan bent begonnen in een bepaalde sector, betekent niet dat dit voor de rest van je leven zo moet blijven. Het is makkelijker dan ooit om te wisselen van functie, branche en positie. Ben je nog geen professional bij Brunel? Neem contact met ons op en laat ons duiken in jouw talenten en mogelijkheden als gedetacheerd professional bij de grootste organisaties van Nederland.

Ben jij al professional bij Brunel, maar mis je de uitdaging bij je huidige project? Geef dit door aan de consultant en samen gaan we met jou aan de slag voor een totale nieuwe uitdaging.

9. Houd vast aan een gestructureerd ritme

Mensen zijn gewoontedieren, dit is een zin die je vaak tegenkomt. Maar als je vasthoudt aan een vast ritme van op een bepaalde tijd slapen, opstaan, eten en sporten zul je zien dat dit je positief helpt. Het zorgt er namelijk voor dat jij meer tijd en energie hebt om je werkzaamheden en je sociale activiteiten in te plannen. Rust en regelmaat zijn belangrijke elementen die helpen een burn-out te voorkomen. Vind jij het lastig om nieuwe gewoontes aan te leren of vol te houden? Laat je coachen door een van de vele apps die het opbouwen van nieuwe gewoontes ondersteunen.

10. De bedrijfscultuur past niet bij je

Sommige young professionals zijn op hun plek in een hele gestructureerde organisatie, waarin de normen en waarden zeer duidelijk zijn. Een ander houdt van een zeer flexibele organisatie waar werktijden niet vaststaan en waar een platte hiërarchie is. Het is goed om je bewust te zijn van waar jij het beste past. Als de organisatie waar jij werkt niet past bij jou kan dit zorgen voor onnodige spanning en is het raadzaam om op zoek te gaan naar een bedrijf dat beter bij je past.

11. Stel niet uit

Van uitstel komt afstel, luidt het gezegde. Dat is misschien niet altijd helemaal waar, zeker niet omdat je werk gewoon gedaan móét worden, daar krijg je immers voor betaald. Maar van uitstel komt wel stress; je gaat tegen dingen aanhikken en hebt continu het gevoel dat je achter de feiten aanloopt. Dit zorgt voor onrust en een onbevredigd gevoel. Dit kan op lange termijn bijdragen aan een burn-out. Dingen afronden – vooral die dingen waar je tegenop ziet – geeft juist rust, voldoening en overzicht. Vooral voor dingen die minder dan twee minuten van je tijd in beslag nemen geldt: meteen doen!

12. Doe als eerste wat je de meeste stress bezorgt

Geeft iets je stress? Heb je bijvoorbeeld een fout gemaakt, maar nog niet gemeld of moet je een klant bellen met slecht nieuws? Doe dit dan als eerste van de dag, hierdoor pak je het probleem gelijk aan en blijf je niet de hele dag met dit probleem in je hoofd zitten. Vaak valt het achteraf mee en kun jij met het prettig gevoel de verdere werkdag in. Gun jezelf deze rust en ruim onnodige stress-factoren meteen uit de weg.

13. Beweeg in je pauzes

Je hebt niets voor niets pauze, gebruik deze tijd dan ook om een frisse neus te halen. Loop een rondje om het kantoor of loop de trappen op en af. Wandelen zorgt ervoor dat je op andere gedachten komt, andere indrukken kan opdoen en haalt je echt even uit je werkomgeving. Wandelen wordt niet voor niets steeds vaker ingezet als therapievorm. Ook de lichaamsbeweging is goed voor je, zeker als je een zittend beroep hebt. Bewegen in de buitenlucht is heilzaam en ook om een burn-out te voorkomen, lijkt wandelen effectief. Tijdens een wandeling in de lunchpauze kun je echt even loskomen

14. Schrap afleidingen

Een overvolle agenda, een spontane meeting en voor de zoveelste keer met een onproductief gevoel de lunchpauze in. Na de pauze ga je echt knallen! En dan gebeurt het, eerst je telefoon, dan een mailtje en voordat je het weet ben je weer een half uur verder. Iedereen kent het wel. Als je bent afgeleid tijdens een taak, duurt het gemiddeld tien minuten om er weer in te komen, zonde dus. Een keer je appjes checken is oké en ook mails dienen beantwoord te worden. Zet notificaties uit en plan momenten in om dit te doen. Twee keer per dag mails checken en beantwoorden, bijvoorbeeld om 10:00 en om 15:30, geeft een hoop rust en bevordert de concentratie.

15. Geef privéomstandigheden aan

Het is lastig om gemotiveerd en geconcentreerd te werken als een familielid of vriend ziek is. Maar ook als je lange relatie uit is gegaan of als je een huis aan het verbouwen bent. Door bij je leidinggevende aan te geven wat er in jouw leven speelt kan een organisatie hier mee om gaan. Misschien is het een verstandig idee om een paar maanden parttime te gaan werken, om hierna weer op volle toeren aan de slag te gaan. Maak deze omstandigheden bespreekbaar, waardoor het duidelijk is waarom jij misschien anders functioneert dan tevoren.

16. Plan realistisch

Wees realistisch met het maken van een dagplanning, wat moet af en wat krijg jij in de tijd die je werkt gedaan? Onderscheid urgente taken van minder urgente taken en pas je planning hierop aan. Is de werkdruk ondanks je focus en een efficiënte werkhouding echt te veel? Maak dit dan bespreekbaar en informeer een leidinggevende. Samen kan er dan gekeken worden naar een oplossing. Een burn-out voorkomen is beter dan genezen dus trek op tijd aan de bel!

Lees hier andere carrièreblogs

Like it? Share it!