Linkbuilding: de eerste stenen

Het doel van de meeste sites is om bezoekers aan te trekken, oftewel traffic genereren. Hoe ik dit voor elkaar zou krijgen? Dit leer ik onder andere tijdens het Online Marketing Traineeship met behulp van Search Engine Optimization (SEO), Conversion Rate Optimization (CRO) en Google Tag Manager. Tijdens het Traineeship neem je een kijkje in de keuken van al deze Online Marketing specialisaties, te beginnen met SEO. Hiermee was de eerste steen van het linkbuilden gelegd: een sterke linkbuilding schijnt namelijk voor nóg optimalere SEO te zorgen.

Definities van linkbuilding

Linkbuilding wordt op verschillende manieren omschreven. Zo vond ik definities als ‘het proces van het genereren van koppelingen terug naar specifieke webpagina's’ en ‘het strategisch plaatsen van links op het internet die de resultaten van Google positief beïnvloedt’. Hieruit kan worden opgemaakt dat een goede linkbuilding-campagne zorgt voor stijging in de ranking van Google, een linkbuilding strategie is dus aanbevolen bij het maken van een nieuwe webpagina.

Linkbuilding en SEO: een goed huwelijk?

Waar het in het verleden nog mogelijk was om met een paar gerichte links bijna iedere pagina te laten ranken, moeten bedrijven nu écht goede content hebben om een hoge positie op bv. Google te behalen. Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om het algoritme van Google te ‘hacken’. Tegelijkertijd blijven links nog altijd een fundamenteel onderdeel van SEO. Google en andere zoekmachines gebruiken links o.a. om nieuwe content te ontdekken en om te bepalen welke content op een website het belangrijkst is. Het internet wordt niet voor niets ook ‘het web’ genoemd. Het is letterlijk een web van pagina’s en sites die met links aan elkaar verbonden zijn.

Linkbuilding in de praktijk

Na deze theoretische benadering van linkbuilding wordt het tijd om linkbuilding in praktijk te brengen, hoe pas je linkbuilden toe? Hoe bouw je het huis met al die losse stenen?

Ankerteksten

Zorg dat de ankertekst overeenkomt met het onderwerp van de pagina waar je naar linkt! De ankertekst is letterlijk de tekst die een link bevat, bijvoorbeeld: Marketing vacatures. Hierbij is de tekst zelf de ankertekst en wordt er gelinkt naar de pagina met vacatures van Brunel. Ankerteksten kunnen zowel voor interne- als externe links worden gebruikt. Het beste is dat deze tekst precies de woorden van de pagina waar je naar toe linkt bevat.

Dode backlinks

Check op dode backlinks, zowel van als naar je pagina. Dit houdt in dat er een niet-werkende URL hangt aan je ankertekst. Dit komt bijvoorbeeld voor als de pagina waar naartoe wordt gelinkt bijvoorbeeld van locatie verandert. De link achter de ankertekst komt te vervallen en zal verwijzen naar de beruchte Error404-pagina. Via Deadline Link Checker kan je gemakkelijk zien of er dode backlinks op jouw site staan. Tip: herstel de dode backlinks, bijvoorbeeld door deze om te leiden (redirecten).

Linkbuilding via social media

Wat veel mensen over het hoofd zien is ook het toenemende belang van posten op social media. Ook dit is een vorm van linkbuilding. Social media worden vaak als zinloos beschouwd voor SEO. Een link van een Facebook post naar de website van het onderneming schijnt bv. geen waarde te hebben. Niet is minder waar, deze links hebben wel waarde. Als onderneming is het ook handig om relaties op te bouwen via social media, zie het als een soort van Public Relations (PR). Onder andere door te connecten met bedrijven en bloggers die in dezelfde branche actief zijn. Deze vorm van PR zorgt voor meer zichtbaarheid en merkbekendheid.

Relevantie van links

De relevantie van de link is de belangrijkste factor die de waarde van de link bepaald. Hiermee wordt bedoeld dat de link die je gebruikt aansluit bij waar je als onderneming mee bezig bent. Als je bijvoorbeeld een autospeciaalzaak bent, is het relevant om vanaf die pagina te linken naar bijvoorbeeld een blog over auto’s in plaats van een blog over beautyproducten. Het is hierbij goed om te weten in welke markt je je bevindt, zodat je kwalitatief hoge links naar je webpagina krijgt.

Linkbuilding is een van de onderwerpen waar ik mij de afgelopen zes weken mee heb beziggehouden. Het linkbuilden blijft een ongoing proces waarin continu veranderingen plaatsvinden. Check regelmatig je eigen webpagina op bijvoorbeeld dode backlinks. Voeg links naar externe partijen toe zodat zij ook weer naar jou kunnen linken en dit een hogere betrouwbaarheid van jouw webpagina oplevert.

Kortom, het huis moet je zelf bouwen! Maar met deze losse stenen is de fundering gelegd.
 

 

Like it? Share it!