20 LinkedIn tips & tricks voor de optimalisatie van je LinkedIn profiel

Ben je op zoek naar een nieuwe baan of een starter op de arbeidsmarkt? Dan begin je natuurlijk met het opmaken van je cv. Daarnaast is tegenwoordig het online cv, in de vorm van LinkedIn, net zo belangrijk. Zeker in deze tijd van economische groei en krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk om zowel zelf te solliciteren, als bereikbaar zijn voor recruiters via jouw LinkedIn. Graag leggen we in onderstaand blog uit hoe jij jouw LinkedIn profiel kunt optimaliseren voor recruiters en potentiële nieuwe werkgevers. Ga voor een goede eerste indruk en ga direct met onze LinkedIn tips aan de slag!

1. De start is een professionele foto

Alles begint natuurlijk met een goede profielfoto. Zorg voor een professionele profielfoto. Dit betekent dat je kleding draagt die je ook naar het werk zou aantrekken en niet te veel afleidende accessoires draagt. Kijk daarnaast recht in de camera en experimenteer met verschillende gezichtsuitdrukkingen. Afhankelijk van de branche waar je in werkt is een glimlachende foto met open mond of gesloten mond toepasselijker. Kijk vooral ook naar de foto’s die collega’s of experts in jouw vakgebied hebben.

Belangrijke tips voor LinkedIn foto’s zijn verder:

  • Gebruik geen filters
  • Maak de foto tegen een witte achtergrond
  • Geen vakantiefoto’s
  • Een foto vanaf de voorkant
  • Draag geen opvallende printjes

Daarnaast kun je nog een persoonlijke omslagfoto toevoegen aan je LinkedIn profiel. Kies voor een redelijke anonieme foto van bijvoorbeeld een landschap of kies ervoor om een foto te bewerken met tekst erbij. Dit kan bijvoorbeeld zijn “op zoek naar werk in de ICT sector” met een handgeschreven pijl naar je hoofd. Op deze manier trek je snel de aandacht van mensen die jouw profiel bekijken.

2. Headline als pakkende intro

De headline is een kort stukje dat wordt getoond onder je naam. Als mensen naar jou of je profiel op zoek zijn of je berichten sturen, zullen zij dit stukje zien. Het is dan ook belangrijk dat dit vermeldt wat je doet en in welke vakgebieden je bent geïnteresseerd.

3. Samenvatting van een paar zinnen

Een samenvatting bevat ruimte voor meerdere regels tekst. Het is een introductie waarbij je neer kunt zetten wie jij bent als persoon, wat je sterke eigenschappen en talenten zijn, waar je naar op zoek bent en hoe jij een aanwinst kunt zijn voor komende werkgevers.

4. Vorige banen en werkervaring updaten

Net als bij een cv is op LinkedIn ook ruimte om werkervaring en voorgaande werkgevers neer te zetten. Deze curriculum vitae timeline zorgt soms voor stress. Want moet je nou wel of niet een baan aan het rijtje toevoegen waar je bent ontslagen? En wat doe je met baantjes die niet tot het vakgebied horen? Heb je veel gaten in je cv? Dan heb je meerdere opties om hiermee om te gaan! Ben je op wereldreis geweest of heb je twee jaar vrijwilligerswerk gedaan in het buitenland? Voeg dit dan ook zeker toe aan je LinkedIn werkervaring. Hierdoor is het duidelijk wat je hebt gedaan in de tijd dat je niet voor een werkgever werkte. Heb je wat kleine gaten van een paar maanden wegens ontslag of zelfgenomen ontslag? Werk dan met jaartallen in plaats van maanden. Hierdoor kun je toch een werkgever toevoegen aan je profiel, maar hoef je je hier zeker niet voor te schamen.

5. Netwerk, netwerken, netwerken!

LinkedIn is dé makkelijkste manier van netwerken die er is. Zeker voor mensen die totaal niet van netwerken houden is LinkedIn perfect. Je maakt gemakkelijk connecties met experts in jouw branche en kunt jezelf toevoegen aan groepen die ontwikkelingen in jouw vakgebied mededelen. Daarnaast kun je ook zelf bijzondere nieuwsartikelen, onderzoeken, mededelingen en meer delen op je profiel. Hierdoor laat je zien dat jij actief bezig bent en de ontwikkelingen van jouw vakgebied op de voet volgt.

6. Opleidingen toevoegen

Jouw opleiding kun je op verschillende manieren toevoegen aan het profiel. De eerste manier is om het plain and simple te vermelden; zet neer wat je hebt gestudeerd, in welke jaren en in welke stad. Ben je met goede cijfers afgestudeerd? Vermeld dit dan ook zeker bij jouw opleiding. En heb jij bijzondere minors gedaan of extra curriculaire activiteiten? Vermeld dit dan ook, het laat namelijk zien dat jij je inzet en welke richting je met jouw opleidingen bent opgegaan. Heb je een opleiding niet afgemaakt? Is het korter dan een jaar geweest en niet in je huidige vakgebied, misschien is het dan handiger om de opleiding niet toe te voegen. Heb je minstens een propedeuse van de opleiding behaald? Voeg de opleiding dan wel toe aan jouw LinkedIn profiel.

7. Vaardigheden toevoegen

Bij vaardigheden kan je programma’s en vakgebieden toevoegen. Het is een plaats waar jij zowel hard skills als soft skills kunt toevoegen aan je profiel. Vermeld alle programma’s waarmee je kunt werken, van het Microsoftpakket tot en met zeer specialistische programma’s.

8. Hobby’s zijn ook belangrijk anno 2019

Naast ruimte voor werkervaring is er ook ruimte om vaardigheden of hobby’s toe te voegen. Zeker voor kleinere tot middelgrote bedrijven is dit interessant, omdat zij vaak heel veel waarde hechten aan hun bedrijfscultuur. Zij zijn dan ook eerder op zoek naar mensen die hier perfect bij passen. Ben jij tijdens het weekend te vinden op het strand met een SUP of misschien wel 3x per jaar in de sneeuw om te skiën? Voeg dit toe!

9. Recruiters laten weten dat je beschikbaar bent

Op zoek naar een nieuwe baan? LinkedIn heeft een functie die je aan kunt zetten om te laten weten aan recruiters dat je beschikbaar bent voor een nieuwe baan. Erg handig! Het is trouwens zo dat alleen mensen met een speciaal LinkedIn recruiter profiel de zoekstatus van profielen kunnen zien. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat directe collega’s hierachter komen.

10. Zoekmelding instellen

Op zoek naar een bepaalde baan? Stel een zoekmelding in! Hierdoor wordt jij actief op de hoogte gehouden van de laatste vacatures.

11. Vacatures zoeken op LinkedIn

Daarnaast kan jij ook zelf actief op zoek gaan via LinkedIn. Voor werkgevers is het een behoorlijke uitgave om hun vacatures op LinkedIn te plaatsen, maar daardoor kan je er ook vanuit gaan dat het werkgevers zijn met een bepaald budget. Heb je eenmaal naar vacatures gezocht via LinkedIn? Dan krijg je wekelijks een update van de nieuwste vacatures, aan de hand van de job listings waar je de voorgaande keer naar hebt gekeken. Wil je dit niet ontvangen, pas dit dan aan in de instellingen van jouw LinkedIn profiel.

12. Connecties vragen om je voor te dragen

Als je een geschikte vacature tegenkomt en je kent mensen binnen dit bedrijf, dan kun je ervoor kiezen om je connecties te vragen om je voor te dragen voor de functie. In sommige bedrijven zorgt dit ervoor dat je sneller een voet tussen de deur krijgt, zelfs als je huidige ervaring niet 100% aansluit bij de vereisten.

13. Exporteer alle connecties

Al ruime tijd werkloos? Gooi het dan over een andere boeg. Exporteer alle connecties, filter vrienden en familie eruit en ga op zoek naar de bedrijven die je interessant lijken. Bekijk de vacatures van deze bedrijven op hun eigen website. Heb je vacatures gezien die je interessant vindt? Trek de stoute schoenen aan en contacteer je connecties. Vraag hierbij bijvoorbeeld uit hoe de werkcultuur is, waarom deze vacature(s) open staan en welke bedrijfsdoelstellingen er zijn. Met deze informatie kun je een meer gerichte sollicitatiebrief schrijven, waardoor je een grotere kans maakt om op te vallen.

14. Vraag om aanbevelingen

Onderaan ieder LinkedIn profiel is er ruimte voor referenties. Vraag directe collega’s, manager, ondergeschikten en/of directie om hier een referentie te schrijven. Hierdoor zorg je ervoor dat je een zakelijke testimonial toevoegt aan je profiel. De makkelijkste manier om dit te bewerkstelligen is door middel van eerst zelf voor anderen aanbevelingen te schrijven en daarna eentje terug te vragen. Mensen zijn hierdoor eerder geneigd om voor jou hetzelfde te doen.

15. Maak je profiel openbaar

Je hebt de keuze om je profiel privé te zetten, maar op het moment dat je graag benaderd wilt worden door recruiters werkt dit averechts. Door te switchen naar een public profile zorg je ervoor dat iedereen je profiel kan bewonderen.

16. Pas je persoonlijke URL aan

Vaak kan dit met jouw voornaam en achternaam. Het voordeel hiervan is dat als iemand zoekt op je voor- en achternaam in Google jouw LinkedIn profiel eerder zichtbaar is. Dit is van toegevoegde waarde als je ook actief bent in een bepaalde sport of hobby en daar veel nieuwberichten over zijn verschenen. Door het aanpassen van jouw persoonlijke URL wordt het profiel beter gevonden.

17. Websites toevoegen

Heb jij een persoonlijke website of heb jij recent artikelen gepubliceerd? Door een link toe te voegen kunnen mensen altijd checken waar dit gepubliceerd is en meer.

18. Prestaties

Heb jij bijzondere prestaties neergezet, awards gewonnen met business cases of ben je uitgeroepen tot medewerker of professional van het jaar? Dan is dit zeker de moeite waard om dit te vermelden!

19. Voeg certificaten toe

Heb jij cursussen, workshops en certificaten behaald, die volgens jou niet vallen onder de noemer “opleiding”? Dan voeg je deze toe aan het onderdeel certificaten. Als deze persoonlijke ontwikkeling betreffen is het handig om na te gaan wat wel en niet bij jouw LinkedIn profiel hoort. Een Photoshop cursus staat altijd goed en ook een BHV-certificaat is passend.

20. Publiceer artikelen op LinkedIn

Als laatste tip willen we meegeven om dieper te duiken in het uitschrijven van kennis. Door artikelen te schrijven die ingaan op de ontwikkelingen van jouw vakgebied en specifieke kennis, bewijs je dat je de ervaring hebt die je zegt te bezitten. Het maakt het makkelijker voor recruitment bureaus en in-house recruiters om de juiste man/vrouw for the job te vinden.

Door middel van bovenstaande tips en tricks toe te passen creëer je een goed LinkedIn profiel waarmee je goed kijkt naar de optimalisatie van jouw personal branding. Door het profiel te verbeteren zorg je ervoor dat beter wordt gevonden online!

Like it? Share it!