5 vragen aan een schadebehandelaar

Shannen van Aalst

Materiële Schadebehandelaar

Shannen (24) is via Brunel werkzaam als Materiële Schadebehandelaar Inkomen bij Nationale-Nederlanden. Ondanks dat ze communicatie heeft gestudeerd, zit ze hier enorm op haar plek. Dit komt door de goede begeleiding van Brunel, maar ook door het ernstige ongeluk van haar broer in 2016. Hierbij maakte Shannen van dichtbij mee hoe belangrijk materiële schadebehandelaars zijn. Ze is erg leergierig en doet er alles aan om haar werk goed uit te blijven voeren. 

1. Wie ben je en wat doe je?

Shannen van Aalst is 24 jaar oud en woont samen met haar ouders in Spijkenisse. In haar vrije tijd traint ze fanatiek in de sportschool en spreekt ze graag af met vrienden. Via Brunel werkt ze als materiële schadebehandelaar Inkomen bij Nationale-Nederlanden. Dit is haar eerste opdracht via Brunel en tevens haar eerste vaste baan. “Als materiële schadebehandelaar Inkomen controleer en begeleid ik de binnenkomende ziekmeldingen van a tot z. Hierbij spelen allerlei factoren een belangrijke rol, zoals verzuim, loon en de ingezette arbodiensten. Een heel diverse baan, omdat iedere ziekmelding weer anders is.”

2. Waarom heb je voor Brunel gekozen?

In 2017 rondde Shannen de opleiding HBO Communicatie succesvol af. Een periode van tevergeefs solliciteren brak aan; ze had overal te weinig werkervaring. Via LinkedIn kwam Shannen in contact met Brunel, waar ze niet veel later op gesprek kwam. “Dit was wel even omschakelen. Opeens besprak ik de mogelijkheden om in de financiële dienstverlening te werken, een heel andere branche dan communicatie. Toch was mijn interesse wel meteen gewekt. Enerzijds door het heldere en veelbelovende gesprek met Brunel, anderzijds door wat er met mijn broer was gebeurd. In 2016 kreeg hij een ernstig ongeluk, waarna hij noodgedwongen veel te maken kreeg met schadebehandelaren. Deze mensen hebben hem enorm geholpen; ik zag van dichtbij de meerwaarde van deze functie.

3. Wat vind je het leukst aan jouw werk?

Shannen is erg enthousiast over haar werk. Zowel over haar functie als materiële schadebehandelaar Inkomen als over haar opdrachtgever Nationale-Nederlanden. “Ik vind het vooral heel waardevol dat ik mensen help. Dat ik samen met de werkgever op zoek ga naar een passende oplossing, die voor alle partijen werkt. Hiervoor schakel ik vaak de hulp in van mijn collega’s op andere afdelingen, zoals de afdeling die gaat over de premies en de inhoud van de polissen. Dit blijft voor mij heel leerzaam.”

4. Hoe blijf je bij in jouw vakgebied?

Shannen geeft aan erg leergierig te zijn. Ze vindt het belangrijk zich op professioneel vlak te ontwikkelen om haar werk goed uit te blijven voeren. “Ik volg graag opleidingen en trainingen. Zo heb ik via Brunel al verschillende opleidingen afgerond: Wft Basis, Wft Schade Particulier en Wft Inkomen. Dat is heel goed geregeld bij Brunel. Ook bij Nationale-Nederlanden zelf organiseren ze regelmatig vakgerelateerde trainingen en inloopspreekuren op de verschillende afdelingen.”5. 

5. Heb je nog tips voor andere pas-afgestudeerden?

Als je na je opleiding geen werk kunt vinden, adviseert Shannen je in contact te komen met  Brunel. “Zij helpen je aan een leuke opdracht. Brunel heeft een enorme diversiteit aan werkplekken, waardoor er veel mogelijk is. Ook kijken ze echt naar jou als individu voor het vinden van een passende werkplek. Kijk maar naar mij; ik zit al anderhalf jaar helemaal op mijn plek bij Nationale- Nederlanden.

Like it? Share it!