5 tips voor als je begint op servicedesk

Wat doe je op de servicedesk?

De servicedesk wordt ook wel support desk genoemd. Samen met je team help je andere collega's bij het oplossen van IT-problemen. Het kan gaan om softwareproblemen, maar ook aanpassingen op de website of hardware die nodig aan vervanging toe is. Door gerichte vragen te stellen achterhaal jij waar het probleem zit, anlayseer je de situatie en kom je met een passende oplossing. Zo zorg je ervoor dat het bedrijf kan blijven draaien. 

Tip 1: Niet twijfelen, je kan het

Overweeg je om de IT in te gaan vanuit een andere sector, dan ligt beginnen op de servicedesk voor de hand. Is dat te doen? Ralf: “Ja, zonder twijfel. Laat je niet tegenhouden door de gedachte dat je het niet kan. Alles is te leren, en de servicedesk is een goede plek om te beginnen. Ik zit er zelf nu zeven weken, en ik weet al zo veel meer dan ik had gedacht na zo’n korte tijd!”

Tip 2: Blijf vragen stellen

Ralf: “Zeker in je eerste week, maar ook in de weken erna: blijf vragen stellen. Ook als je de vraag al eerder hebt gesteld. In de eerste weken komt er zo veel informatie op je af. Het is helemaal niet raar dat je de helft vergeet. Het is beter om iets twee keer te vragen, dan om een onnodige fout te maken.”

Tip 3: Ga emotioneel gedrag niet spiegelen

Bij de servicedesk heb je te maken met collega’s die een IT-probleem hebben. Hoe ga je om met mensen die bijvoorbeeld ongeduldig, geïrriteerd of boos zijn? Ralf: “Het belangrijkste is dat je altijd rustig en vriendelijk blijft. Ga emotioneel gedrag niet spiegelen, want daardoor krijg je alleen maar escalaties.”

Tip 4: Leer je collega’s kennen buiten werk

Ralf: “In de eerste maand dat ik bij Brunel werkte, gaf ik thuis een feest voor mijn verjaardag en nieuwe baan. Daar heb ik mijn collega’s ook voor uitgenodigd en dat was heel gezellig. Goed voor de bonding. Buiten kantoor leer je toch een andere kant van mensen kennen. Dat biedt een basis voor goed onderling contact op de werkvloer.”

Tip 5: Blijf in beweging en drink genoeg

Hoe is het om van een baan in de zorg, waar je geen moment stilzit, in een kantoorbaan terecht te komen? Ralf: “Dat was nogal een omslag. Op de servicedesk zit je toch het grootste deel van de tijd achter je bureau. Daarom sta ik vaak op om een rondje te lopen. Wat ook belangrijk is, is genoeg drinken. Ben je meteen even in beweging. Ik haal altijd water voor collega’s. Ze noemen me nu al de waterman, haha!”

Like it? Share it!