Een effectieve digitale nieuwsbrief maken: 10 tips

De digitale nieuwsbrief is nog steeds een uitstekend communicatiemiddel, als je ‘m op de juiste manier inzet. Je kunt zeer doelgericht communiceren en heel precies meten hoe goed je nieuwsbrieven worden gelezen. Een effectieve digitale nieuwsbrief maken vergt wel kennis van enkele basisregels over marketing en copywriting. Vraag je je af waarom jouw e-mail marketing niet tot conversie leidt? Lees dan deze 10 tips om jouw e-nieuwsbrief te laten scoren.

Door: Marieke van der Lek

Marieke is een allround communicatieadviseur en werkt via Brunel voor diverse opdrachtgevers. Lees ook haar blog Betere interne communicatie in 4 stappen.

1. Stuur You-mail in plaats van We-mail

Zoek in je laatste mailing of nieuwsbrief op het woord ‘wij’, ‘we’ en ‘onze’. Hoe vaker je deze woorden gebruikt, hoe sneller je klant of medewerker afhaakt. Want jouw doelgroep heeft wel wat beters te doen dan lezen wat jij allemaal doet. Lezers gaan wél opletten als je ze vertelt hoe jij hún leven makkelijker of beter gaat maken. Of dat ze iets gratis kunnen krijgen. Tja, zo zit de mensch nu eenmaal in elkaar. Kun je maar beter van profiteren, toch?

2. Segmenteer je doelgroepen

Een slechte mailinglijst kan funest zijn voor het imago van je organisatie. Het actueel houden van mailadressen is doorgaans niet de favoriete klus van een communicatiemedewerker, maar dus wel erg belangrijk. Gelukkig is tegenwoordig een groot deel geautomatiseerd, zoals het verwerken van aan- en afmeldingen. Vaak krijg je adresbestanden aangeleverd van een andere afdeling. Bekijk elke keer opnieuw of het nieuws interessant is voor iedereen uit de mailinglijst. Een bericht over werkzaamheden aan de Magnoliastraat stuur je naar omwonenden, niet naar de hele stad. Bij een interne nieuwsbrief kun je je afvragen hoe een juichend bericht over de jaarcijfers gaat vallen bij mensen die net zijn ontslagen.

3. Doe de ABC-check op nieuwswaarde

Bedenk bij elk nieuwsitem dat je wereldkundig wilt maken: is je bericht
A) Actueel, is de situatie anders dan eerst?
B) Belangrijk voor je doelgroep, verandert er concreet iets voor hen?
C) En tot slot: zit er een Call to Action in? Zie ook tip 4.

4. Actie is reactie

Plaats bij ieder bericht in je nieuwsbrief call-to-action (CTA) button, hoe eenvoudig de mededeling ook is. Op die manier kun je via de click-through-rate, oftewel CTR, meten of er interesse is in je bericht. De CTA linkt altijd door naar een uitgebreidere versie van je bericht op een (nieuws)pagina op je website. Zet op de CTA-button liever niet ‘lees meer’, want doorgaans heeft niemand zin om meer te lezen. Maak het actief: ‘Schrijf je direct in!’ ‘Meld je nu aan!’ ‘Vraag de gratis toolkit aan’. Het spreekt voor zich dat de CTA-button opvallend moet zijn qua kleur en lettergrootte. Zijn je berichten echt heel kort, meer mededelingen? Maak dan een inhoudsopgave bovenin de nieuwsbrief met alle klikbare titels van de berichten. Vervolgens meet je de CTR van de inhoudsopgave.

5. Less is more

Beperk je e-newsletter tot vier berichten van ieder maximaal 60 woorden. Meer berichten kan het menselijk brein niet aan. Het belangrijkste bericht als eerste. Geef niet alle inhoud meteen weg in je bericht. Daar is juist je CTA-link voor, zie tip 4. Het is lastig om een uitspraak te doen over de ideale frequentie, maar in het algemeen leidt te vaak mailen tot irritatie en afmeldingen. Maak een contentkalender waar je alle onderwerp-ideeën alvast in noteert, zodat je telkens relevante onderwerpen hebt.

6. Werk met beeld

Een nieuwsbrief is bij uitstek het middel om neuromarketingtrucs op los te laten. De belangrijkste: zorg voor beeld bij ieder bericht. Foto’s van mensen doen het veel beter dan dingen of logo’s. Een oog dat naar de tekst kijkt, zorgt ervoor dat de tekst beter gelezen wordt. Gebruik bij voorkeur beeldmateriaal dat op elkaar afgestemd is qua kleur en huisstijl, daarmee creëer je rust en eenheid. Denk wel om het beeldrecht, je mag natuurlijk niet zomaar afbeeldingen van het internet plukken en gebruiken.

7. Mobiel moet

In 2018 las 43% van de Nederlanders hun mail via de smartphone en dat percentage stijgt ieder jaar (bron: Frankwatching). Je nieuwsbrief moet dus responsive zijn. Dus nee, een nieuwsbrief in PDF-formaat aan een e-mail hangen kan anno 2019 écht niet meer. Dan is de postduif nog effectiever.

8. Het is de titel die telt (oh ja: en de afzender)

Bedenk pakkende titels voor ieder bericht, eigenlijk moet daar de CTA al in zitten. Het allerbelangrijkst is de onderwerptekst in de subjectline van de e-mail. Dat is het eerste wat de lezer ziet en waarop hij/zij beslist of het interessant is om de mail te openen. Bij interne nieuwsbrieven werkt personaliseren nog goed. De titel is dan niet “HR-nieuwsbrief maart 2019”, maar “Marieke, neem deze maand je vakantiedagen op”. Let ook op de afzender: stuur geen mailing vanuit onbekende.persoon@bedrijfsnaam.nl, maar HR.Services@bedrijfsnaam.nl, bijvoorbeeld.

9. Experimenteer met A/B-testen

Iedere mailingtool heeft wel een A/B-testfunctie. Zonde om die niet te gebruiken, want het werkt heel eenvoudig. Je kunt bij een klein groepje ontvangers testen welke onderwerpregel leidt tot de hoogste openingsrate en vervolgens krijgt de rest van de doelgroep automatisch de mailing met de beste scorende onderwerpregel. Deze test werkt alleen bij een minimale doelgroepgrootte van pakweg 200 ontvangers, maar er zijn ook veel andere testmogelijkheden. De leverancier van je mailingtool kan je daar meer uitleg over geven.

10. Wees perfectionistisch

Check je nieuwsbrief eerst grondig op typo’s en spelfouten. Stuur vervolgens een testversie naar jezelf: staan afbeeldingen en tekst goed, zowel mobiel als op de desktop? Ben je zelf tevreden, stuur dan een testversie aan een collega en beloof taart als die er nog een fout uit weet te halen. Pas dan ga je de verzending plannen. Dat is nog best een precies klusje. Doe dit geconcentreerd en laat iemand alle stappen controleren, want niets is zo vervelend als een mailing naar 10.000 klanten sturen en er vervolgens een ‘oeps-dit-was-niet-voor-u-bedoeld’-mailtje erachteraan moeten sturen.

 

Liever iemand die jouw maandelijkse nieuwsbrief van top tot teen in elkaar zet? Bij Brunel hebben we diverse communicatiespecialisten in huis die flexibel inzetbaar zijn.

  • Wilt u niet meer voor personele verrassingen komen te staan en altijd zeker zijn van een optimale bezetting? Neem dan vandaag nog contact op en ervaar wat Brunel voor uw bedrijf kan betekenen.

    Specialisten nodig? Neem hier contact op

Like it? Share it!