Feedback geven: over verbeterpunten gesproken!

dinsdag 18 september 2018

We kunnen er niet omheen: elkaar feedback geven op de werkvloer is here to stay. Maar niet iedereen is daar altijd even blij mee. Feedback wordt helaas soms per definitie gezien als kritiek of als iets heel vervelends. Hoe terecht is dat? En hoe zit het met mensen die feedback zien als het geven van een cadeautje? Patrick Kostwinder, trainer bij Brunel: “Als je iemand een echt mooie bos bloemen wil geven, dan scoor je die niet last minute bij het tankstation.”

Over Patrick Kostwinder

Patrick Kostwinder ontwerpt en verzorgt trainingen bij Brunel. In 2006 startte hij als Sales Consultant, om na 5 jaar de kant van training en coaching op te gaan. Patrick is onder andere expert op het gebied van gedragsanalyse, gesprekstechnieken en, heel concreet, feedback geven en ontvangen. Hij introduceerde hiervoor zelfs een feedbackmodel dat binnen Brunel nog dagelijks wordt gebruikt.

Feedback geven een cadeau?

"Stel, je bent jarig en je krijgt een cadeau. Vol verwachting scheur je het pakpapier los en dan prik je je aan… een cactus. Waar je helemaal níets mee hebt. Je mompelt een bedankje en druipt af. Bij slecht gegeven feedback werkt het net zo. Iemand benoemt wat er allemaal fout gaat en zegt dat het vanaf nu anders moet. Dat is geen feedback, dat is kritiek. De gever heeft zijn zegje gedaan, zónder jou te voorzien van een concrete tip over wat je kunt verbeteren. Jij voelt je overrompeld en er verandert uiteindelijk niets. Feedback geven een cadeautje? Dat is het pas als er zorg en aandacht aan is besteed en de ander er echt iets aan heeft."

Gesprekstechnieken feedback geven

"In de praktijk zie ik nog te vaak dat feedback nergens toe leidt, net als een doodlopende straat. Hoe zorg je er nu voor dat je er tweerichtingsverkeer van maakt en dat een feedbackgesprek constructief is? Feedback geven is niets anders dan het beschrijven van het gedrag van de ander en het effect daarvan op jou. Als het je lukt om dit bij jezelf te houden, dan is de kans groot dat de ander ervoor openstaat om echt naar je te luisteren. Hoé je dat zegt, bepaalt de impact. Dus niet: 'Met dat zenuwachtige gefriemel met die pen kan ik echt helemaal niets,' maar: 'Ik zag dat je met je pen aan het tikken was en daardoor raakte ik afgeleid. Als je de volgende keer je pen laat liggen, krijgt je verhaal bij mij de aandacht die het verdient.' De tip komt dan niet zomaar uit de lucht vallen. Op deze manier is het glashelder en laat je de keuze om iets met jouw feedback te doen echt bij die ander."

Feedback kan een cadeautje zijn als er zorg en aandacht aan is besteed en de ander er echt iets aan heeft.

Patrick Kostwinder - Trainer bij Brunel

Gaat feedback ontvangen beter met een compliment?

"Ervoor zorgen dat iemand openstaat voor feedback, is iets anders dan stroop smeren of iemand naar de mond praten: ‘Je bent echt supergoed bezig, top! Ik heb hier nog wel een lijstje met verbeterpunten voor je.’ Beter van niet. Net als je zorgvuldig voorbereide boodschap ontkrachten door te zeggen: ‘Je presentatie was verder eigenlijk uitstekend, echt waar, geweldig!’ Dit zorgt er namelijk voor dat de ontvanger geen noodzaak meer zal zien om goed naar de tip te luisteren. Ook niet handig: een complimentje geven over een mooi overhemd en vervolgens een rits ontwikkelpunten benoemen die gaan over gedrag. Ik heb niets tegen een compliment om iemand een goed gevoel te geven. Als het maar gemeend, relevant en goed getimed is."

Feedback geven tips

"Een aantal tips voor feedback geven? Onthoud dat een goed feedbackgesprek is bedoeld om iemand terugkoppeling te geven op zijn of haar gedrag of houding, waarbij je een concreet advies meegeeft over hoe het beter kan. Je benoemt de positieve effecten die deze verandering biedt. Voor het beste resultaat geef je feedback meteen en anders zo snel mogelijk nadat je het gedrag hebt waargenomen. Een half jaar later erop terugkomen is zonde van de tijd. Voor jou, en vooral ook voor de ander. Jij hebt er misschien lang op gebroed, maar die andere persoon heeft misschien geen idee meer waar je het over hebt. Zo wordt het gesprek een gemiste kans. Niet nodig!"

En hoe doe je het zelf?

"Feedback geven en ontvangen gaat natuurlijk samen. Of je alles goed doet als je nooit eens feedback ontvangt? Dat hangt ervan af. Als jij je graag wil blijven ontwikkelen, dan adviseer ik je om vooral zelf actief om feedback te vrágen. Richt je hierbij tot een expert op jouw vakgebied, want je leert inhoudelijk vaak het meest van iemand met veel ervaring of kennis. Neem deze anekdote over Freddie Mercury als voorbeeld. Hij schreef het Queen-nummer Bohemian Rhapsody, maar zijn platenbaas voelde er niets voor om het nummer op single uit te brengen: "It goes on forever, six bloody minutes!" Maar gesterkt door de feedback van andere muziekprofessionals antwoordde hij: "I pity your wife if you think six minutes is forever." Die single kwam er, en de rest is geschiedenis."

 

Like it? Share it!