Delft Hyperloop: hoe verzorg je de snelste en veiligste sprint ooit?

maandag 9 juli 2018

Meer te weten komen over dit project?

Op dinsdag 19 juni 2018 wordt de pod onthuld 

‘Mijn naam is Won, dat is ook de naam van de munteenheid in Zuid Korea, waar ik ben geboren. In verhouding met de euro, heeft deze munt niet heel veel waarde. Maar ik doe mijn best van grootst mogelijke waarde te zijn in mijn team bij ABN AMRO als Scrum Master. Ik leer iedere dag hoe ik een nog waardevoller persoon kan zijn, ook in mijn rol als Scrum Master en Agile Coach voor Brunel.’

Brunel is een samenwerkingscontract aangegaan met Hyperloop Delft waarbij Brunel niet alleen financieel ondersteunt maar ook door middel van kennisdeling. Dit doet Brunel zowel op soft skill niveau als met vakinhoudelijke kennis, waarbij het begeleiden van de denktanks een mooie combinatie was. 

‘Toen Brunel de oproep plaatste voor Scrum Master voor een Hyperloop-project, werd ik meteen enthousiast om mijzelf op te geven. Ik hoopte dat ik als Scrum Master en coach kon bijdragen aan de denktank door het proces te faciliteren vanuit een Agile manier van denken.’ Samen met mijn collega Bram en 3 TU-studenten hadden we een 3 uur durende brainstorm-sessie waarin we bedachten hoe we een systeem volledig veilig kunnen garanderen. Nu is niets 100% veilig in deze wereld maar je hebt een goed plan nodig, just in case…'

Better safe than sorry

We begonnen met een brainstorm. Welke potentiële gevaren zien we? Hierin hielden we rekening met verschillende factoren zoals weersomstandigheden, technische voorwaarden, terrorisme, infrastructuur. Vanwege onze achtergronden en expertises kwamen we tot verschillende conclusies vanuit meerdere invalshoeken. Sommige vanuit een technisch perspectief en sommigen weer uit een menselijk perspectief. Uiteindelijk zijn alle invalshoeken belangrijk om de veiligste en snelste Hyperloop te ontwerpen, te ontwikkelen en te maken.

We clusterden de mogelijke risico’s in drie thema’s en gingen dieper in op het ontwerpen van een evacuatieplan. 

Bedenk dat je met 1200 kilometer per uur door een buis heen gaat waar 0,01% in lucht zit. Dan lukt het niet om even te remmen en een raampje open te tikken om naar buiten te kunnen wanneer het mis gaat. 

Daarom kwamen we met twee oplossingen. De eerste is door 3 buizen in 1 grote buis aan te leggen. Een buis voor Amsterdam naar Parijs en een buis voor de andere kant op plus een noodgevallenbuis. In de buizen zitten deuren die een deel van de buis kunnen afsluiten zodat het compartiment met lucht gevuld kan worden. Passagiers kunnen de Hyperloop dan verlaten en via de noodgevallenbuis wegkomen.

Een andere oplossing is dat de Hyperloop met een grote mechanische arm opgetild wordt en in een buis wordt geplaatst waar de passagiers veilig de Hyperloop en de buis kunnen verlaten.

Voordat ik het wist was het alweer 12:30. Beneden in de Dream Hall kregen alle teams 2 minuten de tijd om hun ideeën uit de denktank te pitchen. Het was heel cool om te zien wat de verschillende teams in 3 uur tijd hadden bedacht.

Bedankt Hyperloop Delft voor een inspirerende dag en knallen op 22 juli!!

Upload je cv

Wij zijn altijd op zoek naar talent. Stuur ons een open sollicitatie.

Upload je cv

Like it? Share it!