Hulp bij bevlogenheid

Bevlogenheid. Je herkent het meteen. Bij een gesprekspartner die vol aanstekelijk enthousiasme vertelt over zijn werk, hobby of opgedane kennis. Wat opvalt is niet de inhoud, maar juist de vorm of beter gezegd de energie waarmee iemand zijn verhaal vertelt, die maakt dat je luistert. Die maakt dat een verhaal ‘aan’ komt. Dus bevlogenheid gaat niet over de inhoud, maar over drive, over passie, over vorm. Die bevlogenheid, noem het interne energie, drijft mensen in allerlei situaties.

Cultuur, communicatie en getallen

Omdat die twinkel in de ogen mensen langdurig vitaal houdt, is bedrijven er veel aan gelegen om hun mensen bevlogen te houden. Maar dat lijkt lastig, want deze staat van zijn komt van binnenuit. Niet direct het werkveld van een werkgever. Dus hoe zorg je ervoor dat medewerkers toch hun bevlogenheid hebben en houden? Tijd voor een gesprek met Ellen Schouten, HRM manager bij Brunel. 

Geen roadmap, maar cultuur
“Er is geen roadmap voor bevlogenheid”, zo trapt Ellen af. “Dat wil niet zeggen dat wij het op z’n beloop laten. Je kunt bevlogenheid bij collega’s wel faciliteren door ze in een situatie te plaatsen waar ze hun bevlogenheid kunnen inzetten. Vrijheid is daarbij een belangrijke bouwsteen. De vrijheid om jezelf te mogen zijn. Daarom geven wij aan iedereen de ruimte om kansen te pakken. Concreet? Als je een idee hebt over de manier waarop jij jouw werk beter kan uitvoeren, dan krijg je daarvoor bij Brunel alle ruimte. Sterker nog, wij hebben hier een bedrijfscultuur die dit aan alle kanten stimuleert.” 

Je kunt niemand verplichten om bevlogen te zijn. Wij kunnen wel een omgeving creëren die ruimte biedt aan bevlogenheid.

“Ik geef een voorbeeld uit mijn eigen situatie. Mijn HR-teamleden en ik kregen in 2014 een idee om onze trainingsaanpak te verbeteren. Een meer blendend trainingsaanpak. Geen old school leslokalen meer, maar cross mediaal trainen, device onafhankelijk trainingsmateriaal en altijd en overall beschikbare data en tips. Het plan paste eerst op een A4tje. Uiteindelijk heeft de uitwerking wel wat voeten in aarde gehad. Maar omdat wij er zelf in geloofden, konden wij het uitleggen en verdedigen. Uiteraard hebben wij daar ook fouten bij mogen maken. Want dat hoort erbij. Mede dankzij deze bedrijfscultuur konden we het plan realiseren. In de markt waren wij zo de eerste die deze nieuwe trainingsaanpak implementeerden. Dat begint allemaal met die ongrijpbare bevlogenheid.”

Praten helpt
“Bevlogenheid heeft ook met communicatie te maken. Zo moet je niet alleen je successen, maar ook je mislukkingen durven delen. Ook dat zit in onze bedrijfscultuur verankerd. We vinden het belangrijk dat iedereen zijn mening en ideeën kwijt kan.. We hebben daarvoor een B-App. Daarin mag iedereen zeggen wat hij wil, dat wordt niet gecensureerd. Zo ontstaan verfrissende ideeën.”
“Op persoonlijk vlak is het ook belangrijk om regelmatig contact te hebben met collega’s. Mocht een Bruneller zelf ergens een energielek hebben, dan is het zo op tijd bespreekbaar. En dan blijken er vaak meer mogelijkheden dan je zelf bedenkt. Alles mag op tafel. “
“Daarnaast vertellen wij regelmatig waar het bedrijf Brunel voor staat. Duidelijkheid, dat is belangrijk. Welke strategie volgen wij? Waar kan je trots op zijn? Ik vind het daarom dan ook heel mooi om te zien dat er zo massaal wordt ingetekend op de familiedagen rond de aankomst van de Brunel (Volvo Ocean Race finish in Scheveningen). Dat geeft voor mij aan dat Brunellers trots zijn op hun Brunel en dat ook willen uitdragen aan familie en vrienden. Als je trots bent op je bedrijf, dan ben je loyaler en is de kans groter dat je bevlogenheid behoudt of aanwakkert.”

Ja, bevlogenheid kan je meten.

Bevlogenheidsmeter
“HRM is van oorsprong de zachtere kant van een bedrijf. Toch vindt ik analytics belangrijk. Ik gebruik data als sturingsmechanisme, maar ook om afwegingen te maken in budgeten. Dus ja, wij meten ook de bevlogenheid. Hoe? Zonder al teveel in details te treden, we leggen al onze collega’s elk jaar een vragenlijst voor in het  medewerkerstevredenheidsonderzoek .Daarin staan ook allerlei vragen die wat ons betreft gaan over bevlogenheid en keuzevrijheid. Zo vragen wij bijvoorbeeld of een Bruneller binnen een x periode wellicht een andere baan zou accepteren. Hoe tevreden hij of zij is met zijn of haar werk. Dat levert geen spijkerharde gegevens an sich. Maar we doen dat elk jaar, zodat wij trends kunnen zien. Dat is een mooi vertrekpunt om middelen en ideeën te ontwikkelen rond bevlogenheid. De data zijn overigens niet heilig. Stuur je alleen maar op data, dan wordt je organisatie methodisch en kil. Blauw, om in HR-termen te spreken. De data die wij gebruiken bij de analyse worden daarom altijd voorzien van context door een HR-manager. Data en de mens, het is en-en.”

Nieuwe generatie, extra dingen
“Omdat bevlogenheid en vrijheid zo aan elkaar gekoppeld zijn, hebben we met de nieuwe generatie werknemers nog wel wat uit te zoeken. De generatie die nu binnenkomt zou bijvoorbeeld het liefst voor een werkgever kiezen waar je heel vrij bent in je werktijden en vakanties. Sparen voor een paar maanden sabbatical zou een mooie aanvulling zijn. Even de batterij wat langer opladen of wat extra inspiratie zoeken. De nieuwe generatie gaat daar veel losser mee om. Veel losser dan toen ik die leeftijd had. Zij zijn zich nu al veel meer bewust van noodzaak tot een gezonde balans tussen werk en privé. Andere werktijden en een andere grondhouding ten aanzien van het belang van werk, vragen van hun Brunel managers, recruiters en consultants logischerwijs ook een andere benadering. Die moeten daar handvaten voor krijgen. Dat gaat niet vanzelf goed. Fiscaal zitten er ook nog wel wat haken en ogen aan het sparen van dagen, maar als dat nodig is om bevlogenheid te behouden, dan wil ik mij binnen Brunel graag hard maken voor een verdere de flexibilisering van arbeidsvoorwaarden.”

Je blijft regisseur van jouw eigen loopbaan.

Grens werk/privé
“Omdat bevlogenheid van binnenuit komt, is het thema voor een werkgever dun ijs. Brunel kan geen bevlogenheid afdwingen, maar we zetten wel allerlei HR-instrumenten in om onze Brunellers te helpen. We reiken allerlei programma’s en mogelijkheden aan. Dat kan heel simpel zijn. Denk aan lunchwandelingen, fruit op alle afdelingen, kennissessies, fitnessenabonnementen met korting, een cultuurabonnement. Maar het kan ook wat meer structureel. Zo zijn wij recent gesprekken gestart met een bedrijf dat de vitaliteit van onze Brunellers kan helpen verbeteren. Dat zal een meer structurele invulling kunnen worden. Hoe dat werkt? Je stelt je eigen doel zoals afvallen, beter financieel management, stoppen met roken, een bepaalde sportprestatie. Als je eenmaal jouw wens hebt kenbaar gemaakt dan helpt Brunel je bij de keuze of het aanbod van het juiste programma. Dit is nog in de planvormingsfase. Dus de exacte uitwerking is nog onduidelijk, maar ik zou graag die kant op gaan. Belangrijk daarbij om nogmaals te onderstrepen. De Bruneller bepaalt zelf wat hij of zij wenst. Wij faciliteren. Brunel creëert de omgeving te creëren waar elke Bruneller mentaal, fysiek en financieel langdurig vitaal inzetbaar kan blijven en zijn bevlogenheid in kwijt kan.” 

 

Brunel biedt een korting van 25% op tickets voor de week van de bevlogenheid. Gebruik de kortingscode 'VIPBrunel'.

Tickets voor de Week van de Bevlogenheid.

Like it? Share it!