Van communicatie naar IT

Benieuwd naar jouw mogelijkheden bij Brunel?

Mitchel Straathof (28) werkt via Brunel als Cross Channel Service Desk Agent IT bij een grote bank. ‘Na mijn studie had ik niet perse de kans op een technische rol in de IT, maar dankzij deze functie creëer ik die. Door mezelf op te leiden vul ik mijn werkervaring nog verder aan. De helpende, ondersteunende rol die ik heb in deze baan past bij me.’

Knex
‘Toen ik jong was had ik niet het gevoel dat ik specifiek iets wilde worden, maar ik vond technische dingen leuk en speelde bijvoorbeeld graag met Knex. Tijdens mijn middelbare school kwam ik erachter dat ik natuurkunde interessant vond. Toch heb ik uiteindelijk geen technische studie gekozen. Ik ben begonnen op het vmbo tl, ben toen naar het MediaCollege in Amsterdam gegaan voor mijn mbo en vervolgens heb ik mijn hbo Communicatiemanagement afgerond. Ik schreef mijn scriptie bij een IT-bedrijf over het vergroten van klanttevredenheid.’

Praten over scheve stoeptegels
‘Naast mijn studie en werk heb ik nooit stilgezeten. Als burgerraadslid bij D66 kan ik mijn maatschappelijke betrokkenheid kwijt. In deze rol heb je geen stemrecht in de gemeenteraad, maar mag je wel stukken lezen, je mening geven en de discussie aangaan over de gemeente. Bij wijze van spreken over de stoeptegel die verkeerd ligt. Ik maak agenda’s en notulen en houd de social media bij. Ik heb niet de ambitie om in de Tweede Kamer te belanden, ik ben toch meer iemand voor op de achtergrond. Maar ik heb vorig jaar wel meegewerkt in de landelijke campagne. Dat was geweldig.’ 

Op zoek naar wat nieuws
Na mijn studie kwam ik bij een IT-bedrijf terecht dat software licenties verkoopt. Ik was daar verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Deze baan combineerde ik met een functie als pakketsorteerder. Na een half jaar heb ik besloten verder te zoeken, omdat ik graag weer nieuwe dingen wilde leren en een technischer rol zocht. Ik heb interessante bedrijven benaderd en mijn cv op een vacaturesite gezet. Zo kwam ik in gesprek met Anne Jan Dragt van Brunel Utrecht.’

Kans op ontwikkeling
‘Ik had een goed gevoel bij m’n gesprekken met Brunel. Ik wist niet precies welke functie het zou worden als ik voor hen aan de slag zou gaan, maar wel dat ik de kans zou krijgen om door te leren. Dat sprak mij aan. Ik ben nu bijvoorbeeld vanuit Brunel bezig met het maken van examens op het gebied van WIndows. Die helpen me om verder te groeien in de IT. En leer ik bovendien elke dag in mijn baan weer bij. Aan het eind van de dag weet ik altijd weer meer dan toen ik aan m’n dag begon.’

Kwestie van vertrouwen
‘Brunel biedt echt kansen. Als je de ervaring misschien nog niet hebt kijken ze naar je potentie en geven je de mogelijkheid om je te ontwikkelen. Met de weg die ik heb afgelegd in mijn opleiding kon ik laten zien dat ik gedreven en doelgericht ben. Ik denk dat Brunel daarom vertrouwen in mij heeft gehad.’

De dagen vliegen voorbij
‘Ik werk als Cross Channel Service Desk Agent IT bij een grote bank. Op dit moment zit ik hoofdzakelijk op de internationale afdeling. Dat betekent dat eindgebruikers van onze diensten bellen uit heel Europa. Zo heb ik bijvoorbeeld mensen aan de telefoon uit Dublin, Londen of Parijs. Zij bellen met een IT-probleem. Bijvoorbeeld dat zij geen e-mail kunnen versturen, maar eigenlijk zijn de hulpvragen steeds weer anders. Het is dan ook altijd echt een puzzel die ik mag oplossen. Bij elk telefoontje is het weer een verrassing wat ik voor iemand kan doen. Door vragen te stellen onderzoek ik wat het probleem precies is en wat er nodig is om dat op te lossen. Vaak weet ik aan het begin van het gesprek het antwoord ook niet, waardoor ik er zelf ook steeds weer van leer. Zo ontwikkel ik me razendsnel in de IT-branche.’

Blije klanten
‘Deze baan bevalt me heel goed. Het geeft me veel voldoening mensen te helpen en ondersteunen. Ik denk dat dit ook is waarom ik mijn rol binnen de gemeenteraad zo leuk vind. Ik heb echt het gevoel dat wat ik doe zinvol is, betekenis heeft en krijg erkenning voor het werk dat ik doe. Ik zet me er steeds weer voor in om klanten zo tevreden mogelijk te maken. Ik kan helpen, maar ik kan iemand ook een 9+ ervaring geven. En misschien zelfs wat kennis overbrengen, zodat die persoon een volgende keer zelf het probleem kan oplossen.’

Like it? Share it!