Het verhaal van een Employee Journey Expert

dinsdag 3 april 2018

Ontdek hier jouw mogelijkheden bij Brunel!

Marieke van der Lek is werkzaam als marketing- en communicatieadviseur op de HR-afdeling van een financiële dienstverlener. Via Brunel is ze hier op interim basis aan de slag gegaan in de officiële functie van Employee Journey Expert.

Met haar relativeringsvermogen en het geloof in haar eigen vakmanschap heeft ze zich inmiddels binnen verschillende organisaties ontwikkeld als een gewaardeerde communicatieadviseur. De spin-in-het-web die de strategie bedenkt, maar ook zelf uitvoert.

“Iedereen doet maar wat – het motto dat mij over mijn onzekerheid als adviseur heeft heen geholpen. Natuurlijk kun je opkijken tegen inspirerende personen die veel bereikt hebben, maar uiteindelijk doet iedereen ook maar gewoon waarvan hij of zij denkt dat iets de beste keuze is. Die gedachte relativeert enorm, waardoor ik tot het besef ben gekomen dat je jezelf moet durven uit te spreken. Meestal blijk jij dan degene te zijn die precies datgene zegt wat iedereen stiekem denkt.”

Holistisch
Naast het geven van ad hoc communicatieadvies, houdt Marieke zich vooral bezig met de communicatie rondom de invoering van een nieuwe manier van performance management in 2018. Het is daarbij de bedoeling dat de functionerings- en beoordelingsgesprekken op een meer holistische manier aangepakt gaan worden. Dit betekent dat medewerkers elkaar continu feedback geven op de momenten die ertoe doen. Een ander project waar Marieke mee bezig is het verbeteren van de effectiviteit van een interne digitale nieuwsbrief. Hoe zorg je ervoor dat de nieuwsbrief ook daadwerkelijk gelezen wordt? 

Ervaring en expertise
“Na zeven jaar als content specialist bij een pensioenuitvoerder gewerkt te hebben, kwam ik op een punt dat ik voor mijn gevoel bleef hangen in hetzelfde. Mijn motivatie om mezelf verder te ontwikkelen was verdwenen en ik was toe aan iets nieuws. Destijds werkte er een communicatieadviseur via Brunel die mij vertelde dat Brunel een aparte communicatietak had en niet alleen freelancers bemiddelt maar ook adviseurs in dienst heeft. Toen heb ik een open sollicitatie gestuurd en twee maanden later trad ik via Brunel bij een financiële dienstverlener in dienst. Nu anderhalf jaar later heb ik me tot een meer senior adviseur ontwikkeld. Dit komt onder andere door een opleiding die ik ben gaan volgen, maar ook doordat ik als externe professional aan het werk ben. Collega’s haken mij snel aan voor advies, omdat ze vertrouwen op mijn ervaring en expertise.”

Hoe mooi is het om het verschil te kunnen maken bij verschillende organisaties zodat ze de volgende stap kunnen zetten. Daar ga ik echt van vliegen.

Marieke van der Lek

Stakeholders
Er is nog geen moment geweest dat ze spijt heeft gehad van haar overstap. Het heeft veel deuren voor haar geopend en ze heeft nieuwe inzichten opgedaan. De belangrijkste les die ze heeft geleerd is de omgang met de versnipperde communicatie in een grote organisatie. “Het aanhaken van je stakeholders is cruciaal, want er zijn veel mensen die ergens wat van moeten vinden. Dit kan het proces soms vertragen, maar het is wel belangrijk om iedereen op de hoogte te houden. Ik heb dat moeten leren, want soms ben ik wat ongeduldig en ik ben ook niet de allerbeste planner.”

Project met impact
Het laatste wapenfeit waar Marieke trots op is, is de campagne die zij maakte om alle medewerkers te informeren over veranderingen in 2018. Ze kreeg hierbij veel vrijheid om een campagne te bedenken, waardoor haar creativiteit flink werd gestimuleerd. Uiteindelijke wist ze, met hulp van haar collega’s, Sarina Wiegman, bondscoach van het Nederlands vrouwenvoetbalelftal, te strikken als ambassadeur. Dit resulteerde in een aantal video’s die momenteel geactiveerd worden. Een project met impact dat beloond werd met lovende woorden over Marieke vanuit haar opdrachtgever: ‘een echte vakvrouw’. 

Humor en vakmanschap
“Ik ben van mening dat humor in je werk erg belangrijk is. Ik probeer dingen met humor te brengen, zonder mijn vakmanschap daarbij te verliezen. Op die manier weet ik mensen vaak enthousiast te krijgen en breng ik leven in de brouwerij. Verder heb ik de instelling dat we gewoon dingen moeten proberen. Waarom zou iets niet kunnen? Vallen en opstaan is de weg naar succes en de beste manier om de beste versie van jezelf te worden. Persoonlijk hoop ik verder te groeien tot een allround senior communicatieadviseur. Het bevalt mij uitstekend om iedere keer weer bij andere organisaties aan de slag te gaan, dus dat hoop ik in de toekomst te blijven doen. Hoe mooi is het om het verschil te kunnen maken bij verschillende organisaties zodat ze de volgende stap kunnen zetten. Daar ga ik echt van vliegen.”

Like it? Share it!