Beter worden in time management - deel 2

dinsdag 10 april 2018

Overal online kun je tips over time management vinden, maar onze trainer Remco van Bebberen deelt graag zijn tips met jou die hij persoonlijk belangrijk vindt. Na zijn 3 tips in het eerste deel van zijn blog, lees je hier nog 4 tips om je time management gedurende je carrière te verbeteren!

4. Schrijf

Remco geeft aan een echte gadgetfreak te zijn. Van tablet tot digitaal notitieblok, hij is er gek op. Maar toch komt hij altijd weer terug bij het ouderwetse gebruik van pen en papier. Hij legt dit uit: “Door te schrijven doet je brein gewoon veel meer. Zo onthoud ik door te schrijven meer en kan ik dingen beter terughalen.” 

  • Met mindmapping geef je doelen een plek in je geheugen

Mindmapping is één van de methoden die hij een tijdlang gebruikte. Daarbij pak je een leeg A3’tje en schrijf je overzichtelijk op wat je wilt doen. Met kleuren geef je dan aan waar prioriteit ligt. Dit werkt heel goed omdat je beide hersenhelften koppelt. Je gebruikt je creatieve kant en de analytische, rationele kant voor één taak. Door de onverdeelde aandacht die je daarvoor nodig hebt krijgt het een plek in je geheugen. 

  • Maak door te schrijven een afspraak met jezelf

Daarnaast heeft iets opschrijven het belangrijke voordeel dat je daarmee een afspraak maakt met jezelf. Hij legt uit dat dit een trucje van je brein is. Als je je doelen opschrijft blijven ze hangen. Dit geldt zeker in onze westerse cultuur. Wij zijn gewend dat je afspraken bewijst door ze op te schrijven, zoals in een contract. Door te schrijven stel je dus eigenlijk een overeenkomst met jezelf op over de werkzaamheden die je gedaan wilt krijgen.

5. Claim de tijd die je nodig hebt

Een belangrijke uitdaging bij time management ligt volgens Remco bij de afleiding die je elke dag ervaart. Met een deadline lukt het je om in twee uur tijd de maandcijfers voor een klant in een presentatie te zetten. Iets wat dan al dagen of weken in je agenda staat. Het lukt dan ineens omdat je je van alles afsluit. Omdat het nu moet kan je de verslaving laten liggen. De druk van buitenaf ligt dan hoger dan de druk van de afleiding.

  • Kom uit je technologieverslaving

Je boekt waarschijnlijk al veel succes door weg te blijven van de technologie. Door het gebruik van je smartphone en sociale media maakt je lijf dopamine aan en dat werkt verslavend. Maar dat we kunnen multitasken is volgens Remco een fabel. Je bent minder creatief, minder efficiënt en minder slim als je steeds met je neus in je telefoon zit. Daardoor kosten taken je veel meer tijd dan nodig en lever je minder kwaliteit.

  • Pak de regie over je tijd

De tip is dan ook: stel je proactief op ten opzichte van de tijd die je hebt. Leg je telefoon weg en zet eens een paar uur de autoresponse aan in je Outlook. Zo maak je tijd vrij om te doen wat je wilt doen. Leer daarnaast jezelf ‘nee’ te zeggen. Zo creëer je ruimte voor jezelf en gun je jezelf tijd en focus.

6. Motiveer jezelf

Veel mensen zijn geneigd zich reactief op te stellen ten opzichte van hun emotie. Hun emotie bepaalt hun houding en gedrag. De gedachte is: als ik somber of moe ben dan neemt mijn lichaam een neerslachtige houding aan. Ik heb minder energie en krijg geen werk gedaan. Terwijl het ook andersom werkt en je juist je lichaam kan inzetten om je emotie te sturen. 

  • Neem een powerpose aan

Remco geeft als tip: “Sta rechtop met je borst vooruit en lach eens als je een rotbui hebt. Je zult merken dat je dan weer energie krijgt en vrolijker wordt. Bij Starbucks hebben ze daar een handig foefje voor. Daar hangen in de kleedkamers Hollywood-achtige spiegels met lampen eromheen waarop staat: you’re worth it. En het mooie is, dat werkt.”

  • Zet jezelf aan het werk

Als je weet wat je moet doen, maak dan afspraken met jezelf en zet je lichaam ertoe. Geef daarbij niet toe aan je bui, maar pak de controle. Ook als je een keer een slechte nacht hebt gehad of wat minder lekker in je vel zit. Neem een energieke houding aan en ga ervoor.

7. Bereid jezelf voor

Ontdek wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen. Remco heeft daar zijn eigen methode voor: “Ik sta altijd om vijf uur op en neem elke ochtend een lange douche. Tijdens het douchen neem ik mijn to-do-lijst door in mijn hoofd. Omdat ik deze uitgeschreven heb kan ik mij de taken goed voor de geest halen. Mijn vrouw en dochter zijn ook vroeg wakker, dus we ontbijten samen voor we de deur uit gaan. Dan ben ik klaar voor de dag. Ik zorg dat ik altijd ruim op tijd op kantoor ben zodat ik mijn mail kan doen voordat iedereen er is. Zo heb ik al veel van mijn werk gedaan en heb ik tijd voor de interactie die op me afkomt.”

  • Ontdek jouw ritueel

Onderzoek wat voor jou werkt om je op de werkdag voor te bereiden. Wees je daarbij bewust van hoe waardevol het is om de tijd te nemen om op te starten. Het risico van je gehaast op je werk storten is dat je geen aandacht hebt voor je prioriteiten en het efficiënt werken. Sta dus even een moment stil bij jezelf en je taken voor de start van de dag. 

Upload je cv

We zijn altijd op zoek naar talent. Stuur ons een open sollicitatie.

Upload je cv

Like it? Share it!