Beter worden in time management - deel 1

donderdag 15 maart 2018

Remco van Bebberen werkt sinds 2 januari 2018 fulltime als trainer bij Brunel. Daarvoor had hij een eigen onderneming in training en consultancy. De afgelopen acht jaar was hij werkzaam op de Hogeschool van Rotterdam. Daar ontwikkelde hij onder meer leerlijnen waarmee soft skills getraind werden, zoals leidinggeven, interview- en vergadertechnieken en time management.

Tijd valt niet te managen, het zit hem in het managen van jezelf.

Remco van Bebberen

Remco heeft veel trainingen en modules over time management geschreven. Zijn boekenkast bevat welgeteld negentien boeken over dit onderwerp. Maar hij heeft zijn eigen visie op time management ontwikkeld: “Tijd valt niet te managen, het zit hem in het managen van jezelf.” Hoe dat in zijn werk gaat legt hij uit aan de hand van zeven tips, waarvan de eerste drie in deze blog behandeld worden.

1. Wees bereid om te veranderen

Remco legt uit: “Time management is meer dan alleen het inzetten van trucjes om planningen en to-do-lijsten te maken. Er zit maar 24 uur in een dag, daar heb je geen invloed op. Maar je hebt wel invloed op jezelf en hoe jij met je taken en je tijd omgaat. Om dit te beter te managen is het belangrijk dat je ook echt wilt veranderen. Als je niet echt gemotiveerd bent om jezelf te managen boek je geen vooruitgang.”

  • Intrinsieke motivatie is cruciaal

De vraag is: heb je de verandering nodig? En zo ja, ben je bereid om je werk en je omgeving anders in te delen? Je moet prioriteiten leren stellen en inzien hoe je nu je werk aanpakt. Zelfreflectie is hierbij heel belangrijk.

2. Achterhaal hoe jij je tijd nu gebruikt

Kom erachter hoe je je werk doet en onderzoek je fouten. Remco geeft als tip om van kwartier tot kwartier op te schrijven wat je doet. “Mijn studenten moesten dit twee maanden lang volhouden. Zo krijg je inzicht in hoe lang je eigenlijk met taken bezig bent. Dit kan best confronterend zijn.” Door op deze manier kritisch naar je gedrag te kijken kom je er misschien achter dat je meer tijd bij het koffiezetapparaat staat dan je dacht. Of dat het grootste deel van je tijd naar het beantwoorden van mails gaat. Zo ontdek je snel waar je efficiënter met je tijd kan omgaan. 

3. Stel prioriteiten

Vervolgens onderzoek je wat je allemaal doet op een dag en prioriteer je je taken. Remco vertelt over zijn werk op de Hogeschool dat het behalen van punten voor veel studenten een probleem was. Vaak kwamen ze erachter dat hun studie voor hen geen prioriteit had. Er ging veel tijd naar sporten, werken en naar vrienden. Om de studie te halen moesten ze dus inzien wat ze deden met de tijd die ze hadden.

  • Weet wat je moet doen

Op de werkvloer geldt dit ook. Zoek uit wat je precies moet doen voor een project en hoe je de taken efficiënt uitvoert. Remco zegt hierover: “Je kan zaken pas managen als er iets is om aan te sturen.” Evalueer steeds of je nog werkt aan de prioriteitstaken en hoeveel tijd je steeds gebruikt. Als je niet voldoende vooruitgang boekt, stel dan je prioriteiten bij en onderzoek waar efficiënter gewerkt kan worden.

Upload je cv

We zijn altijd op zoek naar talent. Stuur ons een open sollicitatie.

Upload je cv

Like it? Share it!