Traineeship Rail & Infra kans om snel door te groeien

maandag 12 februari 2018

Sanne Bolder (24 jr.) heeft Technische Bedrijfskunde gestudeerd aan de HvA. In maart van 2017 kwam ze in aanraking met Brunel waar ze hoorde over het Traineeship Rail & Infra. Ontdekken wat bij je past bij vooraanstaande partijen in de techniek sprak haar erg aan. Lees hier haar ervaring van de eerste driekwart jaar in het traineeship.

Crash course
Op 1 april 2017 ben ik begonnen met het Traineeship Rail & Infra bij Brunel. De eerste twee weken stonden in het teken van opleiden. Met mijn opleiding Technische Bedrijfskunde had ik nog geen kennis op het gebied van spoorwegen of infrastructuur, dus dit had ik ook wel echt nodig. De nadruk deze twee weken lag op rail. Zo kregen we een crash course energievoorziening, spoorwegbouw, treinbeveiliging en -beheersing. De training was zo opgezet dat alle theorie die je leerde in het trainingslokaal ook in het echt kon zien. Buiten het trainingscentrum staan namelijk demo’s van bijvoorbeeld wissels en seinen. Maar ze hebben ook simulators staan waar je op kan zien wat er met een trein gebeurt als het een bepaald signaal krijgt. 

Werkbezoek
Onderdeel van het traineeship zijn twee werkbezoeken. Wij mochten een kijkje nemen op het bouwterrein van de Kamperlijn. Dit is een dieseltrein die loopt tussen Zwolle en Kampen. In de toekomst willen ze de dieseltrein vervangen door elektrische treinen en op het moment van ons bezoek waren ze bezig met het voorbereiden van een onderdoorgang voor auto’s. We kregen daar een presentatie en rondleiding van iemand die ook het Traineeship Rail & Infra had gevolgd. Erg leuk en zo krijg je een goed beeld van wat er mogelijk is na het traineeship. Als tweede werkbezoek zijn we naar het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) geweest. Hier wordt het spoor 24/7 in de gaten gehouden en worden storingen en andere problemen snel gedetecteerd, om ze zo ook snel te kunnen oplossen.

Het fijne aan deze training is dat je veel persoonlijke feedback krijgt, want iedereen is natuurlijk anders.

Goed voorbereid
Na deze twee weken opleiding ga je op zoek naar een opdracht. Hier neemt Brunel de leiding in, maar je hebt natuurlijk ook zelf de mogelijkheid om te zoeken of een bedrijf aan te dragen waar je geïnteresseerd in bent. Om goed voorbereid te zijn krijg je een sollicitatietraining. Hierin leer je hoe je het beste kunt communiceren, zowel verbaal als non-verbaal. Tevens wordt er gekeken naar je LinkedIn-profiel en je presentatievaardigheden en krijg je tips om deze te verbeteren. Het fijne aan deze training is dat je veel persoonlijke feedback krijgt, want iedereen is natuurlijk anders. In de tussentijd werd ik al vrij snel uitgenodigd voor een gesprek bij de BAM. Het gesprek verliep goed en twee dagen later hoorde ik dat ze me graag in het team wilden hebben. Dat was heel leuk om te horen!

In korte tijd veel leren
Ik begon op 2 mei bij BAM Infra Verkeerstechniek op de afdeling Dynamisch Verkeersmanagement als werkvoorbereider. Dit zijn alle systemen die ervoor zorgen dat de wegcapaciteit optimaal benut wordt. Denk hierbij aan de file-meldborden boven de snelwegen, de verlichting, de verkeerslichten enz. Wij krijgen vanuit Rijkswaterstaat een project dat gerealiseerd moet worden. Mijn rol hierin is het afstemmen van de werkzaamheden, het regelen van onderaannemers, het maken van de planning, de inkoop van materiaal en materieel, het regelen van de verkeersmaatregelen, het maken van werkplannen en V&G-plannen en ga zo maar door. In het begin keek ik veel mee met een collega en kreeg ik beetje bij beetje meer eigen taken. Er lopen gemiddeld vier projecten tegelijk. Zo nam ik deel aan een project voor het plaatsen van Lokale File Beveiliging op de A15, het vervangen van de lamellen in rotatiepanelen op de A28, het verbeteren van Motorway Traffic Managementsystemen in Oost Nederland en het project Landside Infrastructure Schiphol. Ieder project verschilt in grootte en in tijd. Zo duurt het ene project anderhalf jaar en het andere project maar vier maanden. Door deze manier van werken heb ik een korte tijd van veel verschillende aspecten iets geleerd.

Ontwikkeling
Het is ook fijn dat ik de kans heb gekregen mijzelf te ontwikkelen. Er wordt mij nog steeds verteld dat fouten maken alleen maar leerzaam is en dat het gewoon menselijk is. Want ja fouten maken als je net begint met werken gebeurt gewoon. Zo heb ik weleens een verkeerd product besteld of een planningsfout gemaakt. Maar zonder dit soort fouten te maken leer je er niet van, nu weet ik precies welke vragen ik moet stellen om wel het juiste te doen. Ook krijg ik steeds meer verantwoordelijkheid en kan ik steeds vaker zelf keuzes maken. Zolang ik het maar goed kan onderbouwen is er eigenlijk niets aan de hand. Vanuit Brunel, maar ook vanuit de BAM krijg ik mogelijkheden om cursussen te volgen of trainingen te doen. Zo heb ik mijn VCA-VOL en BRL 9101 gehaald en heb ik vanuit Brunel nog cursusdagen, zoals ‘persoonlijk leiderschap’ en ERTMS. Ook heb je de mogelijkheid zelf aan te geven wat je graag zou willen leren of welke cursussen je wilt doen. 

Ontdekken wat je wil
Een van de dingen die ik heb geleerd in de afgelopen tijd is dat je voor jezelf moet kijken wat je wel of niet leuk vindt om te doen in je werkzaamheden. Een van de grootste voordelen van een traineeship is namelijk dat je de kans krijgt om meerdere aspecten te bekijken. Je kunt bijvoorbeeld kijken hoe het is om werkvoorbereider te zijn voor uitvoeringsprojecten, maar ook voor beheer- en onderhoudsprojecten. Hier zit namelijk best een groot verschil tussen. Je kunt er zo ook achter komen of je liever verder gaat in de techniek of juist meer richting management. Vervolgens kun je aan de slag gaan bij een aannemer, maar ook bij een ingenieursbureau. Er zijn zoveel specialisaties en mogelijkheden binnen de techniek dat het alleen al leuk en interessant is om hiermee kennis te kunnen maken en ervaring op te doen.

Zelf richting geven
Tegen het eind van het traineeship, na zo’n anderhalf jaar, geef je aan welke kant je op wilt in je carrière. Je kunt via Brunel verschillende afwisselende projecten blijven doen als project consultant, of je kunt binnen het bedrijf waar je gedetacheerd bent aangeven dat je daar wilt blijven en waar je je verder in wilt ontwikkelen. Die keuze maak je zelf.

Like it? Share it!