Werkstress binnen jouw team? 5 tips om dit te verlagen!

dinsdag 9 januari 2018

Een op de zeven werknemers in Nederland heeft last van burn-outklachten, 16 procent van alle verzuimdagen in Nederland is te wijten aan werkstress en per jaar worden er zeven miljoen dagen verzuimd vanwege stress. Dit blijkt uit onderzoek van TNO. Het gevolg? Een hoog aantal ongelukkige werknemers én in totaal twee miljard aan kosten voor de werkgevers. Gelukkig is er ook een positieve ontwikkeling gaande; werkgevers zetten zich vaker in om werkstress aan te pakken. Waar in 2014 nog 69% van de bedrijven een beleid voor werkstress doorvoerde, was dit in 2016 al 77%.

Al is werkstress van alle generaties, vooral millennials blijken een vatbare doelgroep. Uit onderzoek van Metro blijkt dat bijna een kwart van de jongeren tussen de 18-34 jaar een burn-out heeft of overspannen is. Tijd dus om te kijken wat jij – als manager – kunt ondernemen wanneer je merkt dat de jongeren in jouw team veel stress ervaren. Hoe kun je ze, naast het standaard beleid vanuit de organisatie, het beste begeleiden? Wij geven je vijf tips!

1. Manage verwachtingen
Ga met de mensen in jouw team in gesprek over de wederzijdse verwachtingen. Als jij om elf uur ’s avonds nog een email naar jouw team verstuurd, verwacht je dan nog antwoord? Waarschijnlijk niet. Jouw teamleden kunnen dit echter heel anders zien. Vooral als ze net bij een organisatie binnenkomen. Het lijkt voor jou misschien heel vanzelfsprekend, maar vooral millennials hebben de neiging de verwachtingen van hun leidinggevende – verkeerd – voor zichzelf in te vullen. Ze leggen de lat heel hoog en willen laten zien dat zij volledig toegewijd zijn aan het bedrijf. Ze voelen zich schuldig als ze vrij nemen en willen zich onmisbaar voelen. Richard Dijkman, directeur Brunel HR | Legal | Marketing & Communicatie bij Brunel: “Allemaal ingrediënten die ervoor zorgen dat millennials continu het gevoel hebben dat ze ‘aan’ moeten staan. Ga als manager het gesprek aan met je teamleden en maak duidelijk wát je van hen verwacht. Spreek bijvoorbeeld af dat je niet om elf uur ’s avonds nog op elkaars e-mails hoeft te reageren, maar dat je elkaar belt of een sms stuurt als het écht dringend is. Zo hebben je teamleden niet continu het gevoel dat ze hun mail moeten checken en neem je al een deel van de stress weg.” 

2. Biedt trainingen aan 
Dit kunnen trainingen zijn over timemanagement, maar bijvoorbeeld ook over assertiviteit. Doordat millennials zo graag willen presteren, is het vaak lastig voor hen om ‘nee’ te zeggen. En juist mensen die lastig ‘nee’ kunnen zeggen, lopen een hoger risico op een burn-out. Daarnaast laat het aanbieden van trainingen zien dat de werkgever betrokken is bij het welzijn van de werknemer. Dit zorgt voor erkenning en dat is ook ontzettend belangrijk. Zorg er vervolgens wel voor dat je met elkaar in gesprek blijft gaan. Hoe kan de werknemer de handvatten uit de training ook daadwerkelijk toepassen op de werkvloer en hoe geef jij daar als leidinggevende de ruimte voor? Dit is waar het volgens onderzoek van Zilveren Kruis vaak misgaat: onder mensen met een burn-out bleek dat slechts 33% vond dat hun werkgever iets had geleerd van de situatie. Een burn-out of stress wordt vaak gezien als een incident. En dat terwijl het juist langetermijngevolgen heeft. 

3. Plan tussentijdse gesprekken in 
Om te voorkomen dat de stress zich opstapelt, kan het helpen om over de stress te praten. Wanneer werknemers het gevoel hebben dat ze de controle over hun werkzaamheden verliezen, werkt het vaak goed om hem of haar te laten benoemen waar de stress vandaan komt. Wat moet er eigenlijk allemaal gebeuren en waarom levert het zoveel stress op? Is er geen ander teamlid dat even in kan springen en waardoor een groot deel van de stress wordt weggenomen? De oplossingen zijn vaak simpel, maar doordat werknemers er alleen mee rond blijven lopen, worden de problemen steeds groter en onoverzichtelijker. Daan Kobes, senior sourcing consultant Engineering bij Brunel: “Zorg er als leidinggevende niet alleen voor dat jouw deur zo vaak mogelijk openstaat, maar plan ook vaste momenten met je teamleden in om samen te reflecteren. Daardoor houd je als leidinggevende een vinger aan de pols en kun je bijtijds ingrijpen. Dreigt de deadline van een project niet gehaald te worden? Of merk je dat teamleden overlopen in het werk? Dan is dit een goed moment om elkaar te verplichten hierover te praten en samen naar oplossingen te zoeken.” 

4. Flexibele werktijden- en plaatsen 
Uit onderzoek van Polycom blijkt dat 70% van de millennials soms tot vaak flexibel werkt, slechts 15% doet dit nooit. Reden voor de groeiende behoefte om flexibel te werken? 72% van de respondenten gaf aan op deze manier meer controle te hebben over hun werk-privé-balans. Niet alleen de plaats speelt een belangrijke rol. Voor de millennial is het tevens belangrijk om hun tijd flexibel in te kunnen delen. Ashley Oosterling, senior IT solutions consultant bij Brunel: “Als het binnen jouw organisatie mogelijk is, probeer jouw teamleden dan de mogelijkheid te geven om hun werktijden flexibel in te delen. Maak ook hier weer duidelijke afspraken. Het werkt niet als collega X en Y van elkaar afhankelijk zijn, maar als X alleen in de ochtenden werkt en Y alleen de avonden. Dan ga je elkaar juist frustreren en werkt het flexwerken averechts. Spreek dus met elkaar af waar jullie grenzen liggen.” Dat het maken van afspraken van belang is, onderschrijft ook het onderzoek van Polycom; 57% van de millennials wil graag dat HR hen heldere richtlijnen geeft over het beleid rondom flexibel werken. 

5. Stop multitasken 
Werken aan een artikel, tussendoor je e-mail checken, vragen beantwoorden van collega’s én je voorbereiden op de vergadering van die middag. Herkenbaar bij jezelf én je werknemers? Probeer hiermee te stoppen. Volgens neurowetenschappers zorgt multitasken er namelijk létterlijk voor dat je hersenen energie verliezen. Wanneer we multitasken, werken we eigenlijk ook niet écht aan twee taken tegelijk, maar switchen we heel snel tussen de taken. En juist dit switchen zorgt ervoor dat je je brein uitput. Het kan zelfs 23(!) minuten duren voordat je de focus op je originele taak weer terug hebt. Terwijl je – al multitaskend – denkt dat je tijd aan het besparen bent, verlies je het juist. Dit zorgt voor onnodig veel stress. Moedig je teamleden daarom aan om het multitasken los te laten, deel tips en help ze met het stellen van prioriteiten. Door je tijd bijvoorbeeld in te delen in blokken en je echt volledig op die ene taak per blok te richten, werk je uiteindelijk veel efficiënter. 

  • Ontdek wat Brunel voor uw organisatie kan betekenen

    Onze Diensten

Like it? Share it!