Nieuw, nu nog beter!

woensdag 25 oktober 2017

Patrick Kostwinder is werkzaam als trainer bij Brunel. Gestart in 2006 als accountmanager Engineering heeft hij na vijf jaar de switch gemaakt naar het trainingsvak. Met veel plezier deelt hij zijn visie en ervaringen als trainer.

Nieuw of oud?
Stel: je kruipt in de huid van Maurice de Hond en je doet op straat een poll, een peiling. De peiling heeft slechts 1 vraag en deze luidt: ‘Als je zou moeten kiezen, heb je dan liever nieuw of oud?’. Een eenvoudige vraag zou je zeggen. Wat denk je? Krijgt 'nieuw' de meeste stemmen, of 'oud'? Je vermoedt waarschijnlijk hetzelfde als ik, namelijk dat ‘nieuw’ gaat winnen. Er zullen zeker mensen zijn die ‘oud’ zeggen, natuurlijk. Maar 'nieuw' wint waarschijnlijk met afstand. Hoe kan dat? Waarom vinden we 'nieuw' beter dan 'oud'. Wat zorgt ervoor dat we als mensen een voorkeur hebben voor ‘nieuw’? Belangrijker nog: wat is daarvan het effect?

‘The most important idea in advertising is when something is ‘new’, it creates an itch. (Don Draper - Mad Men)


Dingen die nieuw zijn, prikkelen ons. Ze zorgen, onder invloed van hormonen als dopamine, voor een gevoel van geluk. Daarom geldt: als je iets wilt verkopen dan geef je altijd het predicaat 'nieuw' mee. 

Ben jij een Theo?
Ik neem je mee naar een van mijn communicatietrainingen, aan een doorsnee team bij een doorsnee bedrijf ergens in Nederland. Het is zo rond 10:30 uur in de ochtend wanneer ik een nieuw onderwerp in de training begin. Ik introduceer een communicatiemodel voor het houden van slechtnieuwsgesprekken (dit is overigens iets anders dan een slecht nieuwsgesprek). Er is een deelnemer die gelijk verbaal en non-verbaal reageert, ik noem hem Theo. Theo leunt naar voren, fronst de wenkbrauwen, heft de linker wijsvinger en zegt: 'dit is voor mij niet nieuw', gevolgd door 'hier hebben we vorig jaar al training in gehad'. Theo zakt terug in zijn stoel en slaat de armen over elkaar. Exemplarisch. 

Ik denk dat iedere trainer weleens een Theo heeft ontmoet. Theo voelt er klaarblijkelijk weinig voor om ermee aan de slag te gaan, want het is voor hem niet nieuw. Hij heeft het communicatiemodel en de techniek al een keer gehad. Ik heb Theo niet gevraagd naar zijn hobby's, maar ik weet nu al dat Theo geen topsporter is. Wat gaat hier fout? 

Cruciale denkfout
De Theo's van deze wereld maken een cruciale denkfout. Het model is niet nieuw, ze kennen het al. Tot zover ok. Maar.... Het kennen wordt heel vaak verward met het kunnen. Zie daar het probleem. Als we de vergelijking trekken met een topsporter spendeert die het leeuwendeel van zijn tijd aan trainen. Trainen wordt in de Van Dale gedefinieerd met twee betekenissen: 'stelselmatig oefenen in een tak van sport' en 'oefenen in een bepaalde vaardigheid'. Met in de basis talent en passie zorgt jarenlange training met vallen, opstaan en doorzettingsvermogen ervoor dat iemand tot een topprestatie komt.

In de herhaling
Ik doe een beroep op u, laat de verslaving aan nieuw los. Oefen en train zoals Ronaldo doet, zoals Federer doet. Laat de verslaving aan ‘nieuw’ los. Omarm het oude. Mijn communicatietraining heeft niet altijd veel nieuws te bieden. Als je iets nieuws wilt ga je maar boodschappen doen. Van training word je beter, van herhaling word je beter.

Like it? Share it!