De wendbare product owner

Marieke Pijlman is geboren en getogen in Amsterdam. Bij Sanoma kwam ze voor het eerst in aanraking met een agile omgeving. Sindsdien denkt, ademt en leeft ze als een product owner. Marieke heeft een Spaanse vriend en besteedt haar vrije uren aan het leren van de Spaanse taal. Dit gebeurt natuurlijk in sprints: stap voor stap begrijpt ze de taal beter met als stip op de horizon: vloeiend Spaans kunnen praten.

Ik ben zelf een ‘scrum fan’. Ruim drie jaar geleden maakte ik kennis met deze manier van werken en was direct om. Als gestructureerd persoon houd ik van duidelijke afspraken en overzicht. Scrummen past daar goed bij. In de afgelopen drie jaar heb ik bij verschillende bedrijven op deze manier gewerkt en heb gezien dat ieder bedrijf en iedere afdeling een andere invulling geeft aan het proces. Dat betekent dat ik als product owner soms in situaties terechtkom waarin ik zelf ook agile moet zijn in mijn rol.  

Wat betekent de functie product owner voor mij?

De basis van mijn functie is overal altijd dezelfde: het vertalen van wensen van stakeholders in daadwerkelijke acties. Wie de stakeholders zijn, tot hoever de acties reiken en wie ze uitvoeren, zijn verschillend. En bij elk bedrijf gaat het om wendbaar blijven, maar niet de focus verliezen. Een balans vinden in ‘nee’ zeggen, maar wel een goede relatie behouden. En vooral om: communiceren.

In de praktijk merk ik dat men ‘worstelt’ met de functienaam van product owner, want het suggereert een bepaalde hiërarchie en eindverantwoordelijkheid. Dat ligt weleens gevoelig. Persoonlijk zie ik product owner niet als een functie op zichzelf. Naar mijn mening is product owner de rol die je vervult in het scrumteam: aanspreekpunt voor de stakeholders en knopen-door-hakker.

Op dit moment werk ik via Brunel voor de website van ABN AMRO (Hypotheken) als online sales specialist. Wij werken in een team van 12 personen, waaronder copywriters, designers en content managers. In ons scrumteam ben ik product owner. Ik bewaak de backlog en bepaal welke stories we oppakken. De stories stel ik samen op basis van verzoeken van interne stakeholders, zoals marketeers en product managers, maar ook bijvoorbeeld op basis van klantinzichten (externe stakeholders) die ik zelf vergaar. Ik voeg dus zelf ook waarde toe aan het product en ben niet alleen degene die de prioriteiten stelt.

Bestaat de ideale product owner?

Ik denk dat er meerdere niveaus van product owners bestaan: van passieve tot proactieve product owners. De passieve fungeren vooral als beslisser. Een proactieve product owner voegt zelf ook stories toe aan de backlog. Het niveau is afhankelijk van de ervaring en organisatiestructuur. Om een optimaal resultaat te bereiken moet je naar mijn mening streven naar een team met een proactieve product owner. Op deze manier voeg je maximale waarde aan je product toe en zorg je voor meer autonomie.

Uiteindelijk blijft de wendbaarheid van de product owner misschien wel het belangrijkste. Niet alleen door wendbaarheid toe te passen in het proces (knopen doorhakken en keuzes maken), maar door zelf mee te bewegen met de behoeftes van de organisatie.

Like it? Share it!