Het geheime wapen van Brunel

woensdag 2 augustus 2017

Onderstaand interview is media 2017 verschenen in Mens@Org, het magazine van Schouten&Nelissen

Met een sterke ontwikkelcultuur creëer je niet alleen aanpassings- en innovatiekracht, maar blijf je ook aantrekkelijk voor werknemers. Als organisatie die ontwikkelen centraal zet, weet Brunel hier alles van. Corline van Reenen in gesprek met Brunellers Freek, Leonie en Richelle over employability en de positieve effecten van leren stimuleren.

Corline: Wat doet Brunel om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven? Ofwel: Wat is jullie geheime ingrediënt? 

Freek: “Bij Brunel bruist het van de dynamiek en de doorgroeimogelijkheden. Er wordt continu geïnvesteerd in mensen. Brunel biedt veel opleidingsprogramma’s. Vanuit Sales worden bijvoorbeeld coaching en tal van trainingspakketten aangeboden.” 

Leonie: “Mensen zijn het ‘geheime wapen’ van Brunel. Intern maar ook van buitenaf horen we dat Brunel wordt geroemd vanwege de warme collega’s en goede onderlinge sfeer. Daarnaast brengt de relatief jonge leeftijdsrange tussen de 22 en 40 jaar veel reuring. Dit is een leeftijdscategorie waarin mensen de grootste persoonlijke ontwikkeling doormaken. Een cruciale levensfase waarin je zakelijke en persoonlijke keuzes maakt. Brunel zegt: ‘Ambitie is mooi, maar wat past bij jou? Welk pad bewandel je?’ Die geboden flexibiliteit in een cruciale levensfase maakt Brunel aantrekkelijk. Ikzelf ben bijvoorbeeld heel blij dat ik mijn verantwoordelijke rol parttime kan vervullen; zulke kansen biedt Brunel.”
 
Richelle: “De mensen, de sfeer, de grenzeloze doorgroeimogelijkheden, de diverse opdrachtgevers; van Bank tot Belastingdienst. Er is geen baan waar je zoveel verschillende bedrijven ziet als hier. Ook de mix multinational versus regionale oriëntatie maakt Brunel uniek. Er hangt hier een internationale sfeer gecombineerd met een nuchtere mentaliteit. Voor mij persoonlijk maken de kansen en mogelijkheden die ik kreeg Brunel aantrekkelijk als werkgever. Net afgestudeerd kwam ik hier binnen als bleu meisje. Hoe bijzonder is het dat je na vier jaar werkervaring als vrouw een leidinggevende functie hebt?” 

Leonie:
“Brunel is een lerende en coachende organisatie, een echt leerbedrijf. We stimuleren mensen om eigenaarschap te nemen en plannen en ideeën uit te voeren. Ook als die op het eerste oog moeilijk te realiseren lijken. Daarbij kenmerkt Brunel zich voor mij door keihard te werken met een persoonlijke benadering. Het idee is dat je leert van je fouten, dat wordt haast gestimuleerd. Voorwaarde is dat je als organisatie een veilige omgeving creëert, waar fouten maken mag. Dit is zeker van toepassing op Brunel.”

Corline: Hoe ziet die veilige omgeving eruit?

Freek: “Met een goed plan krijg je veel mogelijkheden binnen Brunel. Mislukt zo’n plan, dan word je niet afgestraft, maar volgt er een evaluatie. We kijken niet naar goed of fout gedrag, maar naar efficiënt en minder efficiënt gedrag. Je moet elkaar niet behoeden voor fouten. Inmiddels benader ik mijn salesmedewerkers ook op die manier. Laatst stelde een medewerker voor om naar een beurs te gaan. Mijn antwoord is: ‘Het levert waarschijnlijk niets op, maar ga het vooral ervaren.’ Medewerkers leren er veel meer van als je ze de kans geeft om het zelf te ontdekken. Snel fouten maken is snel zelfstandig worden en snel leren.”

Richelle: “Fouten maken, dat is oké. Er wordt gezegd: volgende keer beter.”

Leonie: “Vanuit HR en management zetten we mensen zoveel mogelijk in hun kracht in. Daarbij stimuleren we open naar elkaar zijn, als iets goed gaat of niet. Zelf voorbeeldgedrag tonen is essentieel, ook het afstemmen van verwachtingen. We willen niet dat iemand voor verrassingen komt te staan.” 

Corline: Wat mooi. Ben je je hiervan bewust? Je werkt in een lerende en coachende organisatie. Een way of working die hoog op de agenda van álle grote bedrijven staat.   
 
Freek: “Je moet je kwetsbaar durven opstellen: open, eerlijk en transparant durven kijken. Soms reageer ik vanuit emotie. Als ik daar feedback van medewerkers op krijg, durf ik mijn ongelijk vrij gemakkelijk toe te geven. In die zin werkt het ook twee kanten op.”

Richelle: “Het is een natuurlijk proces dat van generatie op generatie gaat. Onze directeur Maikel maakt een grap, kan de boel relativeren. Niemand voelt schroom om Maikel te bellen of aan te spreken. Die sfeer wordt van bovenaf gecreëerd.” 

Corline: Merk je dat Brunel aantrekkingskracht heeft op externen?

Leonie: “Uniek aan ons HR-apparaat is dat we specialisaties hebben met betrekking tot onze externe en interne organisatie. Hierdoor weten we wat er speelt in de markt en bij de medewerkers, kunnen we verbinden. We organiseren vaak medewerkersavonden, gericht op het delen van kennis en netwerken. Ook voor onze interne organisatie hebben we regelmatig meetings om de status van doelstellingen te bespreken en best practices te delen.” 

Richelle: “Ik krijg regelmatig sollicitanten die via ons gedetacheerd willen worden. Dat zit hem niet in salaris, maar in onze begeleiding en persoonlijke aandacht. We kennen de gedetacheerden heel goed.” 

Freek: “Nog steeds word ik gebeld door medewerkers die ik járen geleden heb gedetacheerd, maar gewoon even willen sparren. Dat is een compliment.” 

Corline: Persoonlijk contact als unique selling point. Gebeurt het dat medewerkers soms te engaged zijn met de opdrachtgever?

Richelle: “Nee, dat gebeurt zelden. Als een gedetacheerde niet lekker in zijn vel zit, dan deelt hij dat in de meeste gevallen met ons. Ook persoonlijke situaties en relaties. Het mooiste is als de neuzen (van ons en van de klant) dezelfde kant op staan. Dat je samen dezelfde warmte voelt, hetzelfde plan hebt met medewerkers. Concurrentie met de klant heb ik nooit ervaren.” 

Corline: Daaruit spreekt een gezond zelfvertrouwen. Je wilt het beste voor deze persoon, er komt wel weer iemand anders? 

Leonie: “Precies, andersom geldt ook: als je geen match ziet, dan heb je daar ook een open gesprek over.” 

Richelle: “Het gaat om de driehoek klant-medewerker-Brunel. Die moet kloppen.”

Freek: “Als er geen match is, wordt niemand daar gelukkig van. Ik had eens een medewerker  die dezelfde functie bij twee verschillende bedrijven uitoefende. De klik was er niet bij het eerste bedrijf. Maar bij het tweede bedrijf deed hij precies hetzelfde en daar was hij de beste medewerker die de klant zich wensen kon.” 

Corline: Een deel van jullie doelgroep is jong, net afgestudeerd, ambitieus. Dat kan als nadeel hebben dat je te hard werkt en te veel geeft, waarmee werkdruk kan ontstaan. 


Leonie: Met onze drie kernwaarden (ondernemerschap, resultaatgerichtheid en operational excellence) haal je mensen in huis met vuur in zich, met een grote gedrevenheid. Vanuit management en HR de taak om die eigenschappen goed te begeleiden. Natuurlijk ondersteunen we in het bewaken van de balans werk-privé en zeggen we gerust ‘ga iets eerder naar huis vandaag’. Samen kijken we naar de vraag: ‘Hoe zorg je dat je het werk dat je nu in zestig uur doet, ook in veertig uur kan doen?’ Door persoonlijke aandacht en onze preventieafdeling Health blijven we in gesprek.”

Freek: “We hebben een Brunel-app die we gebruiken om contact met medewerkers te houden. Er zit een Facebook en Whatsapp-functie op waarmee medewerkers als collega’s met elkaar kunnen communiceren op klant-, functie- en regioniveau.” 

Corline: Waar ben je zelf trots op?

Leonie: “Op mijn collega’s die zoveel hart voor de zaak hebben. Daarnaast verdient ons opleidingsprogramma een pluim. We maken steeds meer een link naar e-learning en digitale voorbereiding. De leidinggevende is hier volledig bij betrokken. Stappen die bijdragen aan ontwikkeling in de breedste zin van het woord.”

Richelle: “In algemene zin: dat we er als collega’s altijd voor elkaar zijn. Ook als het minder goed gaat. Mijn persoonlijke trots is het opleidingstraject dat ik heb mogen volgen, waardoor ik mij persoonlijk en zakelijk verder heb kunnen ontwikkelen.”

Freek: “Saai misschien, maar ook ik ben trots op alle Brunellers. Daarnaast ben ik als leidinggevende van Richelle trots op waar ze nu staat.” 




Like it? Share it!