Brunel maakt gebruik van cookies.
Wat betekent dit voor jou?

De perfecte sollicitatiebrief

vrijdag 10 maart 2017

Deel 1: 8 slimme tips


De basis is helder: geen spelfouten, niet langer dan één pagina en duidelijk uitleggen waarom jij de meest geschikte persoon voor de functie bent. Maar hoe zorg je nou dat jouw brief er tussenuit springt? Onze consultants geven je tips waarmee jij de perfecte sollicitatiebrief kan schrijven! 

1. Pas je schrijfstijl aan 
Kijk goed naar de cultuur van de organisatie en pas je schrijfstijl hier op aan. De passende schrijfstijl voor een creatieve functie of voor een functie als jurist loopt erg uiteen dus let op je bewoordingen en sluit zo goed mogelijk aan bij de wereld van de organisatie. 
Michiel Mulder – Recruiter IT

2. Doe onderzoek 
Doe voldoende kennis op over de organisatie: bekijk de website goed en neem de social kanalen door. Wat wekte precies jouw interesse bij de organisatie? Verwerk dat in je brief zodat je meteen duidelijk maakt dat je goed op de hoogte bent. 
Shekufeh Manesh – Recruiter IT

3. Open sterk
Je brief beginnen met ‘Naar aanleiding van uw vacature die ik zag op..’ is natuurlijk weinig creatief. Maak de lezer juist met je eerste zin enthousiast en nieuwsgierig! Open met iets persoonlijks, een sprekend voorbeeld, of iets anders waarmee je direct jouw enthousiasme aantoont.
Michiel Mulder – Recruiter IT

4. Onderbouw
Onderbouw altijd je claims. Zeg niet alleen ‘Ik hou van werken in de financiële dienstverlening’ maar zet achter zo’n zin altijd ‘omdat’ plus jouw uitleg. In je uitleg kan je werken met concrete voorbeelden zodat de lezer meteen begrijpt waarom.
Ytzen Zijlstra – Recruitment consultant Insurance&Banking

5. Voorbeelden 
Zeg niet alleen dat je geschikt bent, maar geef ook aan met voorbeelden waarom jij geschikt bent. Gebruik in je brief enkele concrete voorbeelden en bouw deze als volgt op: vertel wat je hebt gedaan, hoe je dat hebt gedaan en wat hier de resultaten hier van waren. Zo onderbouw je jouw geschiktheid voor de functie.
Romy Plug – Recruitment consultant Marketing&Communicatie

6. To the Point 
Zorg dat je to the point komt en geen onnodig lange zinnen gebruikt. Laat met weinig – maar sterke-  woorden zien welke kwaliteiten jij bezit en waarom jij goed in de functie of bij de organisatie past. Woorden zoals ‘heel’ zijn overbodig. Wanneer je aangeeft dat je veel ervaring ergens in hebt, voegt het niets toe om te zeggen dat je heel veel ervaring hebt. 
Tanno Oele – Recruitment consultant Legal

7. Klik 
De persoonlijke klik tussen de organisatie en de persoon wordt steeds belangrijker dan de competenties. Ga daarom op zoek naar waarom juist jij goed bij deze organisatie past. Heeft de organisatie bijvoorbeeld een sportteam wat helemaal bij jou past? Benoem dat! 
Martijn van Leeuwen – Recruitment consultant Marketing&communicatie

8. Ambities 
Maak duidelijk wat je ambities zijn. Wat wil je leren, en hoe? Hoe wil je jouw functie ontwikkelen? Gebruik hiervoor krachtige woorden en vermijd ‘hopelijk’  of ‘ik zou’. Je bent ten slotte overtuigd van jouw kennis, kunde en ambities!
Shekufeh Manesh – Recruiter IT


Like it? Share it!