Wat is personal branding?

Wat is personal branding?

Personal branding wordt steeds belangrijker bij het vinden van jouw droombaan. Het creëren van jouw personal brand daagt je uit om jezelf als merk te zien en om na te denken wat jou onderscheidt van andere sollicitanten. In deze blog legt Nikki, onze Team Lead Community & Events, uit wat personal branding nou precies is en wat je er aan hebt. Zij geeft regelmatig een personal branding training en kan als geen ander tips en tricks geven omtrent dit onderwerp. 

Wat is personal branding?

Jezelf presenteren als een merk, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Dát is personal branding. Jezelf presenteren als merk is weten wat je uniek maakt en op welke manier jij jezelf kunt onderscheiden van de rest. Denk bijvoorbeeld na over wat je kan doen om jezelf te onderscheiden van je medestudenten met hetzelfde diploma. Of van jouw collega met evenveel werkervaring als jij. Gebruik jouw persoonlijkheid, talenten, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Wie ben jij en waar sta jij voor?

Waarom personal branding?

De toegevoegde waarde van een sterk personal brand zien we steeds meer terug op de arbeidsmarkt. Bedrijven hechten steeds meer waarde aan een persoonlijkheid die past bij de organisatie. Soms is dit zelfs belangrijker dan dat je voldoet aan de functie-eisen. Certificaten kunnen behaald worden, werkzaamheden kunnen aangeleerd worden, maar een persoon is en blijft wie hij is. Het is dus de uitdaging om jezelf als persoon, of als merk, te verkopen aan een potentiële werkgever. Door jezelf te kennen weet je wat jouw sterke punten zijn. Schrijf deze uit, benoem voor jezelf waarom dit jouw sterke punten zijn en koppel hier recente en concrete voorbeelden aan. Door deze concrete voorbeelden te noemen laat je namelijk zien wat deze sterke punten in de praktijk inhouden. Wees origineel, creatief maar vooral: wees jezelf! 

Wat maakt jou uniek?

Daag jezelf uit bij het vinden van jouw unique selling points en denk verder dan de competenties en kwaliteiten die aan jouw opleiding of functie verbonden zijn. Je kunt bijvoorbeeld van een financieel expert verwachten dat nauwkeurigheid de basis is. Dit is echter geen competentie wat een financieel expert zo uniek maakt. Denk daarom na over competenties die niet standaard bij een functie horen, maar die wel echt van toegevoegde waarde kunnen zijn. Wat is er uniek aan jouw persoonlijkheid? Vraag ook wat medestudenten of collega’s van jou vinden. Zie jezelf dus echt als een merk. Zo kom je er achter welke unique selling points jij hebt. Hiermee kun je laten zien waarom een werkgever juist voor jou moet kiezen. 

Eerste indruk 

Als je dit in kaart hebt gebracht voor jezelf is het belangrijk om te controleren of jouw beeld overeenkomt met het beeld wat mensen van jou hebben. Google jezelf maar eens. Wat jij ziet, ziet jouw potentiële werkgever ook. Welke eerste indruk geef je? Dit is een essentieel onderdeel van een sterk personal brand. Het moment waarop een recruiter voor het eerst kennis maakt met jou, is altijd anders. Misschien kom je eerst online met iemand in contact, op een netwerkborrel of juist telefonisch. Daarom is het belangrijk altijd één beeld af te geven. Wanneer jij een heel enthousiast telefonisch gesprek hebt met een recruiter, maar op foto's van jouw Instagram profiel anders overkomt, doet dat afbreuk aan jouw personal brand. Het ABC-model is daarom bij het presenteren van jouw personal brand een goed hulpmiddel. 

Jouw online personal brand

Belangrijk is dat je jouw social media kanalen, voor de buitenwereld, professioneel inricht. Wanneer een recruiter of werkgever bijvoorbeeld jouw Instagram feed of LinkedIn profiel opzoekt moet diegene het juiste beeld van jou krijgen. Zo versterk je jouw personal brand. De manier waarop je jezelf online laat zien, moet op alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten. En wat er online te vinden is, moet ook overeenkomen met jouw cv en motivatiebrief. 

Lees hier meer over soft skills tips & blogs!