Dit is wat de ambitieuze millennial belangrijk vindt

Over een paar jaar zullen bedrijven voor het grootste deel uit millennials bestaan. Millennials zijn opgegroeid met nieuwe technologieën en dat vormt samen met hun motivatie en kijk op de arbeidsmarkt het ideaal beeld van de werkvloer in de toekomst. Wat dit betekent voor jouw organisatie? Wij zochten het uit.

1. Stappen maken

Uit The Millennials Compass Study van MSLGROUP (2014) blijkt dat Millennials zichzelf ambitieuzer vinden dan vorige generaties. Ze hebben behoefte aan een duidelijk carrièrepad en vinden het belangrijk dat hun werkgever aandacht besteed aan opleiding en ontwikkeling. Met één keer per jaar een training kom je als opdrachtgever niet meer weg. Millennials willen zichzelf constant verbeteren en zijn doorlopend op zoek naar feedback. Het jaarlijkse beoordelingsgesprek is niet meer het enige moment van feedback, een ongoing conversation is wat ze zoeken. Het voordeel voor jou als opdrachtgever? Niet alleen de werknemer, maar ook het bedrijf wordt er uiteindelijk sterker van door van elkaar te leren.

2. Go international!

 Millennials werken graag samen met internationale collega’s of klanten. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijkt uit het onderzoek The Millennials Compass Study dat millennials liever vanuit het eigen land en eigen kantoor werken, dan dat ze daadwerkelijk naar het buitenland willen. Maar met de ambities van millennials in gedachten, zouden velen van hen een mooie positie bij een internationaal georiënteerd bedrijf uiteindelijk niet afslaan. Hoe jij ze daadwerkelijk overhaalt? Millennials vinden het belangrijk dat hun verblijf in het buitenland goed is geregeld. Denk daarbij aan een woning en goede carrièremogelijkheden voor hun partner.

3. Sterke punten ontwikkelen

Millennials focussen minder op zwakke punten en meer op sterke punten dan voorgaande generaties. Uit onderzoek van de Gallup Organization (2016) blijkt dat zwakke punten niet veranderen in sterke punten, maar dat sterke punten zich eindeloos kunnen blijven ontwikkelen. Daar liggen voor jou als opdrachtgever belangrijke kansen. Geef werknemers de kans hun sterke punten (bijvoorbeeld door middel van trainingen) door te ontwikkelen en zorg binnen de organisatie voor een ‘can do-mentaliteit’. Focus dus op wat jouw werknemers wel kunnen, zo haal je het beste in jouw werknemers naar boven.

4. Iets betekenen voor jouw bedrijf

Voor Millennials is een baan niet zomaar een dagbesteding. Ze gaan niet naar hun werk om de dag vervolgens ‘uit te zitten’, maar ze willen een baan waarin ze van betekenis zijn. Millennials zitten logischerwijs lager in de organisatie dan de baby boomers. Het kan daardoor gebeuren dat hun werk minder uitdagend en interessant is dan dat van hun collega’s. Voor jou als opdrachtgever is het een uitdaging om de jongere werknemers toch genoeg eigen verantwoordelijkheden te geven en ze hierbij niet onnodig kort te houden. Volgens leiderschapsexpert Jennifer Deal (in: Strategy+Business) is het bovendien onzin dat millennials niet loyaal zouden zijn aan hun werkgever. Het loont dus om millennials goed bij projecten te betrekken, zodat ze uitdaging blijven zien en binnen het bedrijf door willen groeien.

5. Coaching

Millennials zien hun leidinggevende liever als ‘coach’ dan als ‘baas’. Hier ligt dus een belangrijke uitdaging voor jou als opdrachtgever. Hoe krijg je alle managers mee in deze nieuwe leiderschapsstijl? En wat verwachten millennials van hun leidinggevende? Uit The Millennials Compass Study blijkt dat Millennials vooral belang hechten aan kennisdeling. Geef jouw werknemers de kans om fouten te maken en van hun fouten te leren, zodat ze kunnen groeien. Train de managers binnen jouw bedrijf in het geven en vragen van feedback, waarbij ze ook de interactie met de werknemer durven aan te gaan.

Like it? Share it!