De mythe van de werkervaring

woensdag 4 januari 2017

Dit weekend was ik bij mijn ouders en als dertiger die iets met computers doet ben je dan al snel aan de beurt. Een draadloze printer installeren was dit keer het probleemgeval. Over dat soort dingen roept mijn vader al jaren: 'ik moet op cursus!'. En ik geef al jaren het zelfde antwoord: 'Je moet eens leren Googlen!'.

Vier clicks

Een simpele zoekopdracht en vier clicks verder komt het eerste printje uit de printer rollen. Volgens mijn vader zijn er twee mogelijkheden: iemand heeft me dit voorgedaan, óf heb ik op cursus gezeten. Het idee dat je online zoekt op een trefwoord en dat je dan met logisch nadenken en een paar dingen proberen er eigenlijk altijd wel uitkomt, gaat er bij hem niet in. Hij is opgegroeid in een tijd waarin zijn werk nauwkeurig via allerlei voorgedefinieerde protocollen liep. Dat protocol legde iemand een keer uit en dan kon hij er mee overweg. Zo'n protocol is natuurlijk een prettige houvast, maar in deze tijd kom je daar steeds minder vaak mee weg. Technologische ontwikkeling gaat zo snel, dat het met handleidingen niet meer bij te houden valt. Mijn online marketing software is vandaag heel anders dan drie maanden geleden, dus als ik toen op cursus was geweest zouden de helft van de instructies nu al niet meer werken.

 

Aanpassingsvermogen

Dat vraagt dus om een vermogen tot aanpassen. Voor veel nieuwe beroepen is de vraag inmiddels niet wat je allemaal weet, maar hoe snel je jezelf nieuwe dingen eigen kan maken. Nu zijn er mensen die denken dat werken met nieuwe technologie iets voor jongeren is, maar in mijn omgeving zie ik daar veel uitzonderingen op. Mijn vader is er niet zo een, maar ik ken 50+'ers die in een weekend zelf een website bouwen, en twintigers die dichtslaan als ze iets technologisch moeten doen wat ze nog niet eerder hebben gedaan.

 

Fascinerend

Ik vind dat fascinerend. Je hebt dus mensen die graag op digitale ontdekkingsreis gaan, en mensen die alleen met een routebeschrijving de deur uit durven. Aangezien het maatschappelijke landschap in rap tempo veranderd gaat die routebeschrijving dus steeds korter mee. Aan 30 jaar werkervaring heb je niks als je niet om kan gaan met nieuwe dingen die op je pad komen. Open mindedness en de durf om nieuwe dingen uit te proberen worden daarmee belangrijke eigenschappen voor de werknemer van de toekomst, belangrijker nog dan je werkervaring.

 

Digitale ontdekkingsreizigers

Brunel heeft een team met digitale ontdekkingsreizigers opgebouwd die durf hebben. Zij werken continu met nieuwe recruitmenttools waar de traditionele recruiter zweethandjes van krijgt. Dit is hard nodig omdat je in de huidige arbeidsmarkt creatief en slim moet zoeken om het juiste talent te vinden. En dat talent heeft hopelijk net zo veel durf als dit team.

 

 

Joost Puite - Online Marketeer Brunel