Gabriëlle Wijnands

donderdag 29 december 2016

Gabriëlle Wijnands is 40 jaar en werkt als direct marketeer in de automotive. Dit is een geheel nieuwe wereld voor haar, maar het blijkt een goede match te zijn:

Ik werk nog niet zo lang bij Groupe PSA, begin september ben ik gestart. Hier werk ik als direct marketeer voor drie merken; Citroën, Peugeot en DS Automobiles. Ik zit bij de Digital Factory, waar alles op online gebied gebeurt. Mijn opdracht is erg veelzijdig: ik houd mij bezig met direct marketing ter ondersteuning van ATL (above the line) campagnes, adhoc sales campagnes en structurele CRM-campagnes. Bij direct marketing campagnes kun je denken aan direct mailings die bij de gespecificeerde doelgroep in de brievenbus vallen, maar ook aan eDM’s, dus e-mailmarketing.

$name

Groupe PSA is een dynamische omgeving, maar dat past goed bij Gabriëlle: ‘Van honderd ballen tegelijk in de lucht krijg ik energie! Of liever nog duizend dingen tegelijk doen én dat dan alles lukt! Maar natuurlijk moet dat ook dingen opleveren. Het is veel ad hoc werk, maar daar hou ik van. Het wordt hier zeker niet snel saai’. Ze heeft een brede marketing- en communicatie achtergrond in onder andere online marketing, brandmanagement en op het CRM-vlak. ‘Hierin heb ik mij steeds verder ontwikkeld en bij Groupe PSA ga ik echt de diepte in’.

Binnen deze baan heeft Gabriëlle aardig wat nieuwe dingen geleerd. ‘Onlangs deed ik mee aan een salestraining voor de introductie van de Peugeot 3008 SUV. Eigenlijk is deze training voor salesmanagers en degenen die in de showroom staan, maar ik vond het ontzettend leuk en leerzaam om hier bij aanwezig te zijn. Nu weet ik beter wat ik aan de man probeer te brengen. Na deze training merkte ik meteen dat ik anders naar het product en mijn werk keek.’

Als coördinator van de marketingcampagnes heeft Gabriëlle contact met veel verschillende mensen. ’Ik ben de schakel tussen interne en externe partijen. Je kunt het zien als een soort campagnemanager. Zo heb ik contact met partijen die content ontwikkelen, coördineer ik de inkoop van bestanden met e-mailadressen en regel ik de rapportage van de ingezette middelen.’

Naast haar rol als ‘spin in het web’ is Gabriëlle ook het aanspreekpunt voor de resultaten van campagnes. Als overkoepelend verantwoordelijke koppelt zij de details en resultaten van campagnes terug aan het team, waardoor ze ook veel in contact staat met collega’s van verschillende afdelingen.

‘Mijn collega’s kunnen bij mij terecht voor de rapportages en alle ins en outs van onze campagnes. Ik help graag met uitleggen hoe een campagne heeft gedraaid.’

Gabriëlle heeft werkervaring op uiteenlopende gebieden. Ze geeft aan dat haar ambities richting CRM-marketing liggen. ‘Momenteel zit ik op een vrij uitvoerende opdracht. Dat vind ik erg leuk omdat ik veel leer over specifieke automotive zaken. Maar ik  houd mij ook graag bezig met grotere CRM-projecten voor de lange termijn. Een functie als CRM-manager waarin ik meer kan nadenken over een CRM-strategie en het optimaliseren van de klantbeleving past goed bij mij.’ 

Lees ook een van de andere interviews met onze Brunel specialisten