Anna Wegner

donderdag 29 december 2016

Anna Wegner is 35 jaar en werkt sinds een jaar als e-commerce business analyst bij Philips in Amsterdam. Ze is hier verantwoordelijk voor het opzetten van dashboards en het onderhouden van bestanden en rapporten voor centrale en lokale teams.

Voordat ze bij Brunel aan de slag ging was ze content usability specialist en daarna online merchandising analyst bij Staples Europe. Ze heeft hier vier jaar met veel plezier gewerkt, maar was toch toe aan een nieuwe uitdaging in een nieuwe omgeving. Na een maand werkloos te zijn geweest, werd haar LinkedIn profiel gevonden door consultant Madeleine van Brunel. Sindsdien is het snel gegaan en heeft haar ontwikkeling geen moment stil gestaan.

Foto Anna Wegner

Mijn functie bij Staples was meer gericht op reporting. Sinds ik bij Philips werk, heb ik mezelf enorm kunnen ontwikkelen aan de technische kant van Analytics. Niet alleen het verzamelen van data, maar ook het integreren van data in verschillende dashboards. Door zelf op onderzoek uit te gaan en anderen erbij te betrekken, heb ik me deze kennis eigen gemaakt.

$name

Anna begon haar carrière binnen een heel ander vakgebied en ambieerde lange tijd een academische carrière. Ze studeerde chemie, biochemie en biofysica in Polen en Zweden. Tien jaar geleden verhuisde ze naar Amsterdam om voor vier jaar promotieonderzoek over de structuur van de bacteriële DNA te doen. ‘Na 2 jaar in het lab begon de twijfel toe te slaan. Ik wilde meteen in de praktijk dingen kunnen oplossen, maar de wetenschap is natuurlijk niet praktisch. Ik miste daarnaast ook contact met collega’s. Het lab is een introverte wereld.’

‘In 2011, tijdens de kredietcrisis, heb ik de switch gemaakt. Ik heb mijn eigenschappen op een rij gezet en ben gaan nadenken over een volgende stap in mijn carrière. Door mijn wetenschappelijke achtergrond heb ik analytisch vermogen, ik spreek zeven talen en ik ben nauwkeurig. Al snel concludeerde ik dat het analyseren van data goed bij mij past en ik besloot weer onderaan te beginnen.’

Anna is er trots op dat ze deze beslissing heeft durven nemen. Inmiddels heeft ze zichzelf enorm veel kennis eigen gemaakt en is ze bekwaam op verschillende onderdelen van e-commerce. Ze heeft bij Philips te maken met verschillende markten, waardoor ze niet alleen inzicht heeft in de lokale business maar in de business over de hele wereld. ‘Dat houdt mijn werk enorm afwisselend, elke week is anders. Er is daarbij ook ruimte voor eigen initiatieven, dus ik probeer regelmatig eigen ideeën uit te werken waar de business behoefte aan heeft.’

Haar doel is om een expert binnen dit vakgebied te worden. ‘Ik wil dat mensen naar mij toekomen voor advies, omdat ze mij als de expert zien. Ik ga aan het einde van de dag met een voldaan gevoel naar huis als ik erin geslaagd ben uitdagingen op te lossen. Uitdagingen houden mij scherp en halen het beste in mezelf naar boven.’

Het citaat ‘Leef elke dag alsof het je laatste is. Leer elke dag alsof je eeuwig zult leven’ van Mahatma Ghandi is een drijfveer voor Anna. ‘Als je geen mogelijkheden meer ziet, moet je op zoek naar iets anders om weer vooruit te kunnen komen.’ In het geval van Anna betekende dat om weer onderaan te beginnen en nieuwe dingen te leren. Een moedige beslissing, waar ze tot op de dag van vandaag geen spijt van heeft gehad.

Lees ook een van de andere interviews met onze Brunel specialisten