Vier dingen die je moet weten over recruitment marketing

donderdag 17 november 2016

Recruitment gaat tegenwoordig verder dan alleen het vinden van de perfecte kandidaat. Marketing speelt ook binnen recruitment een steeds grotere rol. Kandidaten duiken, veelal via het internet, diep in alle informatie die er over jouw organisatie te vinden is. Je moet als bedrijf dus een goede eerste (online) indruk maken én op de juiste kanalen aanwezig zijn. Enter: recruitment marketing. Wij zetten vier need-to-knows voor je op een rij.  

Employer branding is key 
Uit onderzoek blijkt dat het imago van een organisatie voor 56% van de mensen de belangrijkste factor is bij het zoeken van een nieuwe baan. Het vertrouwen in een organisatie wordt het meeste beïnvloed door de mate waarin organisaties goed met hun medewerkers omgaan. Het imago van jouw bedrijf wordt hier dus sterk door bepaald. Je huidige medewerkers zijn hierin je belangrijkste ambassadeurs. Employer branding is in de eerste plaats gericht op het behouden en betrekken van je huidige medewerkers. Wanneer de betrokkenheid bij de organisatie hoog is, zullen ze zich op den duur vanzelf gaan gedragen als ambassadeurs. 

Creëer meer content
Potentiële medewerkers willen zoveel mogelijk over jouw organisatie weten. Denk aan het krijgen van een goed beeld van de missie en visie, de cultuur en de cases waar jouw organisatie aan gewerkt heeft. Dit kun je via diverse content breed verspreiden; van het schrijven van blogs of interviews met medewerkers tot het delen van interessante webinars. Zorg er in ieder geval altijd voor dat de content het verhaal van jouw organisatie ondersteunt. 

Zet social media in 
Bij het inzetten van social media is het belangrijk om eerst te bepalen met welk doel je het wilt inzetten. Wil je meer naamsbekendheid? Wil je je employer brand verbeteren? Of wil je meer vacatures invullen? Voor het verbeteren van je employer brand is het bijvoorbeeld belangrijk om diepgaande content over je organisatie te delen. Het invullen van vacatures vergt vooral een focus op de juiste doelgroep en zo concreet mogelijke vacature informatie. 

Gebruik big data  
Door het inzetten van data intelligence kun je veel leren over de kandidatenmarkt. Vaak is deze waardevolle informatie al voorhanden binnen je organisatie en is het zaak deze op een slimme manier in te zetten in het werving- en selectieproces. Definieer ook jouw doelgroep en zoek uit waar deze groep zich online bevindt. Je leert zo veel over de interesses en belangen van jouw doelgroep. Brunel erkende het nut van big data al in een vroeg stadium. Op dit moment kunnen we zelfs al voorspellend werven voor onze klanten. In toekomst zal dit nog verder doorgevoerd worden en kunnen we zelfs precies analyseren hoe iemand gaat presteren op basis van beschikbare informatie over die persoon. Hierdoor gaat het werving- en selectieproces sneller én wordt de kans op mismatches kleiner.