De medewerker van de toekomst

maandag 31 oktober 2016

De wereld om ons heen verandert in een hoog tempo; bedrijven reorganiseren, komen met digitale oplossingen, automatiseren en fuseren. Waarbij de mededeling voor medewerkers vaak genoeg luidt: wen er maar aan.

Meebewegen
Een veelgehoord cliché is dan ook dat meebewegen de enige strategie is in een maatschappij waarbij verandering de enige constante is geworden. Ik vind het verdacht veel lijken op de theorie van Charles Darwin: Survival of the Fittest. De medewerker die zich het beste kan aanpassen overleeft. Pas je je niet aan? Dan is er geen plek meer voor je op de arbeidsmarkt. Maar is dit echt zo? Word je als je je niet voldoende aanpast buitenspel gezet? Een betere vraag vind ik: Hoe kan je dit voorkomen?

Survival of the fittest
Een diploma van een hogeschool of universiteit in combinatie met de juiste werkervaring lijkt niet meer genoeg. Feitenkennis wordt steeds minder belangrijk, terwijl de ‘zachtere’ competenties meer op de voorgrond treden. Kennis is namelijk relatief eenvoudig te leren, terwijl competenties een stuk lastiger bij te brengen zijn. Een medewerker die energiek, proactief, flexibel en ondernemend is lijkt in het toekomstplaatje te passen. Als je goed bent in netwerken, sterk in communicatie en goed in kan spelen op de veranderingen op de werkvloer en de arbeidsmarkt, hoef je niet om een baan verlegen te zitten. Deze verandering kom ik ook tegen bij onze klanten binnen de financiële sector. Daarbij wordt het IT component in functies steeds groter. Dit betekent niet dat we allemaal functioneel beheerder moeten worden om in de toekomst verzekerd te zijn van een baan, maar wel ontvankelijk moet zijn voor de ontwikkelingen op technisch gebied. Het is belangrijk dat je mee wil gaan met veranderingen, en hierbij geen starre houding aanneemt maar juist die van een leergierige. Je moet jezelf dus blijven ontwikkelen, op verschillende gebieden. De verantwoordelijkheid om hiervoor gerichte acties uit te zetten die draag jij, en niemand anders.

Alles op peil houden
Door voldoende oefening, feedback en aanmoediging kan je je vaardigheden en competenties verbeteren. Door opleidingen en trainingen te volgen houd je jouw vakkennis op peil. Dit alles klinkt misschien vermoeiend; een leven lang leren. Maar als je het van de andere kant bekijkt: je houdt hiermee zelf de regie in handen en ontwikkelt je op vlakken die jij interessant vindt. Een hele verantwoordelijkheid dus; je bent in de toekomst steeds meer op jezelf aangewezen, en je bepaalt zelf de koers die je vaart.

Je vormt jezelf
Dus ja, ook hierbij lijkt Darwins’ theorie zege te vieren. Je wordt buitenspel gezet wanneer je je als medewerker jezelf niet aanpast aan de veranderende arbeidsmarkt. Meebewegen is de enige optie. Hoewel dit wat hard kan klinken, maakt dit jou als medewerker een stuk autonomer. Je maakt zelf de keuzes welke richting je inslaat. Dit zal je tot een meer betrokken en gemotiveerde medewerker maken, die zich energiek voelt en met veel positiviteit ondernemerschap laat zien. En dit maakt jou de medewerker van de toekomst.

 

Lisanne Scholten - Senior sourcing consultant