Vertrouwt jouw manager jou?

donderdag 21 juli 2016

Laatst zat ik op een verjaardag met iemand te praten over de schoonmaakhulp die hij heeft ingehuurd. Hij vertelde me dat hij een hulp ideaal vindt, maar dat hij haar regelmatig ‘test’ door op verschillende plekken geld neer te leggen en zo te testen of ze het laat liggen en dus te vertrouwen is. Is dat nou echt the way to go? Moeten we sturen op wantrouwen of vértrouwen?

Sturen op vertrouwen
Ik geloof in het sturen op vertrouwen. Het geven van verantwoordelijkheid creëert betrokkenheid en het laat zien dat de ander jou waardeert. Ik merk zelf dat ik het heel fijn vind om vrijgelaten te worden in mijn werkzaamheden als IT Consultant & Trainer bij Brunel. Ik heb graag de vrijheid om mijn eigen agenda in te delen. Dit maakt ook dat ik het helemaal niet erg vind om soms ’s avonds of in het weekend te werken. Er wordt gestuurd op resultaat en niet op uren. Daarnaast vind ik het prettig dat ik zelf aan kan geven waar mijn interesse ligt en daardoor mag doen wat ik leuk vind. 

Falen
Wat is een goed uitgangspunt voor leidinggevenden? Erop vertrouwen dat iemand het goed doet of iemand constant controleren? In mijn ogen werkt het niet goed als je leidinggevende constant bovenop je werkzaamheden zit en alles wat je doet wilt controleren. Want hoe kun je dan leren? Je leert juist door fouten te maken, ook al is fouten maken niet leuk. Het mogen maken van fouten is de eerste stap. 

Een belangrijke tweede stap is volgens mij de manier waarop je leidinggevende vervolgens met fouten omgaat. Wordt hij of zij boos, of is er ruimte om de fout samen te evalueren en te kijken hoe het de volgende keer beter kan? Als je een aantal keer achter elkaar een kwade leidinggevende treft, durf je op een gegeven moment niets meer met hem of haar te bespreken. En dat is niet alleen vervelend voor jezelf, maar het komt ook het werk van de leidinggevende niet ten goede. De leidinggevende mist nu namelijk steeds meer van de werkzaamheden, omdat het voor hem of haar wordt achtergehouden. Zo worden fouten of problemen vaak veel te laat gesignaleerd en dat is zonde. In mijn ogen is ervaring de optelsom van alle fouten die je hebt gemaakt en is het dus ook heel belangrijk om fouten te mogen maken. 

Vrijheid kan je leren

Een keerzijde van het hebben van veel vrijheid kan het hebben van veel eigen verantwoordelijkheid zijn. Zo kan het indelen van je eigen tijd bijvoorbeeld wat ervaring vergen. Soms word je zo erg losgelaten dat het misschien lastig is om prioriteiten en deadlines te stellen en om in te kunnen schatten of je hulp van collega’s nodig hebt. Ook als je veel vrijheid hebt kan het dus gebeuren dat je problemen te laat signaleert, maar ook hier geldt; je leert van de fouten die je maakt. Jij hebt zelf de verantwoordelijkheid om aan de bel te trekken als je vastloopt. Vertrouw erop dat de mensen in je team jou willen helpen. Zoals Steven Jobs al zei: “Grote dingen worden nooit door één persoon gedaan.” En je hoeft het ook niet alleen te doen. 

De belangrijkste les die ik uit deze manier van werken heb geleerd, is dat het de truc is om zélf kritisch te leren zijn. Leer nee te zeggen als je het eigenlijk al veel te druk hebt en je leidinggevende of collega je nog meer werk wilt geven, leer hulp te vragen als je overloopt en leer dingen op je eigen manier aan te pakken. Natuurlijk is je leidinggevende er altijd om je in de juiste richting te wijzen als je even verdwaald bent, maar uiteindelijk is het jouw avontuur.