Leren? Geef les!

donderdag 17 maart 2016

Leren. Grote kans dat je er vroeger niet veel plezier in had. Zelfs als de stof wél interessant was, bleef er waarschijnlijk niet veel hangen. En zo raar is dat eigenlijk niet. Het luisteren naar een college of het lezen van een lesboek is namelijk helemaal niet zo effectief, we onthouden slechts 10%(!). Het is een goed begin, maar met aanvullende technieken behaal je een veel beter resultaat. Vanuit mijn rol als IT Consultant & Trainer bij Brunel merk ik dit dagelijks. Daarom richt ik mijn trainingen zo interactief mogelijk in. En dat werkt.

De leerpiramide

Sinds januari 2016 ben ik een nieuwe uitdaging aangegaan, van teamleider naar de rol van trainer. Ik geef wekelijks trainingen en coaching in servicedesk vaardigheden. Tijdens de trainingen leg ik de focus op actief in plaats van passief leren. Dat actief met de stof bezig zijn vaak beter werkt dan het volgen van een college wordt ook ondersteund door verschillende theorieën. Zo blijkt uit de piramide van Bale (1996) dat met elkaar over een onderwerp discussiëren ervoor zorgt dat 70% van de stof blijft hangen. We doen veel rollenspellen en ik daag de deelnemers uit om kritisch naar elkaar en zichzelf te kijken. Op die manier gaan we de discussie met elkaar aan. Al vinden sommige deelnemers (en ikzelf!) het in eerste instantie confronterend om zichzelf terug te horen of te zien, achteraf hoor ik alleen maar positieve feedback over dit onderdeel van de training.

Het beste resultaat

Een belangrijk onderdeel van de training is het uitwisselen van ervaringen en het geven van feedback op praktijkcases. Naast dat ik merk dat dit effectief is, wordt dit ook ondersteund door theorie: we onthouden de meeste informatie (95%) als we de geleerde stof aan iemand anders uitleggen. Op deze manier reproduceer je de kennis en is het leereffect optimaal. Een techniek die niet alleen in trainingen goed werkt, maar die je ook toe kunt passen wanneer je vanuit huis aan het studeren bent.

Gegarandeerd succes?

Niet iedereen vindt een actieve manier van leren fijn. Ook ik vind het spannend om in een vol klaslokaal een rollenspel te doen. Het voelt wat ongemakkelijk, waardoor het de hele opdracht een stuk moeilijker maakt dan het in werkelijkheid is. En dat is eigenlijk des te beter. Dan ben je namelijk optimaal voorbereid op de praktijk! Ik ben trots dat we een manier van trainen hebben gevonden waar al onze deelnemers positief over zijn. Ruimte voor verbetering is er natuurlijk altijd. We zijn nooit uitgeleerd!