IT te vondeling gelegd!

woensdag 6 januari 2016

Er zijn dingen in het leven die ik niet uitbesteed aan vreemden. Neem mijn dochter van zeven. De dag na de geboorte reed ik met haar naar huis. Er was sprake van lichte paniek. Ik kreeg een kind mee, waarvoor ik de verantwoordelijkheid nog niet aankon. Ik heb het gered door het gewoon te doen. Ik heb geluisterd naar ervaringsdeskundigen en gaandeweg mijn eigen aanpak ontwikkeld. Af en toe heb ik nog hulp nodig, maar ik red me als papa ondertussen heel aardig.

$name

Veel bedrijven zien IT als hun kindje. Het belang van IT groeit razendsnel, van kostenpost tot cruciale factor in de organisatie. In een constante strijd om IT up-to-date te houden, besteden bedrijven die o zo belangrijke opvoeding en ontwikkeling van hun IT-kindjes echter heel makkelijk uit aan derden. Dit is te wijten aan het gebrek aan inzicht in het potentieel van eigen IT-medewerkers. Externe IT-bedrijven nemen hierdoor alles over, van 'commodity' als werkplekken, servicedesks en hosting, tot het beheer en inrichting van bedrijfssystemen.

Het lijkt of men IT op de stoep legt van vreemden en hoopt dat het dekentje met een beetje geld genoeg is voor een degelijke opvoeding. Terwijl het op grote schaal inhuren van externe IT-bedrijven en het outsourcen van complete IT-afdelingen, bedrijven te afhankelijk maakt van externe partijen.

De interne IT-afdeling is de motor van elk bedrijf. Het succes van elke onderneming wordt in grote mate bepaald door de efficiente inzet van IT. Door het volledig outsourcen van IT ontbreekt een eigen strategische IT-visie en blijft innovatie uit. Door het te outsourcen verliezen organisaties op die manier de regie op IT. Eigen IT-specialisten zijn de dupe van investeringen in de externe partijen en stromen door gebrek aan erkenning, uitdaging en ontwikkeling vroegtijdig uit. Dus in plaats van investeren in goed opgeleide, meedenkende en ondernemende ITers, geven bedrijven hun IT-kindje weg en hopen ze op een goede omgangsregeling.

Bedrijven moeten de regie op IT terugpakken en investeren in een volwassen IT-personeelsbestand. Er moet een goed carrièrepad worden geboden waarin zowel de jongste lichting IT'ers vlieguren kan maken als de meer ervaren IT-medewerker zich kan blijven ontwikkelen. IT-beleid en uitvoering op het gebied van onder andere informatiebeveiliging moet door bedrijven in-house worden gedaan. Want hoe mooi is het als een medewerker met de helpdesk belt en een IT-collega aan de lijn krijgt die snapt wat zijn probleem is, weet hoe zijn werkplek in elkaar steekt en hem de juiste oplossing biedt. Deze helpdeskmedewerker leert zo veel over de organisatie dat hij na een jaar kan overstappen naar een andere functie in de organisatie. Hiermee blijft belangrijke IT-kennis intern beschikbaar in plaats van dat deze in een SLA moet worden omschreven.

Ik weet dat ik als vader er alles aan zal doen om mijn meisje op te voeden tot een prachtige volwassen dame, die op een dag naar mij knipoogt en zegt: “Bedankt pap, dat heb je goed gedaan.” Die verantwoordelijkheid hebben bedrijven ook voor hun IT.

*Bron: Interview met Marco Visser in Outsource Magazine.