De API, hét businessmodel van de 21e eeuw?

dinsdag 16 juli 2013

Een API? Het zal de meeste mensen erg weinig zeggen, maar het is zeer waarschijnlijk dat je er toch iedere dag gebruik van maakt. Kort gezegd is een API een programmeer omgeving waarmee verschillende computersystemen gegevens kunnen uitwisselen. Dat klinkt vast vaag en nogal nerdy, maar ze maken het leven een stuk makkelijker en vaak zelfs leuker.

Programmeerplatform

Neem Twitter, dat begon als website waar je berichten op kon posten. Inmiddels komen veruit de meeste tweets niet via de Twitter website zelf binnen, maar via smartphone apps die met de Twitter API communiceren. Iedere programmeur met een goed idee kan tweets uitlezen, daar iets leuks mee doen en data weer terugsturen naar Twitter. Daarmee wordt Twitter in feite alleen een programmeerplatform met bijzonder veel data en bereik. Zou Twitter zelf ieder idee moeten bouwen dan zouden ze duizenden mensen extra moeten aannemen wat financieel gezien al snel niet meer rendabel zou zijn. Nu laten ze een groot deel over aan de tienduizenden mensen uit alle hoeken van de wereld die het leuk vinden om iets moois te maken met behulp van zo’n API.

Social games

Een andere mooi voorbeeld: Facebook. Heb je een leuk idee voor een social game zoals Farmville, Maffiawars of een nuttige app? Dan kan je zelf met de Facebook API aan de slag. Heb je een website met onderdelen die alleen voor je leden toegankelijk moeten zijn? In plaats van zelf drie maanden te bouwen aan een hack-safe leden database kan je in een middagje je site koppelen aan de login module van Facebook. Dat scheelt je gebruikers een hoop onnodig invulwerk en als programmeur kan je die drie maanden beter besteden aan het uitvinden van een nieuw wiel.

Brunellers

Dichter bij huis dan. Brunel sollicitanten hebben via onze website de mogelijkheid om versneld te solliciteren vanuit hun LinkedIn profiel. In plaats van al je persoonlijke gegevens, opleiding etc. zelf handmatig in te voeren, kan je met twee clicks alles uit je LinkedIn profiel importeren. Ook interne gebruiken we API koppelingen. Zo kunnen Brunellers hun LinkedIn connecties vergelijken met honderden vacatures en kunnen ze met een druk op de knop een vacature sharen op hun LinkedIn- of Facebook profiel. Met de Google API kunnen we vervolgens meten hoeveel website bezoekers dat allemaal oplevert en eventueel geautomatiseerd extra advertenties aanmaken voor de Google advertentie module.

Strategische voordelen

Tien jaar geleden had je voor dit soort koppelingen een fortuin nodig. Inmiddels is het allemaal vergaand gestandaardiseerd waardoor een software developer in Nederland de code van zijn (con)collega in India kan hergebruiken en in een middagje allerlei handige toepassingen kan maken. Strategische voordelen zullen steeds meer gaan liggen bij bedrijven die slimme manieren bedenken om via API’s verschillende databronnen op een nuttige manier aan elkaar vast te knopen en van betekenisloze data waardevolle informatie te maken.

Aan de andere kant van de API zal er dus steeds meer macht komen te liggen bij de partijen met de meeste data en bereik. Partijen zoals Facebook, LinkedIn en Google zullen de komende jaren onmisbaar worden in een moderne bedrijfsvoering en hun API’s zullen nog veel belangrijker worden. Kortom: ‘He who controls the API controls the future.’